Cik klientiem jūs piegādājat elektroenerģiju, vai tās piegādē ir kas mainījies pēc elektrības tirgus atvēršanas šā gada 1. janvārī?
Kopumā mēs piegādājam elektrību vairāk nekā†vienam miljonam mājsaimniecību objektu. Objektu tāpēc, ka vienai mājsaimniecībai var būt vairāki pieslēgumi jeb objekti, piemēram, viens dzīvojamajai mājai, otrs - saimniecības ēkām, vēl trešais - vasarnīcai laukos. Turklāt tagad patērētājs var izvēlēties savu elektrības tirgotāju katram no objektiem. Tātad dzīvojamajai mājai var būt viens tirgotājs, bet saimniecības - cits. Jāteic, ka pēc tirgus atvēršanas tehniskajā elektrības piegādē nekas nemainās. Neatkarīgi no izvēlētā elektrības tirgotāja nav nepieciešams nedz jauns pieslēgums, nedz jauni vadi vai kabeļi. Arī elektrības skaitītājs paliek tas pats. Tā kā februārī stājusies spēkā jaunā norēķinu kārtība par elektroenerģiju, Sadales tīkls aicina iedzīvotājus vēlreiz rūpīgi izpētīt līgumu, īpašu uzmanību pievēršot skaitītāja rādījumu nodošanas un samaksas kārtībai.
Kādas ir galvenās izmaiņas norēķinu kārtībā saistībā ar elektrības skaitītāja rādījumu nodošanu?
Norēķini notiek starp klientu un elektrības tirgotāju. SIA Baltcom TV un a/s Latvenergo klienti savus elektrības rādījumus nodod tieši savam tirgotājam atbilstoši līgumā noteiktajai rādījumu nodošanas kārtībai. Savukārt divu tirgotāju - SIA 220 Enerģija un SIA Win Baltic - klientiem rādījumi ir jānodod īpaši izveidotajā Sadales tīkla portālā†www.e-st.lv, autorizējoties vai nu ar ID karti, vai ar internetbankas pieejas datiem. Rādījumus var nodot arī pa bezmaksas tālruni 80200408.
Rādījumi ir jānodod no katra mēneša 27. datuma līdz nākamā mēneša†3.†datumam. Ja šajā laikā rādījumi netiek nodoti, nākamais rēķins tiek gatavots, balstoties uz iepriekšējo vidējo patēriņu. Jāatzīmē, ka rēķinus par patērēto elektrību sagatavo tirgotājs. Vēlos īpaši uzsvērt, ka lielākā daļa Latvenergo klientu ir izvēlējušies Universālo pakalpojumu, kas automātiski paredz izlīdzināto maksājumu un tāpēc skaitītāja rādījumi viņiem nav jānodod. Klients katru mēnesi maksā vienādu summu. Tāpat skaitītāja rādījumi nav jānodod visiem tiem patērētājiem, kuru mājsaimniecībās ir uzstādīts viedais skaitītājs - mūsu sistēma tos apkopo attālināti.
Cits komunālo pakalpojumu sniedzējs - Latvijas gāze - min, ka vairāki klienti nodod nepareizus skaitītāja rādītājus un fiziski iejaucas rādītāju darbībā. Vai tā gadās arī jūsu praksē?
Jā, tādi gadījumi noteikti ir, taču tie nav plaši izplatīti. Jāuzsver, ka vismaz reizi gadā mēs apsekojam visus skaitītājus, lai pārbaudītu to stāvokli. Tā ka atšķirības no faktiskā patēriņa nevar noslēpt ilgāk par gadu.
Kā klients var atpazīt Sadales tīkla darbinieku, kurš ieradies pārbaudīt skaitītāju, un vai ir gadījies, ka jūsu pārstāvjus neielaiž īpašumā?
Vienas no sarežģītākajām situācijām, kas gan bieži nav saistītas ar ļaunprātību, ir ar īpašumiem, kurus cilvēki iegādājušies apmaiņā pret termiņuzturēšanās atļaujām. Tas nozīmē, ka viņi faktiski šajā īpašumā uzturas tikai īsu laiku un pārējā laikā to pārrauga pārvaldnieks vai apsardzes firmas. Ne vienmēr ir vienkārši saskaņot laikus, kad mēs varam ierasties pārbaudē. Savukārt mūsu darbiniekus var atpazīt pēc darba apliecībām un darba formām. Ja ir šaubas, var zvanīt uz mūsu klientu servisa centru, jo tur ir informācija par visiem dotajiem darba uzdevumiem, to skaitā par skaitītāju pārbaudēm privātīpašumos.
