1. Ja nerunājam par to sabiedrības daļu, kurai vismaz pagaidām Andris Bērziņš kā Valsts prezidents nav pieņemams tāpēc, ka viņš nav Valdis Zatlers, pārējiem jaunais valsts galva ir diezgan «liels nezināmais». Tomēr, visticamāk, situācija drīz mainīsies. Pirmkārt, tāpēc, ka priekšvēlēšanu periodā politiķi pamanās nākt klajā ar košiem un vērienīgiem paziņojumiem, un pilnīgi izvairīties no to vērtēšanas Bērziņš - nu kā prezidents - nevarēs. (Ja tomēr izvairīsies, tas arī būs zīmīgi.) Otrkārt, Saeima ir atstājusi pietiekami lielu likumprojektu mantojumu - būs interesanti vērot, kādas būs Bērziņam prioritātes, sasaucot (vai arī to nedarot) plenārsēdes starplaikā līdz jaunās Saeimas darba sākšanai.
Uz zināmā mērā līdzīgu atvieglojumu var cerēt Valda Zatlera gaitu pētnieki (gan sāncenši, gan atbalstītāji), jo diezgan neveiklais nenoteiktības posms par viņa partiju, tās iespējamajiem biedriem un nostādnēm beigsies. Abu kungu gadījumā lielāka skaidrība vērtējama pozitīvi.
Mazliet rotaļājas ar interpretācijām
2. Premjera un finanšu ministra paziņojums, ka tuvākajos gados nodokļu likmes paaugstinātas netiks, protams, skan tīkami. Tomēr šis solījums nedaudz disonē ar pieteiktajām izmaiņām nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) segmentā un mazākiem atvieglojumiem uzņēmumu un iedzīvotāju ienākuma nodoklī. Rodas iespaids, ka labā vēsts ir ar dubultu devu, proti, likmju nepaaugstināšana un nodokļa bāzes palielināšana ir divas dažādas lietas. Var jau nepaaugstināt NĪN likmi, bet, ja pats nodoklis tiek piemērots jaunām īpašumu kategorijām (piemēram, garāžām), tad slogs vienalga palielināsies. Bāzes paplašināšana, iespējams, ir pareiza, tādēļ piezīme ir par pilnas patiesības neteikšanu. NĪN gadījumā gan būs arī interesanti vērot, vai izdosies saglabāt ideju palielināt slogu uz neizīrētām platībām, kas juridisko personu īpašumā - reāla pārbaude daudz piesauktajam banku lobijam, kas jau paguvis paust nepiekrišanu. Idejas autori arī noteikti apzinās, ka tā nav īstenojama bez neizīrēto telpu uzskaites, kas savukārt noved pie īres līgumu reģistra izveides nepieciešamības. Tāds atklātu daudz interesantu jaunumu par iedzīvotāju reālajiem ienākumiem...
Jebkurā gadījumā amatpersonu (kuras, protams, tikai sakritības rezultātā pārstāv vienu politisko spēku...) paziņojumi nenozīmē, ka «nodokļi nemainīsies». Diskusijas būs, un karstas.
«Trakais profesors»
3. Konkrētajam uzņēmumam «vafeļu skandāls», protams, nodarījis nepārprotamus finansiālus zaudējumus un kaitējumu reputācijai. Tomēr kopumā jāatgādina, ka biznesa un zinātnieku attiecībās mūsdienās gadījušies ne tādi vien pārpratumi. Turklāt runa nav tikai par labi zināmo «Spānijas gurķu» gadījumu vai vispār niķi regulāri pasludināt kādu preci par veselībai bīstamu. Atcerēsimies, kā speciālisti ir mainījuši/«pielabojuši» atzinumus saistībā ar globālo sasilšanu, t. i., par tēmu, kas faktiski skar visas valstis un biznesu kopumā. Tikpat pretrunīgi ir atzinumi par ģenētiski modificēto pārtiku, atsevišķiem medikamentiem utt. Līdz ar to secinājums ir nedaudz paradoksāls. Lai gan, no vienas puses, Latvijas sabiedrībā tieši pietrūkst zinātniskā domāšanas veida, informācijas (attiecīgi tāda šarlatānu un pseido zināšanu pārpilnība), no otras puses, mums jāsaprot, ka zinātne mūsdienās arī ir cīņa par publicitāti, naudas piesaisti utt. Attiecīgi frāze «zinātnieki brīdina...» nav garantija.
Latvijas gadījumā mazliet izbrīna politiķu vienaldzība. Proti, ja rodas situācija, ka aizdomas uz vietējā ražotāja preci mestas nepamatoti, amatpersonām vajadzēja, mazliet vulgarizējot, TV kameru priekšā notiesāt vienu vafeļu paciņu pēc otras. Atbildēt uz zīmola graušanu ar juridiskām procedūrām ir pareizi, bet nepietiekami - atbildei jābūt tajā pašā «žanrā», un te uzņēmums viens pats galā netiks. Jebkurā gadījumā retoriski jājautā, cik vēl šādi skandāli būs nepieciešami, lai gan Latvijas uzņēmēji paši, gan politiķi beidzot saprastu: mūsdienu pasaulē nepārdomāti paziņojumi, t. s. melnā PR izmantošana konkurences cīņā ir ierasta lieta. Tiem jābūt gataviem ar precīzu rīcības plānu; nepietiek ar iekarotām pozīcijām un pārliecību, ka ražo kvalitatīvu produktu.