Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Un šogad Oskars «iet»…

Šoreiz negribas prognozēt, kam Oskarus - šo Amerikas kinobiznesā iekārotāko balvu, kuras spēkos ir mainīt likteņus, radīt zvaigznes un karjeras, piešķirs 6000 Akadēmijas balsstiesīgo, - lai ar to nodarbojas totalizatoru rīkotāji. Tomēr Dienas kinokritiķi vēlas atklāt, kam piešķirtu savu «personīgo» Oskaru, protams, ja mums tie būtu. Diemžēl neviena no Latvijas TV Oskaru ceremoniju šogad nepiedāvā, atliek meklēt satelītkanālos (svētdienas naktī, sākot no plkst. 2, sarkanā paklāja norisēm Losandželosā pieslēgsies Vācijas kanāls Pro7).

Labākā filma

D. Rietuma. Jāatgādina tehnisks sīkums - pirmo gadu Kinoakadēmija ir ar plašu atvēzienu paplašinājusi, pat dubultojusi filmu skaitu, kas var pretendēt uz labākās godu. Ierasto piecu vietā šogad ir veselas desmit, to skaitā arī filmas, kuru tur mierīgi varētu arī nebūt (teiksim, animācijas filma Augšup, kas nominēta arī kā labākā pilnmetrāžas animācijas filma)... Taču, par spīti «raibumam», dramaturģija ir ļoti vienkārša - miljonrausējs Džeimsa Kamerona Avatars pret Katrīnas Bigelovas Sapieri. Jaunās tehnoloģijas un action pret «metafizisku», eksistenciālu spriedzi, kas tuvāka art-house, nevis Holivudas tradīcijām. Plus vēl pikantais sīkumiņš, ka Oskaru arēnā mačojas bijušie laulātie draugi. Es par Sapieri - vēl nekad sievietes veidotai filmai nav bijušas deviņas Oskara nominācijas. Turklāt šī režisore ir nenovērtēta jau kopš izcilās fantastikas filmas Savādās dienas/Strange Days (1995).

N. Naumanis. Sapieris - vienīgā filma šajā desmitniekā, kura ir «ideoloģiski nepareiza» - gan no pacifistu viedokļa (jo demonstrē karu kā azartisku vīriešu rotaļu zonu, kur viņi tik tiešām jūtas, lai cik tas skan banāli, dzīvi un reāli noderīgi), gan no ASV oficiālās politikas viedokļa (ka tās drīkst ieviest demokrātiju, kur vien vēlas). Filma vizuāli nevainojami, ar smalkiem tēliem, detaļām pierāda, ka šī «demokrātijas ieviešana» ir būtībā bezjēdzīga pasaulē, kas dzīvo pēc citiem likumiem. Un vēl pamanās vizualizēt stāstu par karu kā narkotisku atkarību tā, ka elpa aizraujas.

Labākais režisors

N. Naumanis. Kventins Tarantīno - manuprāt, viņš ir stila meistars, kurš pratis sarīkot tik rafinētu un asprātīgi multikulturālu mistifikāciju par civilizācijas attīstības vēsturi (gan Otrā pasaules kara, gan kinomākslas), ka es filmu Bēdīgi slavenie mērgļi nosauktu par pirmo Holivudas lielbudžeta grāvēju ar zvaigznēm, kas skaidri un gaiši pasaka - mīti par kino kā otro realitāti ir tāds pats blefs, šmaukšanās kā mīti par vēsturi, kuru sacer vēsturnieki un deklarē valdības. Tikai kinomīti ir patīkamāki lietošanai.

D. Rietuma. Labākā režisora Oskaru visdrīzāk dabūs Katrīna Bigelova - galu galā, arī ASV Kinoakdēmijai patīk uzstādīt rekordus, un, kā zināms, sieviete režisore un Oskars līdz šim bijušas nesavienojamas parādības. (Turklāt tas būtu gluži politkorekti - Bigelovai Oskars kā labākajai režisorei, bet Avataram - kompensācijai labākās filmas lauri!) Arī Tarantīno ir riktīgs malacis, kas ar savu absolūti dullo vēstures revīziju ticis pie dubultnominācijas kā labākais režisors un arī scenārists, atkārtojot savas nu jau leģendārās Lubenes panākumus (1995).

