Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +9 °C
Daļēji apmācies
Trešdiena, 23. oktobris
Daina, Dainida, Dainis

No ES gribam visu. Pēc iespējas vairāk. Bet vai varēs?

Latvija sarunās par nākamā finanšu perioda daudzgadu budžetu ir izvirzījusi divas prioritātes - taisnīgākus, izlīdzinātus tiešmaksājumus lauksaimniekiem un kohēzijas politikas «aploksnes» saglabāšanu vismaz līdzšinējā līmenī, kas nebūs iespējams, ja tiks pieņemti Eiropas Komisijas (EK) piedāvātie griesti 2,5% no iekšzemes kopprodukta (IKP) apmērā.

Briseles koridoros gan klīst runas, ka kādā brīdī Latvijai tomēr būs jāizvēlas, ko gribam vairāk - vairāk naudas lauksaimniekiem vai lielāku finansējumu ceļu labošanai, zinātnei un citām attīstībai vitāli nepieciešamām nozarēm. Latvijas politiķi un ierēdņi šādas runas sauc par manipulējošām baumām, kategoriski apgalvo, ka nekādu izvēli Latvija neizdarīs, jo abas prioritātes ir vienlīdz svarīgas, un cerīgi sola, ka pēc pārdomātas cīņas sev vēlamo risinājumu panāksim.

Tomēr, lai arī argumenti ir gana spēcīgi un saprātīgi, vēl neviena iestāde nav izveidojusi makroekonomisko moduli, kas prognozētu - kas notiks ar Latvijas tautsaimniecību, ja sarunu gaitā neizdosies piepildīt vienas vai otras vēlmes.

Šīs nedēļas otrajā pusē Briselē notiks Eiropadomes sanākšana, kur viens no apspriežamajiem jautājumiem ir arī Eiropas budžets 2014.-2020. gadam. Dānijas kā Eiropas Savienības (ES) prezidējošās valsts izveidotajā «sarunu kastē» izskatīšanai piedāvāta kohēzijas «aploksnes» griestu pārskatīšana nabadzīgākajām valstīm. Par tiešmaksājumu izlīdzināšanu - ne vārda.

Svarīgi nepiekāpties

Pirmā par to, ka Latvijai, diskutējot par budžetu, kādā brīdī būs jāizvēlas viena no prioritātēm, ieminējās EK pārstāvniecības Latvijā vadītāja Inna Šteinbuka. Arī Briselē augsta ranga EK ierēdņi neoficiāli stāsta, ka šāda izvēle būs jāizdara, publiski ar savu vārdu gan neviens nav gatavs to apgalvot. Latvijā šādas runas uzņem ar gana spēcīgiem vārdiem. «Mēs jau esam izvēlējušies divas prioritātes, par vēl kādām izvēlēm runāt ir stulbi,» saka Zemkopības ministrijas (ZM) valsts sekretāra vietnieks Aivars Lapiņš. Zemnieku saeimas valdes locekle Maira Dzelzkalēja mājienus par nepieciešamību izvēlēties sauc par klasisku manipulāciju, kam principiāli svarīgi nepiekāpties. Taču tajā pašā laikā spriedze joprojām ir gana liela, un, visticamāk, tā nerims līdz šā gada beigām, kad ES dalībvalstu līderiem būs jāvienojas gan par budžetu, gan visiem tajā iekļautajiem atbalsta instrumentiem. Ārlietu ministrija (ĀM) norāda - pašlaik sarunas notiek par visiem budžeta elementiem un dalībvalstīm prioritātes nav jāizvēlas, Latvija turpinās runāt par vairākām svarīgām pozīcijām - ne tikai kohēzijas finansējumu un tiešmaksājumiem, bet arī finansējumu infrastruktūrai, zinātnei un pētniecībai.

«Nav nekā tāda, kas paredzētu nepieciešamību izdarīt izvēli starp vairākām politikām,» saka Finanšu ministrijas (FM) valsts sekretāra vietnieks Armands Eberhards un norāda, ka, tieši otrādi, noris diskusijas par to, kā veicināt sinerģiju starp dažādām nozarēm un atbalsta mehānismiem. Līdzīgi spriež arī A. Lapiņš, kurš uzsver - budžets ir jāskata kopumā, nevar koncentrēties tikai uz diviem punktiem, paliekot akliem pret pārējiem, kā rezultātā tieši nevērības dēļ var pazaudēt lielu finanšu apjomu kādā citā sektorā.

