Lai gan šoks izpaliek, jo sarukums bija manāms jau pērn, vissāpīgāk maksātspējas kritums pārbradājis pāri tieši korporatīvo klientu tēriņiem - to atzīmē visi Dienas uzrunātie aktīvās atpūtas piedāvātāji. Vienlaikus gan ir rodami risinājumi, kā kritumu kompensēt ar vietējo ceļotāju un ārzemnieku piesaisti. «Protams, korporatīvie klienti neņem piedāvājumus citu pēc cita kā iepriekš. Neprasa arī pilnu paketi, sākot no laivām un beidzot ar guļammaisiem. Cilvēki, arī uzņēmumi, šodien vairāk iziet uz kombinēšanu - teiksim, ņem no mums laivas, bet transportu organizē paši,» stāsta Žagarkalna īpašnieks Juris Žagars. Viņa bizness jau ziemā izjutis solīto slēpotāju pievēršanos vietējiem kalniem, Alpu braucienus pārbīdot uz vēlākiem gadiem. «Spriežot pēc rezervācijām, tas pats sāk iezīmēties arī laivošanas un kempinga jomā,» - tā uzņēmējs, vērtējot to kā loģisku iznākumu ekonomiskajai situācijai, jo «lētāku atpūtu par vietējo upi un dzīvošanu teltī ir grūti iedomāties».
Cenu politikas ziņā daudzi piedzīvojumu pārdevēji izvēlējušies nevis samazināt cenas, bet piedāvāt atlaides. Mežakaķa bīdītājas SIA Kaķītis valdes loceklis Rolands Rapa mērķē uz vietējo klientu loka audzēšanu, solot 25% atlaidi Alfas pircējiem, kas lielveikalā atstājuši vismaz 10 latu. Tikmēr Zviedru cepures īpašnieks Edvīns Balodis saka, ka uzņēmums izšķīries par visu cenu pazemināšanu vidēji par 15%. Viņš gan rēķinās, ka vasarā turpināsies tendence, kas sākusies jau ziemā, - zemākas cenas piesaistīs cilvēkus pašam piedzīvojumam, proti, rodeļu nobraucienam, tomēr nepalīdzēs atgūties saistītajiem pakalpojumiem. «Kafejnīcā apgrozījums krities par 50%. Daļa ņem ēdienu līdzi, daļa karbonādes vietā izvēlas zupu un salātus,» vērtē E.Balodis.
Tikmēr ceļotāju tendence atbalstīt vietējo tūrismu nu jau vērojama visā Eiropā. «Arī Krievijā, kur Turcijas un Ēģiptes tūroperatori izmisīgi dempingo cenas,» apliecina TAVA padomnieks Armands Muižnieks. Lielāks potenciāls būs tiem, kas produktu pratīs «apaudzēt», lai klients pavadītu ilgāku laiku. Viens no risinājumiem ir lētas naktsmītnes piedāvāšana, jo, kamēr viesnīcas piedzīvo smagu laiku, par uzrāvienu nevar sūdzēties vietējie hosteļi, pamato A.Muižnieks.