Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija

Dažādi sadzīvot ar kļūdu

«Man patīk, ja objekti mainās un deformējas,» saka jaunais mākslinieks Indriķis Ģelzis, kura jaunākā personālizstāde Precizējot izvirzītās versijas par vienu indivīdu (Nemanāma atšķirība) līdz 6. martam apskatāma Rīgas mākslas telpas Intro zālē.

Personiskā kļūme

Neskatoties uz to, ka Indriķim ir vistiešākā saistība gan ar izcilo arhitektu Modri Ģelzi, kurš ir viņa vectēvs, gan mākslinieku Kristapu Ģelzi, kurš ir Indriķa krusttēvs, attiecīgās karjeras izvēle, lai gan nenovēršama, kā norāda pats jaunais mākslinieks, tomēr notikusi tikai 12. klasē. «Līdz tam es neko nebiju zīmējis,» stāsta Indriķis. Reiz gan mamma esot ieminējusies par iespēju iet uz Lietišķajiem (tagadējo Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolu - red.), bet Indriķa reakcija esot bijusi tik krasa, ka turpmāk līdzīgi ierosinājumi neesot izskanējuši. Apjausma par to, ka «zīmēt ir forši», atnākusi pēkšņi, un, lai iestātos Mākslas akadēmijā, apmeklēti tur notiekošie vakara kursi, kā arī nodarbības pie gleznotājiem Reiņa Liepas un Kaspara Perska.

Mākslinieka piektās personālizstādes koncepcijas pamatā ir divas idejas, kuras viņā raisījusi ikdienas dzīve. Pirmā no tām saistīta ar kādu personisku kļūmi, no kuras cietuši citi. Izstādes zāles gala sienā izveidotais trīsstūrveida izvirzījums ir «kļūda» - impulss, kurš iedarbojas uz pārējiem objektiem telpā, sašķiebjot gan tur novietotos trīs violeto toņu skapīšus, gan videoprojekciju uz sienas un pat kolonnu. «Katrs reaģē un sadzīvo ar šo kļūdu citādi,» izstādes koncepciju skaidro Indriķis. Savukārt pie vienas no sienām piekārtais attēls, kurā, saplūstot zilajai un sarkanajai krāsai, rodas violets, kalpojot par indikatoru kļūdas rezultāta nenovēršamībai.

Otru ideju par izstādes objektiem inspirējusi situācija uz ielas, kurā mākslinieks, veroties uz kādu svešinieku, aizdomājies par indivīda neviengabalaino identitāti un tās versijām, kura atklājas caur citiem. «Trīs personas skatās uz vienu indivīdu. Trīs indivīda kopijas vienbalsīgi apgalvo, ka esot uzbūvējuši tikai vienu violeto skapīti,» izstādes aprakstā raksta pats Indriķis, uzsverot, ka tas, ka mūs redz citi, iespējams, šķietami nemanāmi, tomēr atšķiras atkarībā no vērotāja.

«Kad domāju par šo izstādi, sapratu, ka jātaisa objekti,» saka Indriķis. Pirms diviem trim gadiem formas ziņā māksliniekam ļoti aktuāli bijuši video. «Bet tie arī vairāk bija kā dokumentācija,» piebilst Indriķis. Darbu forma esot ļoti atkarīga no idejas. Process gan mēdzot darboties arī otrādi - kad pirmais atnāk objekts vai darbs un tad tiekot domāts par to, ko tas varētu nozīmēt. «Otrais variants man pat labāk patīk, jo sanāk vairāk domāt materiālā,» secinājis Indriķis. «Tā varētu būt mākslas būtība.» Konceptuālā mākslinieka gars, iespējams, esot skolas ietekme: «Es mēģinu aizvien mazāk paskaidrot darbus, lai māksla būtu vairāk runājoša pati par sevi.»

Vēl tikai maģistrants

Stāstot par izstādes rašanos, Indriķis atklāj, ka ne mazāk par objektiem nozīmīga ir arī telpa, kurā tie izvietoti. «Es zināju, ka man vajag telpu bez kolonnām, jo es gribu vienu izveidot pats,» stāsta mākslinieks, uzsverot, ka Intro zāles priekšrocība ir citu elementu (logu, radiatoru) trūkums, jo tie varētu sākt iedarboties kā ekspozīcijas daļa.

Lai gan deformētos priekšmetus varētu uzskatīt par Indriķa Ģelža māksliniecisko rokrakstu, jo tādi parādījušies arī iepriekšējās izstādēs - Tikšanās, Aklās skaņas - un pat viņa veidotajā grupas Instrumenti videoklipā dziesmai Heartcore, viņš pats teic, ka vēl ir tikai maģistrants un ar katru jaunu izstādi domājot par iespēju iztrakoties. «Vienu mirkli mani ļoti interesēja sirreālisms, un es gribēju panākt tādu efektu savos darbos,» stāsta Indriķis par neparastajām versijām, kuras viņš savos darbos piedēvējis ikdienišķām lietām. «Es jūtu, ka notiek kaut kādas pārmaiņas,» mākslinieks saka, piebilstot, ka periods «ar cilvēku ielikšanu mēbelēs» gan esot noslēdzies. «Pāreja notiek ļoti lēnām,» secinājis Indriķis, bet izstādes esot labs radošā procesa dzinulis.

9. februārī plkst. 12 Rīgas mākslas telpā būs iespēja tikties ar Indriķi Ģelzi Vēlajās brokastīs.

Izstāde

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Kur, kad: Precizējot izvirzītās versijas par vienu indivīdu (Nemanāma atšķirība). Līdz 6. martam apskatāma Rīgas mākslas telpas Intro zālē.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vienotībai priekšā riskantas izspēles

Par scenārijiem, kā varētu attīstīties koalīcijas partneru attiecības, un dažādiem ministru sastāva restartēšanas modeļiem, kas varētu novest pie koalīcijas paplašināšanas vai valdības krišanas,...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?