Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +12 °C
Daļēji apmācies
Otrdiena, 22. oktobris
Irīda, Īrisa, Airisa

Personalizētus produktus gan pērk, gan nievā

Lai arī liela mēroga personalizētā biznesa akcijas spēj būt ienesīgas un patērētājus piesaistošas, ikdienā personalizētās uzņēmējdarbības pieeju realizēt ir gan sarežģītāk, gan riskantāk, Dienai atzīst kultūras un sociālās antropoloģijas profesors Garets Hamiltons. Tikmēr psihoterapeits Ansis Jurģis Stabingis uzsver - lai arī cik labi veidotai, visbiežāk personalizētajai biznesa pieejai tikpat kā nav sakara ar īstām attiecībām.

Pieaudzis par 30%

«Pirms diviem gadiem Coca-Cola ar milzīgiem panākumiem līdzīgu kampaņu realizēja Austrālijā,» lūgta pastāstīt par Latvijā patlaban realizētās dzēriena pudeļu iepakojuma akcijas pirmsākumiem, saka Ieva Lelešiene, The Coca-Cola Company gāzēto bezalkoholisko dzērienu mārketinga menedžere. Viņa atklāj, ka akcija Dalies ar Coca-Cola patlaban notiek Latvijā un vēl 31 citā valstī.

«Mārketings kļūst aizvien personalizētāks, un arī Coca-Cola neatpaliek no pasaules jaunākajām mārketinga inovācijām,» norāda I. Lelešiene. Tā apliecinājums esot apbalvojumi, kurus uzņēmums šogad saņēmis par mārketinga un reklāmas risinājumiem, tajā skaitā arī par «Coca-Cola Sharing Can» akciju, kas ir šīs kampaņas līdziniece.

Akcija, kurā uz dzēriena iepakojumiem publicēti personvārdi, ir integrēta mārketinga kampaņa, kurā apvienots inovatīvs iepakojuma risinājums un vides, televīzijas un sociālo tīklu reklāmas elementi, norāda uzņēmuma pārstāvji. «Domāju, ka tieši tāpēc šīs kampaņas veiksme jāvērtē ne tikai no pārdošanas aspekta, bet arī pēc zīmola novērtējuma indikatoriem,» skaidro I. Lelešiene un apgalvo, ka no klientiem saņemtas daudzas pozitīvas atsauksmes, bet pārdošanas dati uzrādot ļoti labas pazīmes - pirmajā kampaņas mēnesī Latvijā dzēriena pārdošanas apjoms pieaudzis par gandrīz 30%.

Vaicāta par vārdu izvēli, kas attēloti uz iepakojumiem, uzņēmuma pārstāve atklāj, ka pamatā izvēlēti 13-25 gadu vecu jauniešu auditorijā izplatītākie personvārdi, kopā vairāk nekā 180 personvārdu un iesauku, kā arī sezonālu apzīmējumu - galvenokārt uz lielajām pudelēm, lai rosinātu dzērienu dzert kopā ar ģimeni un draugiem. Personvārdu izvēlei izmantoti publiski pieejamie dati. Savukārt vēlāk, sastopoties ar lielu patērētāju ieinteresētību akcijas norisē, sociālajā tīklā Facebook īstenots konkurss, kurā lietotāju izvēlēti 20 populārākie vārdi līdzās jau esošajiem vēl tikai parādīsies uz Coca-Cola pudelēm.

Organizēt sarežģīti

«Negribētu teikt, ka Coca-Cola ir pirmā, kas izmanto personiskāku pieeju, lai uzrunātu patērētājus,» lūgta komentēt kampaņu, saka Laura Krastiņa, a/s Aldaris komunikācijas direktore. Viņa norāda, ka šādās reizēs atšķirīgs ir tikai veids un vēriens, kādā šī pieeja tiek realizēta. «Coca-Cola gadījumā kampaņas vēriens ir ļoti liels,» viņa atzīst. Tomēr L. Krastiņa pieļauj, ka šīs kampaņas izmaksas varētu būt augstas. «No loģistikas viedokļa šādu kampaņu ogranizēt ir samērā sarežģīti un, visticamāk, arī ievērojami dārgāk nekā parasti.»

Arī Aldaris jau izmantojis personisku pieeju patērētāju uzrunāšanā. Piemēram, 2012. gada nogalē uzņēmums sāka ražot alu Porteris Ekskluzīvais, kas pēc sapildīšanas pudelēs uz gadu tika nolikts glabāšanā un būs pieejams patērētājiem tikai šī gada beigās. Uzņēmuma sociālo tīklu sekotājiem tika dota iespēja pieteikties personalizētai alus pudelei, uz kuras etiķetes rakstīts, ka alus brūvēts tieši šim cilvēkam. Līdz tam bijuši arī citi projekti, kuros iesaistīti uzņēmuma klienti. «Patērētājs vienmēr ir novērtējis, ja uzņēmums viņam pievērš individuālu uzmanību - uzrunā tieši viņu, prasa padomu un iesaista lēmumu pieņemšanā,» secina L. Krastiņa.

Līdzīgu vērtējumu par Coca-Cola akciju izsaka arī Cēsu alus pārstāve Ilona Riekstiņa un norāda, ka kvalitatīvi realizētas patērētāju iesaistes kampaņas veicina pārdošanas apjomu pieaugumu un pieļauj, ka patērētāji tādas sagaidīs arī turpmāk. Arī Cēsu alus patērētāju iesaistes kampaņas veidojis tieši alus segmentā, piemēram, jau vairākus gadus veidojot ierobežota daudzuma Cēsu Premium alus sērijas, kā arī rīkojot skārdeņu dizaina izveidi, tās procesā iesaistot patērētājus.

