Arī galvenais iemesls, ja banka pasaka nē, ir šaubas par cilvēka spējām pildīt saistības.
«Šobrīd vairs nav tādu kosmonautu, kuri nāk ņemt līzingā auto tikai tāpēc, ka ir kaimiņam un man arī vajag, bet, kā samaksās, nezina,» atzīst Swedbank valdes loceklis Daniils Ruļovs.
Šī banka apkalpo lielāko līzinga portfeli. Varbūt pirms vairākiem gadiem no pieteikumiem tika apstiprināti 80-90%, tomēr vēlāk, kad bija pieejami dati no Kredītu reģistra par cilvēka saistību līmeni, tika apstiprināti 60-70% no gribētāju pieteikumiem.
Swedbank tagad mēnesī apstiprina ap 100 no 120-130 iesniegtajiem pieteikumiem.
Tirgū aktīvākais līzinga devējs jaunu līzinga darījumu tirgū Nordea Finance pēdējos trīs gados sniedzis finansējumu aptuveni 70% gadījumos, kopumā tas vērtējams kā augsts rādītājs, ņemot vērā šo gadu ekonomisko fonu, atklāj Nordea Finance Latvia valdes priekšsēdētājs Ivars Šmits.
Šobrīd līzinga kompānijas pie jauniem darījumiem pieskaita gan darījumus, kad cilvēks izvēlas ar finanšu līzinga starpniecību turpināt izpirkt auto, kas iepriekš iegādāts operatīvajā līzingā, gan gadījumus, kad cita persona pārņem līzinga saistības. Vienlaikus var novērot arī līzinga tirgus atdzīvošanos, jo sākuši parādīties jauni pieprasījumi pēc auto, tiesa, pamatā pēc lietotiem. Bet esot arī gribētāji pirkt pilnīgi jaunus auto.
Arī jauno auto dīleri ir pielāgojušies klientu prasībām un tagad piedāvā iegādāties arī vienu līdz trīs gadus lietotus auto, turklāt daži tirgotāji šādām mašīnām dod garantiju.
«Ar iepriekšējo gadu salīdzināt nevar, jo bija vairāk pieprasījumu par saistību restrukturizāciju, bet jaunu pieprasījumu pēc līzinga bija maz. Tagad patīkami, ka vairāk nāk jauni pieprasījumi, nevis lūgumi restrukturizēt saistības,» atzīst D. Ruļovs.
Lai gan līzinga kompānijas pieprasa vismaz 10% līdzfinansējuma un ekskluzīviem auto, piemēram, septītās sērijas BMW, pat līdz 30%, pēdējā laikā darījumu skaits pieaug. Piemēram, Nordea Finance auto darījumu skaits pēdējā gada laikā pieaudzis par 17%.
«Analizējot 2010. gada septiņus mēnešus, apstiprinās līdzšinējās prognozes, ka auto līzinga tirgus jauno darījumu apjomi vairs nesaruks un līdz rudenim saglabāsies vidēji sešu miljonu latu apjomā mēnesī,» - tā I. Šmits.