Saistībā ar iepriekš minēto der pievērst uzmanību satiksmes ministra Anrija Matīsa teiktajam laikrakstam Diena (17.06.): «Pasažieru autobusos kvalitātes prasības jau pakāpeniski stājas spēkā, arī pasažieru vilcienu komforta līmenim jāatbilst mūsdienās ierastajam.»
Šādi izteikumi no nozares vadības puses ir patiešām apsveicami - šķiet, ka arī izpildvara beidzot atmodusies un publiski atzinusi, ka pasažieru pārvadājumu nozarē ir nozīmīgi apsvērt arī komforta, ne tikai cenas aspektu. Sabiedriskajam transportam nepieciešams vairāk pasažieru, kas «izkāpj» no personīgajām automašīnām. Līdz ar dzīves līmeņa paaugstināšanos arvien vairāk būs tādu cilvēku, kuru izvēli iegādāties preces vai pakalpojumus noteiks plašāks faktoru kopums nekā tikai cena.
Tomēr līdz šim, kā ierasts politiķu aprindās, tie bijuši tikai tukši vārdi, un par to pārliecinājāmies, rakstiski sazinoties ar satiksmes ministru Anriju Matīsu. Atbildē uz jautājumu, kādus uzlabojumus dažādas plānotās aktivitātes nesīs pasažieru pārvadājumu nozarei esošajā tirgus situācijā, noprotams, ka kvalitatīvi un pieejami transporta pakalpojumi ir Satiksmes ministrijas prioritāte. Tiek uzsvērts, ka esošā sistēma tos padara «pievilcīgākus, novatoriskākus un lētākus». Tajā pašā laikā ministrijas nostāja ir skaidra - esošā sistēma, kur pasažieru pārvadātāji tiek subsidēti arī rentablajos maršrutos, mainīta netiks. Tā paliks tikpat ačgārna kā līdz šim, vismaz līdz 2020. gadam, kā savā atbildē skaidri norāda Satiksmes ministrija, «rentablo maršrutu ieņēmumi tiks virzīti zaudējumu kompensēšanai maršrutos, kas rada zaudējumus».
Par to, ka esošajā sistēmā ir problēmas, liecina arī ilgi gaidītais iepirkuma konkurss par pakalpojumu sniegšanu starppilsētu autobusu pasažieriem lotē Centrs 1. Drīz vien pēc iepirkuma konkursa izsludināšanas gan Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija, gan Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas pārstāvji uzsvēra - Satiksmes ministrijas pārraudzībā esošā Autotransporta direkcija izveidojusi nolikumu, ar kura palīdzību par uzvarētāju noteiks vislētāko, nevis saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu, proti, vienā no noslogotākajiem maršrutiem nodokļu maksātājiem nāksies doties uz savām darba vai mācību iestādēm ar apšaubāmas kvalitātes autobusiem.
Kamēr Satiksmes ministrija stūrgalvīgi turas pie esošās sistēmas slavināšanas, uzsveru, ka viens no efektīvākajiem paņēmieniem kvalitātes paaugstināšanai, uzlabošanai un cenu samazināšanai ir nozares atvēršana. Pamatojoties uz ekonomikas likumiem, zināms, ka atvērts tirgus stimulē konkurenci, kas savukārt ir viens no vienkāršākajiem veidiem, kas veicina kvalitātes uzlabošanos un cenu samazināšanos. Turpinu aicināt transporta nozares vadību apsvērt tos ieguvumus, ko neizbēgami sniegtu tirgus atvēršana ar vienlaicīgu augstāku, mūsdienu prasībām atbilstošu kvalitātes kritēriju izvirzīšanu. Vai pārvadātāju lobijs un atsevišķu uzņēmumu īpašnieku intereses ir augstākas nekā pasažieru gaidas pēc komforta?
*Lux Express valdes priekšsēdētājs