Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +2 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 14. novembris
Fricis, Vikentijs

Jādzīvo tik nost!

Kaut pagājuši 16 gadi, Andri Priedi atceros spilgti. Zināšanas par autovadītājam būtiskām prasmēm viņš prata iemācīt neapstrīdami un paliekoši. Izrādās, kaut sen pārkāpis pensionēšanās vecuma slieksni, autoinstruktors Andris Priede joprojām kursantiem māca ceļu satiksmes noteikumus un kustības drošību. Dara to aizrautīgi un no sirds. Tikpat aizrautīgi savos seniora gados kolekcionē medaļas, gleznas, publikācijas par ievērojamiem cilvēkiem un gatavo gardus ēdienus. Tie vēl nav visi viņa vaļasprieki.

Lepojas ar skolotājiem

«Esmu karalaika bērns, dzimis kā aprīļa joks - tikai pēdējā datumā,» stāstu par savu dzīves gājumu ar humoru uzsāk Andris Priede. Vēlāk, jau atceroties darba gaitas, viņš piebilst: «Pēc horoskopa esmu Vērsis un Zirgs - sava ceļa gājējs, nepiekāpīgs.»

Kara laikā viņa ģimene dzīvojusi Spuņņciemā, vēlāk pārcēlušies uz Jūrmalu, uz Sloku, kur Andris pabeidzis Slokas Strādnieku jaunatnes vakara vidusskolu: «Varu lepoties ar saviem skolotājiem! Fiziku mums mācīja Jānis Kindzulis. Latviešu valodu - Imants Ziedonis, man vēl tagad šermuļi pār kauliem skrien, kad atceros, kā viņš teica: «Es jums iemācīšu rakstīt domrakstus...» Klases audzinātājs mums bija ķīmijas zinātņu doktors Grosvalds. Ar skolotājiem man laimējies.»

Skolu beidzot, viņš sācis strādāt Rīgas autobusu parkā kā autoatslēdznieka māceklis, pēc armijas gan pārvilināts uz Jūrmalu. «Tā līdz šim brīdim darbojos ap automobiļiem,» noteic Andris Priede. 1970. gadā iestājies Ļeņingradas Dzelzceļa un transporta inženierijas institūtā. «Ļeņingradu izvēlējos tāpēc, ka tolaik tas bija populārs institūts ar senu vēsturi no cara laikiem. Esmu lepns, ka to pabeidzu, jo šo institūtu pirmskara Latvijā pabeidza Ķeguma HES būvdarbu vadītājs.» Institūtā Andris mācījies neklātienē, bet strādājis Jūrmalas 36. ATU un Autotransporta un šosejas ministrijas Autotransporta mācību kombinātā kā galvenā inženiera vietnieks mācību jautājumos. Tad atkal pārnācis uz Jūrmalu, bet no 2004. gada Andris Priede ir CSN un kustības drošības pasniedzējs Dobeles autoskolā Autoamatnieks ar filiālēm lielākajās Latvijas pilsētās. Par autoinstruktoru viņš nostrādājis 14 gadu, par pasniedzēju - 40.

Kad noteikumi bija likumi

«Šofera lieta ir ļoti interesanta. Man virzība par pasniedzēju bija izaugsme. Jo ar autiņiem krāmēties ir viens, bet strādāt ar cilvēkiem - tas jau ir psiholoģisks process.» Andris Priede lēš, ka Auto mācību ražošanas kombinātā vien savulaik sagatavoti aptuveni 600 tūkstoši topošo autobraucēju. «Ir, ir gadījies pacelt balsi. Tolaik braukšanas apmācībām bija dotas 70 stundas un, ja cilvēks uz katru stundu nāk kā pirmoreiz... Un ziemā sagriež autiņu šķērsām uz ceļa. Tad gan skaļāk parunāju,» atzīst pasniedzējs. Kādreiz viņam prasa - cik stundu vajag, lai iemācītos braukt? «Atbildu - pie sava vecuma pieliec desmit! Manuprāt, galvenā ir motivācija. Gribēšana, nevis varēšana.»

Taujāju, kā Andris Priedē vērtē braukšanas kultūru mūsdienās. «Brauc ļoti netīri!» līdzīgi kā mūzikas skolotājs pārmestu netīri nospēlētu skaņdarbu, braucējiem pārmet CSN pasniedzējs. Viņš uzskata, ka attieksme pret noteikumiem, braukšanas kultūru kļuvusi pavirša. Taču savu vienaudžu auto vadīšanas prasmes vērtē kā apdomīgas: «Man ir paziņas, instruktori, kas arī 80 gadu vecumā brauc. Tie ir vecā kaluma šoferi, kam noteikumi bija likumi! Jā, varbūt tam vecajam ir lēna reakcija, bet apakšā ļoti liela pieredze. Viņš nepļāpā pa telefonu pie stūres, viņš krustojumā novērtē situāciju.»

