Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Tas būtu kultūršoks

Mēs vienmēr esam gatavi kaut ko mainīt - līdz brīdim, kad atklājam: lai to paveiktu, vispirms jāmainās pašiem. Pieļauju, tieši tas ir viens no galvenajiem šķēršļiem, kas traucē reformēt, pilnveidot, mūsdienīgot Latvijas izglītības sistēmu un mācību procesu. Iespējams, tikpat nozīmīgs kā hroniskais finansējuma trūkums.

Pasaulē jauno zināšanu un tehnoloģiju iespaidā mainās ne tikai izglītības un mācīšanās forma un saturs, bet arī pati izglītības paradigma, kas šīs pārmaiņas nosaka, virza un novērtē. Lai sasniegtu labāku rezultātu, mums jāapzinās, ka tas būs pavisam citāds nekā rezultāts, pie kā esam pieraduši, un ar mūsu līdzšinējo priekšstatu olekti neizmērāms - bet tieši tāpēc arī tik vajadzīgs. Šādas apzināšanās šodien Latvijā vēl pietrūkst.

Skepse pret mūsu skolu kvalitāti jau ir kļuvusi par «labo toni». Sabiedrībā nostiprinās pārliecība par Latvijā iegūstamās izglītības neatbilstību šodienas prasībām un par vajadzību veikt steidzamas pārmaiņas. Satraucas vecāki un paši skolēni, studenti, neapmierināti ir uzņēmēji, politiķi, pamatotu pretenziju netrūkst arī mums, skolotājiem. Tas viss ir spēcīgs dzinulis pārmaiņu veikšanai. Turklāt arī risinājums šķiet vienkāršs, jo vēlamais paraugs ir netālu - Somijas izglītības sistēmā. Taču te arī ir problēma: Latvijā pastāv (tiek uzturēta) spēcīga ilūzija, ka ziemeļvalstī radītie mācību modeļi un metodes ir mums pavisam viegli pārņemams, pat tehniski nokopējams know-how, kas dos arī tūlītēju un skaidri saskatāmu efektu. Tomēr, visticamāk, skolēnu vecākiem un Latvijas sabiedrībai kopumā pirmā iepazīšanās ar Somijas modeli, kas balstās jaunā izglītības un mācību paradigmā, var izraisīt kultūršoku.

Mūsdienu izglītošanās «filozofijā» galvenais ir sekmēt skolēna kopējās zināšanas, viņa prasmi domāt, patstāvīgu attieksmi pret mācīšanos. Nevis tikai uztrenēt iegūt pēc iespējas augstāku atzīmi konkrētos priekšmetos. Tas nozīmē arī skolotāja lomas maiņu. Viņš vairs nav tas, kurš autoritāri māca, «ielejot» zināšanas skolēnos. Skolēns mācās pats, skolotājs viņam nodrošina apstākļus mācībām. Savukārt skolotājiem tiek dotas tiesības pašiem izvēlēties mācību metodes, turklāt darbojoties ārpus tradicionālajām klases un stundu saraksta robežām. IT laikmetā robežas starp «klasiskajiem» mācību priekšmetiem noārdās, un mācīšanās nav piesaistīta noteiktai vietai/telpai, laika grafikam. Somijas iekļaujošās izglītības modeli arī raksturo sociālā taisnīguma principi un konsekventa atteikšanās no konkurences cīņas - starp skolēniem, klasēm, skolām. Latvijas izglītības sistēmā joprojām dominē konkurence, skolu reitingi un cīņa par augstākiem sekmības rādītājiem, jo vecāki, ministrija, skolotāji, skolēni te saredz apliecinājumu skolas sniegtās izglītības kvalitātei. Tas ir viegli aprēķināms un tāpēc šķiet efektīvs - pilnīgi pretēji jaunajai pieejai, kas «aptaustāmus» rezultātus sniegtu pēc gadiem. Rezultātā Latvijā sekmīgi skolēni iestājās augstskolās, bet nespēj tur mācīties, jo nav pieraduši domāt un strādāt pastāvīgi, būdami ievirzīti tiekties tikai uz to tūlītēju rezultātu, ko no viņiem prasa.

Somijā skolotājiem ir krietni mazāk kontaktstundu, tāpēc viņi var veltīt vairāk laika mūžizglītībai, pašu izaugsmei. Skolotājs, kurš pats mācās, spēj aizraut arī savus skolēnus. Latvijas skolotāju iespējas patlaban ir pilnīgi pretējas jaunajai paradigmai - ir pārāk liels kontaktstundu skaits, kas garantē kaut cik pieklājīgu atalgojumu. Latvijas skolotājs ir pārguris, lai strādātu radoši. Taču algas paaugstinājums šķiet neizbēgami saistīts ar lielāku slodzi. Arī šāds jautājums prasa skaidru Latvijas sabiedrības un izglītības politikas veidotāju atbildi: vai esat gatavi maksāt skolotājam par tā «dīkdienību»?

*Rīgas Katoļu ģimnāzijas skolotāja

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?