Grib brīvu gaisotni

«Kamēr pastāv vietas, kur kāda saukšana vārdā ir tabu, rietumvalstīs mums visai labi patīk tikt uzrunātiem savā vārdā,» norāda Garets Hamiltons, Latvijas Universitātes viesdocents kultūras un sociālajā antropoloģijā. Viņš skaidro, ka personvārdu lietošana ir neformālas gaisotnes un personisku attiecību zīme. Dažādās kultūrās un situācijās neformālās komunikācijas uzsākšana gan var būt pat ļoti sarežģīta - tā tas esot, piemēram, Vācijā, kur pāreja no uzvārda lietošanas uz vārdu esot ļoti grūta.

«Pati Coca-Cola kampaņa tomēr ir par komunicēšanu, nevis par individuālismu,» atgādina G. Hamiltons. Ja pudeles apskata vērīgi, uz tām redzams aicinājums dalīties dzērienā ar kādu, kas nosaukts konkrētajā vārdā. «Coca-Cola tādā veidā mēģina sevi un savu produktu iekļaut jūsu paziņu un pasākumu lokā,» uzsver G. Hamiltons.

«Droši vien ir trīs pircēju grupas,» komentējot akciju, saka psihoterapeits Ansis Jurģis Stabingis. Pirmie nopirks dzērienu jebkurā gadījumā, savukārt otri ir tie, kuri to nepērk principiālu apsvērumu dēļ. «Šī akcija var strādāt uz tiem, kuri šaubās un konkrēts vārds uz pudeles to var mainīt,» skaidro A. Stabingis un piebilst - ja veikala plauktā nebūs nevienas pudeles ar patērētājam vēlamo vārdu, pastāv iespēja, ka viņš dzērienu nenopirks vispār.

Robežu pārkāpt bīstami

Sakaru operatora Bite biznesa pieejas pamatā ir pašu domas par to, kāda attieksme ir patīkama, saka Kaspars Buls, Bite pārdošanas un klientu apkalpošanas direktors. «Tā arī veidojam attiecības - redzu, ka varu palīdzēt un iepriecināt, tā arī daru - nosūtu šokolādīti vai zāļu tēju,» skaidro K. Buls. Neiztrūkstoša esot arī apsveikuma īsziņu sūtīšana. «Pārsteigumu sagādāšana lielā mērā atkarīga gan no paša darbinieka, gan no situācijām, kas rada iespēju atsaukties,» norāda K. Buls. Vaicāts par šādas pieejas finansiālajiem aspektiem, uzņēmuma pārstāvis uzsver, ka klienta smaids tabulās netiekot aprēķināts - tā esot uzņēmuma kultūra, nevis stratēģija.

Tomēr šī pieeja tiek arī kritizēta. «Neesmu to kādu laiku dzirdējis, bet Bitei bija kāds ierakstīts ziņojums angļu valodā, kuru es uzskatīju par visai nepieklājīgu. Man tas šķita paviršs, taču, iespējams, viņi centās būt čomiski un neformāli,» atceras G. Hamiltons.

Docents šajā aspektā saredz personālā biznesa pieejas galveno problēmu - risku izskatīties rupji vai muļķīgi. Tas var notikt, ja netiekot pilnībā pārvaldīta izvēlētā valoda un patērētāju kultūra, vai arī, ja, pašiem nemanot, jau tiek pārkāpta familiaritātes robeža.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Lasītāji portālā Diena.lv komentē personalizētās pieejas efektivitāti
Sandija. Īsti nedarbojas, jo mana vārda nav.
Gladiola. Kad jau stāvēju pie Coca-Cola plaukta, tomēr paņēmu to ar uzrakstu «Mīlētājiem», jo likās mīļi un smieklīgi. Lai gan nopirku dzērienu nevis uzraksta pēc, bet gan tāpat biju sataisījusies pirkt. Ar savu vārdu gan nepirktu. Kāpēc lai visi zinātu, kā mani sauc, kamēr es dzeru kolu?
Students. Pateicoties šim, esmu nopircis pāris extra pudeļu. Mārketinga gājiens ļoti labs.
aber. Uz savas sprandas izsāpēts instinkts liek saprast, ka, ja svešs cilvēks tevi pēkšņi grib pazīt, viņš to dara tikai tāpēc, lai apzagtu vai labākajā gadījumā izņirgtu.
jur. Par Coca-Cola runājot, jāteic, ka ģeniāls mārketinga triks; tagad to pērk arī tie, kas agrāk to nedarīja.
Vārds. Nepirku un netaisos. Personalizētie reklāmas apsveikumi kaitina kā spami, kas aizņem vietu (atmiņu). Parasti nelasu, jo izdzēšu neatverot.
@parastalatviete. Nemeklēju, tas uz mani neiedarbojas. Kolu ikdienā nepērku, un šis mani arī nepamudina to pirkt. Citur izvēli ietekmē serviss un problēmu risināšanas ātrums, nevis apsveikumi.
gix. Ar kolu iedarbojās, pirku sev kolu un ieraudzīju māsas vārdu (kurš nav populārs), tādēļ vienas pudeles vietā nopirku divas. Tas, ka banka apsveic svētkos, patīkami, bet tas nevienā brīdī, šķiet, neliktu palikt pie savas bankas. Jau tagad bērna krājkonts, 2. un 3. pensiju līmenis ir citā bankā.
aradhana. Ja atrodu savu vārdu veikala plauktā - neietekmē nekā. Ja saņemu personisku reklāmu pastkastītē - ar nelielu īgnumu iemetu papīrgrozā un jau pēc brīža aizmirstu. Ja saņemu ko līdzīgu e-pastā vai telefonā - uzskatu to par manas privātās dzīves robežu pārkāpšanu, piefiksēju attiecīgo firmu un tās piedāvāto nepirkšu NEKAD.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?