Pašam Andrim Priedem vadītāja stāžs ir no 1969. gada - visām auto kategorijām, arī jūras un upju kuteriem, motorlaivām. Tomēr savas laivas nav un arī pie personiskā auto stūres viņš vairs nesēž. «Mašīna man bija, bet kā jau šajos laikos - kādam uzticēju to pārdot. Pa draugu būšanai. Pārdeva mašīnu un pazuda. Ar visu naudu,» rūgti nosmej Andris Priede. «Varbūt cilvēkam sāksies labāki laiki, un viņš vēl uzradīsies ar naudu. Kādam paziņam tā bija - no viņa aizņēmās naudu, bet atcerējās pēc 10 gadiem. Varbūt mani arī atcerēsies.»

Reiz dārziņš man būs

Andris Priede neslēpj - jā, viņš ilgojoties pēc mašīnas. Ja tagad vajadzētu izvēlēties, tad tas būtu Volvo, kas apvienojot eleganci un ērtības: «Ne velti to dēvēja par diplomātu vāģi.» Tāpat seniors ilgojoties pēc ģimenes mazdārziņa, kurš kādreiz bijis. «Man ļoti patīk ravēt, stādīt, kopt. Zemenes, redīsus... Ceru, ka kādreiz dārziņš man būs!» smej seniors. Kā paiet seniora ikdiena, kad nav jādodas uz nodarbībām? «Nē, man nav skumīgi. Daudz lasu - nupat izlasīju grāmatu par Hariju Liepiņu, ļoti patika. Vācu kopā, apkopoju mapēs publikācijas par ievērojamiem cilvēkiem. Kolekcionēju monētas, medaļas, gleznas. Pa reizītei aizeju uz teātri, koncertiem. Patīk šlāgerkoncerti, patīk Andrea Bočelli - biju uz viņa koncertu Mežaparkā. Tas nekas, ka biļete dārga - kolosāls koncerts!»

Par veselību Andris Priede nesūdzas, kaut nesen pārcietis nopietnu operāciju: «Visu mūžu esmu sportojis, skrējis, basketbolu, volejbolu spēlējis, desmit gadus nodejojis Liesmā. Nekad neesmu bijis resns. Ēdu normāli. Alkoholu lietoju ar mēru - man garšo Latvijas alus un labs vīns.» Katru dienu, ja vien labs laiks, seniors ejot gar jūru - no Kauguriem līdz Bigauņciemam un atpakaļ kopā sanākot 14 kilometru. Patīkot sēņot. «Un marinēt! Mājās esmu galvenais pavārs - man patīk gatavot salātus, gaļas ēdienus. Bet speciāli kalorijas neskaitu, zinu tikai - ar sliktu garastāvokli pie plīts nav ko darīt!» Andris Priede uzskata - kreņķiem patiesībā neesot vietas: «Ne velti saka - drūmās domas piesaista nelabos spēkus. Savukārt prieks daudz ko aizskalo. Ja būs spēks, gribētu vēl pastrādāt pāris gadu, iekopt sev dārziņu, pastaigāt gar jūru, papeldēties. Un, ja būs mašīna, varētu paceļot. Jādzīvo tik nost!»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Andris Priede

Dzimis 1942. gada 30. aprīlī Tukumā
Strādājis Rīgas autobusu parkā; Jūrmalas 36. ATU kā autoatslēdznieks un Slokas filiāles vadītājs
1978. gadā pabeidzis Ļeņingradas Dzelzceļa un transporta inženierijas institūtu
Autotransporta un šosejas ministrijas Autotransporta mācību kombināta galvenā inženiera vietnieks mācību jautājumos (1974-1989)
Jūrmalas Auto mācību ražošanas kombinātā nostrādājis 14 gadu
No 2004. gada ir Dobeles autoskolas Autoamatnieks CSN un kustības drošības pasniedzējs
Ir divi bērni, divi mazbērni, trīs mazmazbērni

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Katrs saņems pēc nopelniem

Par Donalda Trampa ievēlēšanu ASV prezidenta amatā, par Latvijas valdības stabilitāti, antisemītisma izpausmēm, iespējamiem nākamo vēlēšanu iznākumiem Latvijā, kā arī mediju politiku Valsts prezidentu...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?