Prognozes - cerīgas

Kohēzijas aploksnes līdzfinansējums ir ļoti būtisks, lai nodrošinātu Latvijas attīstību, uzsver A. Eberhards. Tieši pateicoties Eiropas fondu naudai, Latvijai izdevās ātrāk pārvarēt krīzi, kohēzijas nauda ir būtiska degviela tautsaimniecības attīstībai. «Izejot cauri krīzei, ir izveidota stabila makroekonomikas vide, kurai investīcijas ir kā ūdens auglīgā augsnē, nevis smiltīs, un tieši tādā pašā veidā varam apgalvot, ka tālākā pārskatāmā nākotnē kohēzijas politika būs viens no lielākajiem, ja ne vienīgais publisko investīciju apjoms,» apgalvo A. Eberhards. Tiesa gan, jāatceras, ka EK jau trīs reizes apturējusi fondu naudas izmaksu vairāku administratīvo un citu nepilnību dēļ, kas var kavēt kvalitatīvu finansējuma apgūšanu pilnā apjomā. Nule kā maksājumi atkal atjaunoti. Tomēr FM apgalvo, ka bažām nav iemesla: «Nav pamata apgalvot, ka iestāsies armagedons.» Esot izdarīts viss, lai fondu nauda tiktu apgūta. Latvija ir nodrošinājusi līdzfinansējumu fondu projektiem, kā arī priekšfinansējumu saņēmējiem, tādējādi visi sistēmiskie riski ir minimizēti. ĀM norāda - ES fondu finansējums ir virs 70% no kopējām valstij pieejamām publiskām investīcijām. Sarunās fondu nepieciešamība tiek skaidrota, minot to darbības rezultātā panāktos uzlabojumus - darba produktivitāte gadā pieaugusi par 3%, ietekme uz IKP pieaugumu bijusi 4% gadā, kā arī citus rādītājus.

Pēc pagājušā vasarā publicētā EK piedāvājuma kohēzijas «aploksnei» piemērot 2,5% griestus no IKP, tika lēsts, ka Latvija varētu zaudēt pat miljardu eiro. Protestējot pret šādu piedāvājumu, sarunās kā viens no argumentiem izmantots arī kohēzijas politikas virsmērķis, kas arī definēts Lisabonas līgumā, - izlīdzināt nevienlīdzību starp ES valstu ekonomikām, tā ceļot arī visas ES labklājību. Tagad situācija mainījusies. Eiropadomei apspriešanai nodotajā «sarunu kastē» noteikto griestu apjoms vēl ir atvērts. Turklāt mainījušās arī makroekonomiskās prognozes, uz kurām balstoties Latvijai draudēja kohēzijas naudas samazinājums gandrīz par ceturtdaļu. FM Fiskālās politikas departamenta ES finanšu nodaļas vadītāja Inga Pavlina skaidro - uz EK priekšlikuma publicēšanas brīdi pērn pavasara īstermiņa un vasaras ilgtermiņa makroekonomiskās prognozes bijušas bēdīgākas, taču ekonomiskā situācija uzlabojusies, kas ļauj spriest, ka situācija kļūs Latvijai labvēlīgāka. FM pagaidām atturas nosaukt konkrētus skaitļus, pirms EK nākusi klajā ar jaunām prognozēm, taču norāda - pērnās vasaras prognozes paredzēja, ka Latvijai tiek piešķirti 3,7 miljardi eiro, turpretim pēc pavasarī atjaunotajām - summa bija pakāpusies jau līdz 4 miljardiem.

Cer uz izlīdzināšanu

Ja tiešmaksājumi netiks izlīdzināti, Latvijas lauki paliks tukši, saka M. Dzelzkalēja. Viņa skaidro - ar esošo atbalsta sadalījumu lauksaimniekiem, piemēram, Viduseiropā saimniecības var labi dzīvot, ja to izmērs ir 70-100 hektāru, taču Latvijā, lai varētu runāt par peļņu, saimniecībai ir jābūt kā minimums 500 hektāru lielai. Tāpēc Latvijā saimniecības kļūst lielākas, nodarbojas ar intensīvāku saimniekošanu, kas pieprasa mazāku cilvēka roku darbu. Tā dēļ darbvietas izzūd un cilvēki pamet laukus. Bieži vien arī tādēļ, lai strādātu zemnieku saimniecībās valstīs, kurās tiešmaksājumi ir krietni augstāki nekā Latvijā. «Dānija, Vācija, Īrija un citas valstis ar tiešmaksājumu palīdzību no Latvijas aizvilina darbaspēku,» teic M. Dzelzkalēja. Ir rasti atspēkojumi citu valstu argumentācijai - apgalvojums, ka Latvijā ražošanas izmaksas esot pārāk zemas, neatbilst patiesībai, jo tās ir virs ES vidējā, savukārt bieži teiktais, ka darbaspēka izmaksas ir zemas, realitātei atbilst, taču zemās izmaksas nāk rokrokā ar zemi kvalificētu darbaspēku, kas noved pie zemas ražošanas produktivitātes. Līdz rudenim lauksaimnieku organizācijas kopā ar SEB banku izstrādās pētījumu, kas demonstrēs, kāda būs Latvijas lauku attīstība, ja tiešmaksājumi netiks izlīdzināti.

