Viss ir dzimis dabīgi,» _Karjeras Dienas_ biznesa sācēju rubrikai Es - uzņēmējs atzīst Līga. Un, lai gan viņas ģimene jau no paša sākuma ticēja tam, ka idejai par vienreiz lietojamo pārnēsājamo bērnu podiņu ir biznesa nākotne, par nopietnāku «spērienu uz priekšu» pati uzņēmēja uzskata programmā _Atspēriens_ saņemto grantu. «Tas, ka mums noticēja arī banka un Rīgas dome, lika sasparoties.»
«Uztaisīšu pati!»
Darbs, kas saistīts ar jaunu produktu radīšanu un zīmolu attīstību, Līgai nemaz nav svešs - piecus gadus viņa nostrādāja lielā reklāmas aģentūrā, pēc tam karjeru turpināja starptautiskajā kosmētikas uzņēmumā L'Oreal. Savukārt pirms pieciem gadiem pasaulē nāca Līgas meita, vēl pēc divarpus gadiem - dēliņš. «Kad parādās bērni, katrai sievietei tas ir šoks - no jaunkundzītes tu pārvērties par mammu ar milzīgu somu,» atminas Līga. No aktīvas dzīves viņa gan nebija gatava atteikties. «Nācu ar draudzenēm uz kafejnīcu kopā ar abiem bērniem. Bet šādā situācijā vienmēr rodas problēma - ko darīt, ja mazais grib uz tualeti? Jāiet uz pieaugušo labierīcībām un bērns jātur virs tā poda. Ērti tas nav. Un tad es iedomājos - kāpēc nevar uztaisīt mazu saliekamo podu? Ja man tādu vajag, bet tāda nav, uztaisīšu pati!»
Sasien un izmet
Līdzīgi produkti pasaulē jau ir, taču tie nemaz nav ērti lietojami. Piemēram, izstrādāts piepūšamais bērnu podiņš, taču jautājums par to, kā «utilizēt» tā saturu, joprojām ir atklāts. Vēl ir konstrukcija, kas ir ar vāku noslēdzams konteiners, paredzēts izmantošanai ceļojumos, taču arī šajā gadījumā pati galvenā problēma paliek neatrisināta. Līga sāka meklēt savu risinājumu. «Sākumā visas idejas bija ļoti sarežģītas, un ilgi nevarējām nonākt pie galavarianta. Tad sapratām: vai nu tam ir jābūt ļoti vienkāršam, vai arī vispār liekam mieru,» atceras Līga. Tad sadarbībā ar konstruktoriem no kartona locīšanas uzņēmuma beidzot dzima ilgi meklētā podiņa konstrukcija, bet iezīmējās cita problēma - kartons neturēja bērna svaru. Taču arī šis produkta radīšanas posms tika veiksmīgi pārvarēts, piemeklējot pareizo kartona cietību. Podiņa iekšpusē tiek ievietots bioloģiskais maisiņš, kuru pēc podiņa izmantošanas var vienkārši sasiet un izmest, par izstrādāto produktu stāsta Līga. Kartona podiņš iztur svaru līdz pat 20 kilogramiem un paredzēts vismaz trīs lietošanas reizēm. Nosaukums produktam piemeklēts tāds, lai tā izmantošanas nolūks uzreiz būtu skaidrs - Pipin. Tas ir labs, jo ir saprotams un internacionāls - produktu plānots arī eksportēt, piebilst Līga. «Strādājot pie produktu radīšanas, zinu, cik mokoši dažreiz nāk jaunu zīmolu nosaukumi. Šis savukārt ir nācis ļoti viegli.»
Produkts bija gatavs, un pienācis laiks aizdomāties par tā virzīšanu tirgū. Līga iesniedza pieteikumu grantu programmai Atspēriens, ko īsteno Swedbank sadarbībā ar Rīgas domi, un kļuva par vienu no 27 ideju autoriem, kam piešķirts projekta līdzfinansējums sākotnējo izmaksu segšanai. Tas, pēc Līgas teiktā, ir kļuvis par stimulu, lai virzītos uz priekšu.
Atzīst riskus
«Atspēriens ir tiešām perfekts nosaukums, mums tas bija kā tāds spēriens uz priekšu, jo mums noticēja ne tikai draugi un ģimene, bet arī banka,» par granta nozīmi saka Līga. Viņai piešķirta nauda, lai pirmos 12 mēnešus segtu grāmatvedības izmaksas, patentētu logotipu, izmantotu juridiskās konsultācijas, taču ražošanas un reklāmas izdevumi finansējumā netiek iekļauti. «Ražošanu nodrošināsim ar privātām investīcijām, kas pagaidām ir diezgan dārgs hobijs,» atzīst Līga. Viņai tas ir projekts, kurā var radoši izpausties, jo var darīt darbu, kas viņai padodas, taču bez starptautisko zīmolu spiediena.
Bērniem - kā rotaļlieta
Ražošanas process sāksies jau šāgada sākumā, tad arī produkts būs pieejams veikalos. Kādos - zināms vēl nav, jo, lai sāktu pārrunas ar tirgotājiem, bija nepieciešams līdz galam izstrādāt produkta dizainu, kas pabeigts tikai pirms nedēļas. Lai gan Līga pati savai idejai tic un ir apņēmības pilna to attīstīt, viņa saprot, ka esošajā ekonomiskajā situācijā riski no biznesa viedokļa ir ļoti augsti. «Taču arī potenciāls ir liels,» Līga ir pozitīvi noskaņota. Plānots, ka Pipin maksās zem 50 santīmiem. Tā kā Latvijas tirgus šādam specifiskam produktam ir par mazu, plānots iekarot arī Lietuvu, Igauniju un citas valstis.
Līgas pašas veiktā «tirgus izpēte» liecina, ka tikai divi no desmit vecākiem uzskata, ka viņiem šāds produkts nav vajadzīgs, pārējie to atzīst par labu esam. Tajā skaitā arī paši bērni. «Bērniem šis podiņš ir kā rotaļlieta. Tie ir kā svētki!» smejas mamma Līga. Par galveno produkta mērķauditoriju viņa uzskata jaunas un aktīvas māmiņas, kuras nesēž mājās, bet arī bērnus mājās negrib atstāt.
Runājot par ambīcijām, Līga neslēpj, ka tās ir nopietnas: «Vēlamies šo produktu pārdot visā pasaulē. Pieļauju, ka pēc 5-10 gadiem tas kļūs tikpat pazīstams kā pampers.»