Reklāmu vienreiz parādīja Maskavā, un zibenīgi tika nopirkts viss,» par vienu no pārsteidzošākajiem Latvijas reklāmas stāstiem atgādina režisore Renāte Cāne. Ceturtdien un piektdien, ievadot reklāmas festivālu _Golden Hammer_, viņas vāktā Latvijas reklāmas filmu kolekcija skatāma kinoteātrī _Rīga_.
«Golden Hammer šogad nedaudz izgājis ārpus saviem rāmjiem - nolemts rādīt vecās latviešu reklāmas. Tie ir lieli, nepelnīti aizmirsti dārgumi,» saka R. Cāne. Par vēsturiskajām reklāmām viņa ieinteresējusies pirms vairākiem gadiem. «Cilvēkiem patīk reklāmas, jo tās atspoguļo mūsu kultūrvēsturi, turklāt tās ir smieklīgas,» viņa piebilst.
Kad zūd tiešā pārdošanas funkcija, reklāmās saglabājas kas emocionāls. Kas? «Tas ir laika spogulis. Reklāmā vairāk nekā visur citur parādās sabiedrība, uzskati par skaisto, labo, slikto, garšīgo vai negaršīgo. Kāds ir cilvēks, tādai jābūt arī reklāmai,» uzskata R. Cāne. Visi taču izmetuši ārā novecojušās 70. gadu lietas, vai ne? Bet reklāmās 70. gadi ir atrodami.
Divos vakaros kino Rīga tiks rādītas divas programmas - 70. un 80. gadi Latvijas reklāmā un 90. gadi Latvijas reklāmā. «Nedomājiet, ka Latvijā līdz 40. gadiem nebija reklāmu! Bija kārtīga liela reklāmas industrija. Padomju laikā tāpat - reklamēts viss no atomelektrostacijas līdz smaržām un citiem sadzīves produktiem. Īsti gan nesaprotu, kāpēc tas bija vajadzīgs,» saka R. Cāne un pievērš uzmanību paradoksam - reklāma deficīta apstākļos.
«Padomju reklāmas pārsteidz kā kopums. Amizanti. Firmas Latvija ziemas/rudens mēteļu kolekcijas reklāma - tiek saukti indeksi, sievietes staigā kā pa mēli. Kā Briljantu rokā. Pērle. Un tāda ir katra. Nedomājiet, ka pēc divdesmit gadiem reklāmas, no kurām tagad cenšamies izvairīties, netiks uzskatītas par pērlēm. Skatīsimies, mums patiks. Reklāma jau ir laika esence. Paies brīdis, paliek tikai laika konservi.»
Laiks iemiesojas sauklī? «Piemēram, padomju «Dzimtene - māte sauc»... Lasīju pētījumu, kurā bija analizēts, ka šis sauklis palīdzēja uzvarēt karu. Ja tevi sauc partija, lai sauc. Taču, ja jāaizstāv māte, katrs celsies.» Tāpēc Renātei Cānei žēl, ka 90. gadu reklāmas saglabātas maz. «Melnais caurums. Atceraties Auseklīti? «Jums ir problēmas...?» Apgriezu visu Latviju otrādi, nekur nav atrodama. Bet tas ir tik būtiski.»