Tā kā maksa par jūsu pakalpojumiem ir regulētais tarifs, vai jūs plānojat šogad lūgt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju (SPRK jeb Regulatoru) šo tarifu paaugstināt, kas mainītu visu elektrības rēķinu?
Šogad mēs to neplānojam darīt. Taču jāņem vērā, ka tarifu paaugstinājuma lūgumu regulatoram ir iesniedzis Augstsprieguma tīkls. Regulatora lēmuma pagaidām nav, tāpēc jebkurā gadījumā pašlaik par to ir pāragri runāt.
Kā tagad notiek bojājumu pieteikšana?
Bojājumu pieteikšanas kārtībā nekas nav mainījies - iedzīvotāji bojājumus var pieteikt vai nu tieši pie Sadales tīkla, vai caur elektrības tirgotāju. Piemēram, SIA Baltcom norāda savu bojājumu pieteikšanas tālruni, pārējie tirgotāji norāda mūsu tālruni - 80200404.
Vai ir kādi normatīvi, kas nosaka, cik ilgā laikā bojājumi jānovērš un elektrības padeve jāatjauno?
Normatīvie akti nosaka, ka mums bojājumi jānovērš 24 stundu laikā. Mēs bojājumus novēršam vidēji 4-5 stundās. Masu bojājumu, piemēram, vētru, gadījumā, kad elektrības padeve ir pārtraukta vairākiem desmitiem tūkstošiem klientu, šis laiks var būt ilgāks. Taču arī šādos gadījumos vairumu bojājumu novēršam diennakts laikā. Grūtāk ir gadījumos, kad objekts atrodas reti apdzīvotā vietā un koki ir iekrituši zemsprieguma vados. Taču, ja darbi ieilgst, mēs vienmēr jau agrā pēcpusdienā klientus brīdinām, ka elektrību šajā dienā atjaunot neizdosies, lai viņi laikus tam var sagatavoties.
Kā saskaņojat trašu tīrīšanu ar privātīpašniekiem, caur kuru zemēm un mežiem tās iet?
Visas elektrības līnijas ir zemesgrāmatā iezīmētas kā servitūti (leģitīmi īpašuma apgrūtinājumi - red.). Mēs par saviem darbiem informējam gan tiešos īpašniekus, gan īpašniekus, kuru zemes mēs šķērsojam, lai līnijām piekļūtu. Pēc ciršanas darbiem mēs teritoriju atstājam pilnā kārtībā ar jau sazāģētiem nocirstajiem kokiem. Ja īpašnieks lūdz, mēs nocirstos kokus arī sazāģējam.
Vai jauna elektrības pieslēguma izveide ir dārgs process?
Tas primāri ir atkarīgs no tā, kur objekts, kuram nepieciešams jauns elektrības pieslēgums, atrodas. Ja tā ir blīvi apdzīvota vieta vai vieta, kas atrodas tuvu elektrības līnijām, tad ar lielu varbūtību tas nebūs dārgi. Ja tas ir tālu no apdzīvotām vietām un ir daži kilometri uz visām pusēm līdz tuvākajai elektrības līnijai, tad izmaksas varētu būt pietiekami augstas. Lai ierīkotu jaunu pieslēgumu, novilktu nepieciešamos vadus līdz tuvākajai līnijai, tiem, iespējams, jāšķērso vairāku privātīpašnieku zemes, ar kuriem ir jāsaskaņo gan topogrāfiskie darbi, gan pats projekts. Var būt gadījumi, kad jāliek gaisa vadu līnija vai jābūvē kabeļu līnija, tās ir izmaksas, kas salīdzināmas ar apjomīgiem celtniecības darbiem.
Tātad cilvēkiem pirms kāda zemes gabala iegādes un mājas būvniecības uzsākšanas jāpārliecinās, cik varētu izmaksāt elektrības pieslēgums?