Latvijas zemnieku organizācijas nepagurstoši strādā, lai pievērstu uzmanību Latvijas un pārējo Baltijas valstu neadekvāti zemajiem tiešmaksājumiem, atšķirībā no cīniņa par kohēzijas politiku, kas notiek klusi un galvenokārt kuluāros, lauksaimnieki taisa īstu traci - arī ceturtdien gaidāmās Eiropadomes sanākšanas laikā Briselē mūsējie piketēs. Taču rezultāti pagaidām nav tik iepriecinoši - jautājums par tiešmaksājumu izlīdzināšanu pat nav iekļauts Dānijas sagatavotajā «sarunu kastē». Kas arī likumsakarīgi - ja tiešmaksājumi tiks pārdalīti, valstīm, kas veic lielākās izmaksas ES budžetā, būs jāskaidro saviem zemniekiem, kāpēc viņi pēkšņi saņemtu mazāk. Padoties gan neviens negrasās - tāpēc pie Latvijas situācijas izskaidrošanas lauksaimniekiem ķērušies arī Latvijas eiroparlamentārieši, kuri gan vismaz pagaidām noskaņoti optimistiski. Lai arī labākais piedāvājums Latvijai līdz šim izteikts - saņemt 65% no ES vidējā, kas būtu 177 eiro par hektāru līdzšinējo 90 vietā, - EP deputātes Sandras Kalnietes birojā tic, ka līdz gada beigām vismaz parlamentā izdosies vienoties, ka Latvijas zemnieki saņem 80% jeb 212 eiro par hektāru. Gala lēmumu gan pieņems ES dalībvalstu līderi šā gada beigās.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma



Kohēzijas princips paredz mazināt atšķirības starp dažādiem ES reģioniem, finansējums tiek piešķirts simtiem tūkstošu projektu, kas tiek finansēti no Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF), Eiropas Sociālā fonda (ESF) un Kohēzijas fonda (KF). ERAF nauda paredzēta biznesa veicināšanai, zinātnes, pētniecības un tehnoloģiju stimulēšanai, kā arī transporta, telekomunikāciju un enerģētikas tīklu infrastruktūras attīstībai. ESF veicina nodarbinātību, savukārt KF nauda paredzēta liela mēroga projektiem, to skaitā valsts nozīmes ceļu, lidostu, dzelzceļa un citu transporta koridoru attīstībai, kā arī videi draudzīgas enerģētikas attīstībai.
Esošajā finanšu periodā Latvijas kopējā kohēzijas politikas «aploksne» ir 4,5 miljardu eiro apmērā. Ja netiek pārskatīts EK piedāvājums visām valstīm piemērot vienādus griestus 2,5% apmērā no nacionālā IKP, neņemot vērā katras valsts unikālo situāciju, Latvijai šī instrumenta piemērošana nozīmētu būtisku kohēzijas finansējuma samazinājumu.

Bez nosaukuma

Lauksaimniecības tiešie maksājumi zemniekiem veidojušies vēsturiski - īpašs atbalsts ražojošajiem zemniekiem tika sniegts uzreiz pēc Otrā pasaules kara, lai nodrošinātu pārtikas pietiekamību Eiropas valstīs. Sākotnēji maksājumi


bija piesaistīti saražotajai produkcijai, bet deviņdesmitajos gados ES vienojās, ka procedūra tiek vienkāršota un zemnieki saņem platību maksājumus, kas aprēķināti pēc vēsturiskajiem rādītājiem, ņemot vērā iepriekšējo


izslaukumu, graudu ražu un citus faktorus. Iespējams saņemt arī papildu maksājumus pēc dažādiem kritērijiem, piemēram, ja nodarbojas ar bioloģisko saimniecību u. c. Latvijas zemniekiem tiešmaksājumi ir zemākie Eiropā, jo periodā no 1997. līdz 1999. gadam, kas tika izvēlēts par references posmu, lauksaimniecība bija piedzīvojusi būtisku kritumu. Būtiskākais arguments, kāpēc Latvijai jāpanāk vismaz 80% no ES vidējiem tiešmaksājumiem, ir kopējais tirgus, kas ar šādu nevienlīdzību tiek kropļots mūsu zemniekiem par sliktu.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?