Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Šis akmens īstā brīdī mests

Beidzot. Latvijas Nacionālajā operā dienasgaismu ieraudzījis mūsu pašu nacionālais mantojums operas žanrā. Līdz Bruno Skultes (1905-1976) kara bēgļa gaitās komponētās, vienīgās operas pirmiestudējumam bija jāpaiet 64 gadiem - vairāk nekā pusgadsimtam! Un kas zina, cik vēl, ja LNO ģilde ASV negādātu naudu, tāpat kā koncertuzvedumam LNO un ieraksta noorganizēšanai 2006.

gadā, ko izdeva amerikāņu firma Albany Records. Iepazīt dzimto mantojumu operā liedzis gan padomju režīma dzelzs priekškars, gan dažādi priekškari pašu domāšanā: jau 16 gadi apritējuši arī kopš Jāņa Mediņa Uguns un nakts, kas bija pirmais un pēdējais mūsu oriģinālklasikas mantojuma iestudējums mūsu Baltajā namā visā atjaunotās Latvijas brīvvalsts laikā. Izrādījās, tieši tagad (citējot B. Skultes operas galveno varoni Marutu) «šis akmens īstā brīdī mests». Mums visiem ļoti zīmīgā, pat izšķiroši svarīgā vēsturiskā brīdī šī opera, kas tapusi pēc Ilonas Leimanes romāna, brīdinoši un nesaudzīgi vēstī par latviešu naida, nenovīdības, skaudības un sašķeltības traģēdiju, aicinot justies vienotiem, kopā stipriem. Tieši ar to Vilkaču mantinieces stāsts ir gan skaudri aktuāls, gan... latviskā nolemtībā pārlaicīgs jau kopš Garlība Merķeļa vēsturiski slavenā apraksta par ķildīgu tautu pie Baltijas jūras.

Uzrunā latviski un šodienīgi

Atzīšos - uz pirmizrādi gāju ar trīcošu sirdi. Šī bija tā reize, kad ļoti ekstrēmi gribējās, lai izdotos - jo (skat. iepriekšminēto kontekstu) savā ziņā šis šķita arī latviešu operas «būt vai nebūt» jautājums uz LNO skatuves. Prieks bija ieraudzīt pilno skatītāju zāli gan pirmizrādes vakarā 3.VI, gan nesen izsludinātajā papildizrādē 4.VI, kurā dziedāja otrs izpildītāju sastāvs.

Kaut arī šis nav visspēcīgākais meistardarbs latviešu operā, te uzrunā gan mūzika, gan stāsts. Un konkrētajā gadījumā - arī iestudējums Ināras Sluckas režijā (debija Operā!), Ievas Jurjānes scenogrāfijā - etnogrāfisko elementu krāšņā pārtapšanā mūsdienīgā domāšanā, ietilpīgos simbolos. Andrejam Jansonam (ASV), kurš pats instrumentējis lauvas tiesu autora nepabeigtās partitūras, pie diriģenta pults izdodas ļoti mērķtiecīgi un krāsaini vadīt muzikālā stāsta gaitu: caur pērkona/ienaida negaisu un pastorālām dabas ainām, inkrustētu ar latviešu tautas dziesmu citātiem un intonatīviem atgādinājumiem (kā, piemēram, Pūt, vējiņi! motīvs). Mūzikā uzrunā emocionālais neoromantisms un neoimpresioniskais gleznieciskums, un vienlaikus latviskā skaņutelpa. Režisore sadarbībā ar scenogrāfi izcili izveidojušas stāsta telpu, tajā ieved jau priekškars - milzīgs, koši daudzkrāsains lupatdeķis. Simbolizējot latviskās dzīvesziņas spēku, īstajā brīdī saulaini atmirdz stilizēti latviskās segas. Horeogrāfei E. Bukovskai labi padevušās masu deju ainas. Izteiksmīgas galveno un otrā plāna personāžu attiecību mizanscēnas tiek pretstatītas monolītām kora grupām, kas tieši tādas, lieki nesasmalcinātas (saime, ubagi, vērpējas, baznīcēni u. c.), arī ir iestudējuma veiksme.

Dzimtās valodas vara

Solisti burtiski dzīvo savās lomās, nevis tikai dzied vokālās partijas. Tas ir arī dzimtās valodas un mentalitātes nopelns, jo šis gabals ir par visiem mums. Vokāli prasīgā Marutas partija ir visīstākā Danas Bramanes loma - viņa tajā izstaro gan vokālo, gan personības spēku. Jaunā soliste Ance Purmale godam izturēja savas ugunskristības Operā, taču šī dimensija viņai vēl tikai priekšā. Raimonds Bramanis pārliecināja Raita tēlā, kaut arī tenoram nepietika vokāli dramatiskā spēka, dziedājumu brīžiem «apēda» orķestra blīvums. (Slikts sabiedrotais solistiem bija tas, ka jādzied skatuves dziļumā un «ar galvu grīdā».) Pilnīgi pretējā situācijā bija Andris Ludvigs, kura stiprā puse bija tenora pilnskaņa, savukārt tēlam pietrūka izaugsmes vīrišķības virzienā. Raita atstumtā līgava Ieva pilnasinīga un ticama izdodas Ingai Šļubovskai. Guntas Davidčukas Ieva vēl ir bērnišķīga, taču sader cīņā ar tikpat bērnišķīgo sāncensi debitanti. Armanda Siliņa Dievlodziņam ir grodi psiholoģisks «krampis». Krišjāņa Norveļa lasījums ir plakātisks, toties iespaidīgākā basā. Sulīga balss un tēls ir Andžellas Gobas Dace. Spilgts ir otrā plāna pāris Ieva Parša ar Rihardu Mačanovski, Olga Jakovļeva ar Imantu Erdmani. Ne tik grodi režijā iezīmēta drāmu padziļinošā pagāniskā un kristīgā konfrontācija. Aina baznīcā ir risināta dzīvi un patiesi: labi raksturota vide un tipāži, situācija (sievietes ar ārlaulībā dzimušiem bērniem no dievnama tiek padzītas), tomēr šī līnija atstāta sadzīviskajā līmenī, atstājot pasaules uzskatu cīņu «aiz kadra» vai tikai nojaušamu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?