Distribūcijas tirgus līdera un arī _Parex Plaza_ apsaimniekotāja _Forum Cinemas_ dati liecina, ka par gada visvairāk skatīto filmu Latvijā kļuvis _Ledus laikmets_ 3D. Šo faktu var uzskatīt par pārsteidzošu uz pasaules un arī ASV rezultātu fona, kur spožas uzvaras svin _Avatars_ 3D. Šī Džeimsa Kamerona filma, par spīti vēlīnajam, gada finišam pietuvinātajam pirmizrādes datumam, spējusi kļūt par gada visvairāk skatīto filmu ASV (ieņēmumi līdz gada beigām 429 miljoni ASV dolāru), savukārt Latvijā tā ierindojas trešajā pozīcijā. (_Avatara_ uzvaras gājiens nav galā un nebeigsies, tas pelnīs vēl - jau uz 2010.gada rēķina.)
Atšķiras arī filmas, kas Latvijā un ASV ieņem otro pozīciju: ASV par gada otro vislabāk skatīto filmu kļuvuši Transformeri. Kritušo atriebība ar 402 miljonu dolāru ieņēmumiem, savukārt Latvijā uz tīņu auditoriju orientētā fantastika Transformeri vispār neparādās gada pelnošāko filmu pirmajā divdesmitniekā. Tālāk ASV skatītāju gaume daudz neatšķiras no Holivudas piejaucētā Latvijas skatītāja izvēles - kvēlu sajūsmu gan ASV, gan Latvijā radījis vārgais vampīrsāgas Krēsla turpinājums Jauns mēness. Protams, peļņas mērogi nav salīdzināmi: ASV - 291 miljons dolāru un piektā vieta, Latvijā - nepilni 52 tūkstoši skatītāju un ceturtās populārākās filmas gods.
Līderu izlasē iekļuvis arī Harijs Poters 6: ASV kā trešā pelnošākā filma, Latvijā - gan tikai septītā. Pārsteidzoši augsti peļņas rādītāji ir uztverē gana sarežģītajai un nobriedušai auditorijai tendētajai animācijas filmai Augšup 3D - ASV tā ierindojusies ceturtajā pozīcijā (ieņēmumi - 293 miljoni), Latvijā - sestajā (nepilni 45 tūkstoši skatītāju). Taču nenoliedzams ir fakts, ka lauvas tiesu peļņas gan pašu mājās, gan ASV guvusi Holivudas jaunā atrakcija - trīsdimensiju tehnoloģijā veidotās filmas -, kuras kvintesence tad arī ir Avatars. Holivudas industrija atradusi to atrakciju un ieroci vienlaikus, kas no jauna spēj argumentēt, kāpēc kinofilmas jāskatās tehnoloģiski perfektā vidē - kinozālē, nevis jāpārtiek no zagtiem/lejupielādētiem failiem.
Uz 3D atrakciju fona masu auditoriju daudz grūtāk sasniegt Eiropā tapušām un tā dēvētajām art house (mākslas) filmām. Par tādu noteikti uzskatāms britu režisora Denija Boila Graustu miljonārs, kas Latvijā - arī Oskara balvas radītās publicitātes iespaidā - kļuvis par vislabāk pelnījušo «nekomerciālo» (Holivudas izpratnē) filmu, kura piesaistījusi gandrīz 37 000 skatītāju. 2009.gada visvairāk skatīto filmu tops nepārprotami uzrāda arī Holivudas globālā biznesa pamatvirzienu - kino kā «sintētiska trīsdimensiju atrakcija».