Jā, es ieteiktu tā rīkoties. Sadales tīkls sniedz šādas konsultācijas, un tās ir bez maksas. Mūsu mājaslapā iespējams aizpildīt pieteikuma formu, norādot prasīto informāciju par ģeogrāfisko atrašanās vietu. Mēs tad redzam attālumu līdz tuvākajām elektrības līnijām, saprotam, kādas ir nepieciešamās jaudas un kāds provizoriski varētu būt pieslēgums. Līdz ar to mēs arī varam pateikt aptuvenās izmaksas elektrības pieslēguma ierīkošanai. Protams, manis minētā projekta saskaņošana ar privātīpašniekiem, caur kuru teritorijām ies šis pieslēgums, var mainīt izmaksas, jo ne vienmēr būs iespējams izmantot mūsu sākotnēji projektēto taisnāko ceļu. Mums ir bijusi situācija, kad ir jāiegūst 51 privātīpašnieka saskaņojums un viens no viņiem to ir atteicis. Rezultātā visa trase bija jāprojektē no jauna. Tās atkal ir papildu izmaksas. Vēlos uzsvērt, ka par pieslēguma ierīkošanas un ar to saistītajiem līniju izbūves un citiem darbiem mēs sludinām iepirkuma konkursu un konkrētā objekta īpašniekam ir iespēja piedāvāt savu darba izpildītāju, kam mēs arī nosūtām uzaicinājumu piedalīties konkursā. Ja šī darbu veicēja piedāvājums ir visizdevīgākais, darbu izpildi uzticam viņam.
Kā jūs vērtējat elektroapgādes kvalitāti? Cilvēki saka, ka elektrība mēdz raustīties, gaisma pēkšņi kļūst tumšāka.
Rīdzinieki un citu lielo pilsētu iedzīvotāji ļoti reti saskaras ar tādām problēmām.†Lauku apvidos elektrolīnijas ir pakļautas lielākai ārējo apstākļu ietekmei. Lai to mazinātu, mēs regulāri veicam trašu tīrīšanu, lai vējā, kokiem pieskaroties vadiem, nerastos īssavienojumi un strāvas noplūdes. Kailvadus pakāpeniski nomainām ar izolētiem vadiem, lai šie īssavienojumi nerastos.
Kādi jums ir aktuālākie investīciju projekti?
2015. gadā mēs plānojam realizēt investīciju projektus 106 miljonu eiro apmērā. Nolietotās gaisvadu līnijas tiks pārbūvētas mūsdienīgākos risinājumos - zemē ieraktos kabeļos, tādējādi paaugstinot elektroenerģijas piegādes nepārtrauktību un mazinot laika apstākļu, piemēram, vētru, ietekmi uz elektrības piegādi. Tāpat turpināsim jaunu apakšstaciju izbūvi. Būtisks darbs tiks veltīts, attīstot tā dēvēto viedo elektrotīklu - daļa cilvēku darba, kas šobrīd nepieciešams tīkla apkalpošanā, tiks aizstāta ar modernajām informācijas tehnoloģijām, nodrošinot, piemēram, patērētās elektroenerģijas uzskaites datu apkopošanu no mājsaimniecībām un uzņēmumiem attālinātā veidā. Tāpat šāds tīkls uzlabo klientu apkalpošanas kvalitāti, jo sistēma automātiski ziņo mūsu uzņēmumam, kad un kur ir radušies elektrības bojājumi, līdz ar to uzņēmums operatīvāk sāk bojājumu novēršanas pasākumus.
Kas ir viedie skaitītāji?
Līdzīgi kā citi elektroenerģijas sadales sistēmas operatori Eiropas Savienībā, kas izmaksu samazināšanas un klientu apkalpošanas ērtību labad mājsaimniecību tehnoloģiski novecojušos elektrības skaitītājus aizstāj ar jaunākās paaudzes jeb viedo risinājumu elektroenerģijas skaitītājiem, arī mēs 2014. gadā uzsākām līdzīgu projektu Latvijā. Viedo elektroenerģijas skaitītāju uzstādīšanas mērķis ir nodrošināt klientus ar detalizētu operatīvo informāciju par to elektroenerģijas patēriņu, veicināt energoefektivitātes pasākumus un samazināt nepieciešamību apmeklēt mājsaimniecības vai uzņēmumus, lai veiktu patērētās elektrības uzskaites pārbaudes. Viedie skaitītāji nodrošina iespējas elektrības patēriņa rādījumus nolasīt attālināti. Jau pagājušajā gadā lielākajiem patērētājiem (runa ir par privātpersonām) uzstādījām 50 000 šādu skaitītāju, šogad plānots uzstādīt ap 110 000 skaitītāju. Tā ka desmit gadu laikā plānojam nomainīt visus skaitītājus. Viedie skaitītāji arī ļauj izsekot līdzi elektrības patēriņam katru stundu. Piemēram, veļasmašīnu var darbināt laikā no desmitiem vakarā līdz četriem no rīta, kad elektrības cena ir viszemākā. Tas nozīmē, ka klienti var labāk plānot savu elektrības lietošanu un izvēlēties atbilstošāko tirgotāju elektrības piedāvājumu, kas ļauj šīs priekšrocības izmantot.