Tās pirmais uzdevums būs izvērtēt pretrunīgo vilcienu iepirkumu, kurā par uzvarētāju atzīts kompānijas Stadler piedāvājums par 150 miljoniem eiro.
Kaut gan oficiāli tika paziņots, ka vecā valde ir atkāpusies pati, skaidri zināms, ka tas noticis ne bez ministra spiediena.
A. Matīss Dienai norādīja, ka PV valde nav spējusi sniegt pārliecinošus argumentus, kāpēc Stadler teju identisku piedāvājumu Igaunijai spēj nodrošināt krietni lētāk. Tāpat PV līdz šai dienai nav spējis pārliecināt, ka jauno vilcienu noma Valsts kasi neskars.
«Kaut gan publiski viņi saka, ka nauda vairs nebūs vajadzīga, aprēķini par to neliecina. Tie parāda, ka uzkrāsies deficīts un 2016. gadā, kad būs jāsāk maksāt par jaunajiem vilcieniem, PV jau būs ļoti lielos mīnusos. Man nebija citas izejas. Šādi aprēķini nepārliecināja ne mani, ne kādu citu šeit ministrijā. Kā vispār ar tādu deficītu var apstiprināt šī gada budžetu?» retoriski jautā ministrs.
Runājot par līdzīgo iepirkumu kaimiņvalstī, nu jau bijušais PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis īpaši sarīkotā preses konferencē norādīja, ka «Igaunijas gadījumā ir dažādi iepirkuma modeļi un norēķinu kārtība». Esot jāņem vērā arī inflācija, atšķirības tehniskajā specifikācijā un virkne citu faktoru. «Šie abi darījumi nav salīdzināmi,» uzsvēra A. Birkmanis.
Tomēr A. Matīss ar šiem argumentiem nav mierā. Viņš saka: «Vilcienu kvalitāte ir tāda pati, arī modelis ir identisks. Jautājums ir par finansēšanas modeli. Nesaprotu, kāpēc ir izvēlēts tāds finansēšanas modelis, kas šos vilcienus padara stingri dārgākus. Kāpēc viņi nemēģina meklēt citu? Kāpēc mums ir jāpārmaksā? Jā, tur ir sīkas tehniskas niansītes, piemēram, pasažieru skaitīšanas funkcijas, piekļuves kontrole, bet tās nav tik būtiskas, lai sadārdzinātu par miljoniem.»
Kaut gan preses konferencē vēl pirms atkāpšanās A. Birkmanis norādīja, ka valdes mērķis ir, «lai pēc iespējas ātrāk šie vilcieni varētu parādīties Latvijā», bija nojaušams, ka atkāpšanās jautājums jau ir izdiskutēts iepriekš.
«Finansējuma jautājums ir viens no tiem, par kura neatrisināšanu valde ir gatava uzņemties atbildību, pat līdz tam, ka atkāpties no amata,» viņš sacīja. Turklāt preses konferences laikā tā nebūt nebija vienīgā reize, kad viņš izmantoja frāzes par atbildības uzņemšanos.
Līdz ar valdes maiņu paliek neatbildēts jautājums, kas notiks tālāk ar vilcienu iepirkumu.
Līgums vēl nav noslēgts, un tas Latviju glābj no jauniem tiesu darbiem.
Stadler pārstāvis Oskars Fīrmanis gan Dienai nenoliedz, ka kompānijai notiekošais nācis kā pārsteigums: «Patlaban Stadler iepazīstas ar šo situāciju un tuvākajā laikā lems, kā rīkoties tālāk. Par tiesu darbu iespējamību vēl ir pāragri runāt, jo pagaidām vēl nav skaidrs, kāda būs jaunās valdes attieksme.»
A. Matīss mierina, ka patlaban vēl iepirkumu ir iespējams apturēt bez juridiskām sekām: «Ņemot vērā publisko iepirkumu likumu, iepirkumu var apturēt jebkurā brīdī, ja tam ir pamatots iemesls. Un šeit iemesls ir nepārprotams - finansējuma neesamība. Jaunās valdes pirmais uzdevums būs tikt skaidrībā ar šo iepirkumu. Vēlamākais ir tehniski izvērtēt un virzīties uz priekšu, lai nebūtu jāizsludina jauns konkurss, lai šī paša konkursa ietvaros mēs tomēr spētu atrast saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu.»
Ministrs arī atklāj, ka jaunās valdes sastāvā būs pasažieru pārvadājumu un dzelzceļa speciālisti.
Uz jautājumu, vai uzrunāts arī kāds no politiķu vidus, viņš atbildēja noliedzoši.