Labākais aktieris

N. Naumanis. Džefs Bridžess par nodzērušamies mūziķa lomu filmā Trakā sirds, kur Bridžess apvieno brāļu Koenu šedevrā Lielais Lebovskis tēlotā varoņa bezkaunīgo, manipulējošo šarmu ar smalki izspēlētu apjausmu par to drāmu, kāda notiek ar katru radošu personību, kura apjēdz, ka «mans laiks ir pagājis», un tomēr saglabā vīrišķīgu pašcieņu pēdējam lielajam «iznācienam». Varens un temperamentīgs darbs.

D. Rietuma. Fakts, ka Džefs Bridžess par savu darbu Trakajā sirdī jau ir savācis lērumu šīs sezonas balvu, ir skaidrs signāls, ka visdrīzāk viņš tiks arī pie sava pirmā Oskara (viņš nominēts jau piekto reizi!). Kaut lielisks ciniskā personālspeciālista lomā ir Džordžs Klūnijs (Augstu gaisā) un arī britu aktieris Kolins Fērts, kurš par lomu filmā Vientuļais vīrs (to režisējis modes dizainers Toms Fords) jau saņēmis Venēcijas kinofestivāla balvu.

Labākā aktrise

D. Rietuma. Šis ir slīdīgs jautājums - pamatīgu pirmsoskaru balvu ražu ir nocēlusi Sandra Buloka, tātad viņas izredzes ir lielas. Savukārt kinoakadēmiķi, ekstravaganču mīļotāji, iespējams, jau ir nobalsojuši par eksotiskāku putnu šo cēlo dāmu sabiedrībā - afroamerikāņu debitanti Gaboriju Sidibi, kas necerētu uzmanību ieguvušajā neatkarīgajā filmā Dārgumiņš spēlē dzīves (precīzāk, savas pašas ģimenes sistu un tēva regulāri izmantotu) meiču, kurai pietiek sīkstuma, lai izķepurotos no šī ārprāta. Es - par Gaboriju Sidibi!

N. Naumanis. Helēna Mirena par Tolstoja sievas Sofijas Andrejevnas lomu filmā Pēdējā stacija pilnīgi neprātīgā (gan no kuriozu faktu misēkļu, gan intelektuālo klišeju viedokļa, kas atrodams šajā holivudizētajā stāstā par grāfa un askēzes piekopēja rakstnieka Ļeva Tolstoja dramatisko mūža nogali). Jo viņa visai ekscentriskām krāsām, bet ar fantastisku takta izjūtu veido padzīvojušas kundzes portretu, kura grib, prot un spēj būt seksuāli pievilcīga un gudra personība. Un liek aizdomāties, vai tikai Tolstoja «galva» nav bijusi viņa.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Nominētas: Avatars, The Blind Side/Aklā puse, District 9/Devītais rajons, An Education/Jūtu audzināšana, The Hurt Locker/Sapieris, Inglourious Basterds/Bēdīgi slavenie mērgļi, Precious: Based on the Novel Push by Sapphire/Dārgumiņš, A Serious Man/Nopietns vīrs, Augšup/Up,
Up in the Air/Augstu gaisā.

Bez nosaukuma

Nominēti: Džeimss Kamerons (Avatars), Katrīna Bigelova (Sapieris), Kventins Tarantīno (Bēdīgi slavenie mērgļi), Lī Danielss (Dārgumiņš), Džeisons Reitmans (Augstu gaisā).

Bez nosaukuma

Nominēti: Džefs Bridžess
(Crazy Heart/Trakā sirds), Džordžs Klūnijs (Augstu gaisā), Kolins Fērts (A Single Man/Vientuļais vīrs), Morgans Frīmens (Invictus), Džeremijs Rainers (Sapieris).

Bez nosaukuma

Nominētas: Sandra Buloka
(The Blind Side/Aklā puse), Helēna Mirena (The Last Station/Pēdējā stacija), Kerija Maligana
(An Education/Jūtu audzināšana), Gaborija Sidibe (Precious: Based on the Novel Push by Sapphire/Dārgumiņš), Merila Strīpa
(Džulī un Džūlija).

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?