Izrādījās, vismaz pusē automašīnu brauc tikai viens cilvēks! Labi, es nezinu, varbūt skolnieciņi un ģimenes locekļi jau ir nogādāti mācību un darba vietās un šoferītis vien mēro ceļu līdz savam mērķim, taču līdzīga aina pavērās arī, izbraucot uz laukiem, maršrutā Rīga-Kuldīga. Atceros, savulaik, studiju gados, piektdienu vakaros braucu uz mājām ar stopiem un tolaik vairāk uzmanības pievērsu, cik mašīnu ir cilvēku pilnas, cik gatavas aizvizināt nogurušu studentiņu. Vides eksperti izpētījuši - kaitīgās siltumnīcefekta gāzes Latvijā visvairāk rada tieši transports un enerģētika - 64 %, lauksaimniecība - 23 %, rūpniecības procesi - 7 %, atkritumi - 6 %. Viens no Latvijas klimata pārmaiņu samazināšanas politikas elementiem ir elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras ieviešana, ko pēdējā gada laikā intensīvi realizējušas vairākas pašvaldības un lielie uzņēmumi, tomēr vislielāko ieguldījumu var dot tieši iedzīvotāju paradumu maiņa.
Sociālajos tīklos esmu manījusi sludinājumu nodaļas, kurās šoferīši meklē līdzbraucējus starppilsētu maršrutos, kā arī braukt gribētāji mēģina atrast kādu, kas viņus nogādās vēlamajā galapunktā. Šo kustību dēvē par carpooling jeb car-sharing, un tā ir populāra visā pasaulē, ir sevišķi Eiropā un ASV, kas ir tās dzimtene, - pagājušā gadsimta vidū, pēc Otrā pasaules kara, lai pārvietoties gribētāji krīzes apstākļos dalītos ar ceļojuma izmaksām, cilvēki mēdza kooperēties un braukt turp un atpakaļ pa vairākiem kopā. Ir dažādas interneta vietnes un mobilās aplikācijas, lai pārvietoties gribētāji un šoferīši varētu ērtāk cits citu atrast. Tāds projekts, vārdā BananaCar, ir arī kaimiņiem lietuviešiem. Tas darbojas kopš jūlija, un tā pakalpojumus izmanto vairāk nekā 8000 pastāvīgo lietotāju, no kuriem ik dienas ir 150-200 aktīvu braucēju. Lai izmantotu BananaCar pakalpojumus, jāreģistrējas mājaslapā www.bananacar.lv, tādējādi ceļošana ir ērta un droša, jo ir zināms, ar ko sēžaties vienā auto. Reģistrējoties interneta vietnē, jānorāda tālruņa numurs, un lietot to ir ērti, jo visi sludinājumi ar konkrēto galamērķi ir vienuviet. Sev adresētās ziņas lietotājs saņem īsziņu veidā tālrunī - nav ikreiz jāiet pārbaudīt lietotāja profilu, atliek vien akceptēt vai noraidīt piedāvājumu, bet rezervētās vietas parādās pie sludinājuma. Gan šoferīši, gan līdzbraucēji var atstāt atsauksmes cits par citu, tā veidojot atsaucīgākā autovadītāja vai laipnākā līdzbraucēja reputāciju. Auto īpašnieks, sameklējot līdzbraucējus, samazina degvielas izmaksas, bet ceļabiedriem ir izdevīgi nonākt galapunktā ātrāk un bieži vien arī lētāk, salīdzinot, piemēram, ar starppilsētu autobusu biļešu cenām, turklāt Latvijā daudzi maršruti ir pārpildīti un nākas pat vairākas stundas pavadīt, stāvot kājās un grūstoties starp svešiem un ne vienmēr patīkamiem ļaudīm. Arī stopotājiem vietnē iespējams atrast cilvēkus, kuri dodas uz attiecīgo pilsētu, un vienoties braukt kopā.