Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +21 °C
Skaidrs
Otrdiena, 24. septembris
Agris, Agrita

Vai saprotam, kas ir prezidents?

Tuvojoties vēsturiskajam brīdim, kad Saeima vēlēs Valsts prezidentu, ģeometriskā progresijā pieaug diskusiju intensitāte par Valsts prezidenta institūciju, tās tiesībām un pienākumiem, un to, vai nepieciešams mainīt prezidenta ievēlēšanas kārtību. Visticamāk, viedoklis par šo valstiski svarīgo jautājumu būs teju ikvienam.

Nepārtrauktās diskusijas par tautas vēlētu prezidentu un šī institūta pilnvarām rada jautājumu, vai tā nav slēpta reakcija uz nerealizētu vai nepietiekami realizētu pilsonisko līdzdalību, tas ir - tiesībām un iespējām plašāk piedalīties publiskās pārvaldes jautājumu lemšanā. Portāla manabalss.lv popularitātes un ietekmes pieaugums ir sekas sabiedrības iesaistes jeb līdzdalības trūkumam lēmumu pieņemšanā. Nav svarīgi, kāda līmeņa - savas pašvaldības vai valsts - mērogā. Paskatoties citādi, valsts varas arogance pret sabiedrības, konkrētu grupu, atsevišķu cilvēku bieži vien pamatotām (un, iespējams, daudz biežāk nepamatotām) prasībām pāradresē šīs prasības citā līmenī. Līdz ar to prasība stiprināt izpildvaru un partiju sistēmu valsts ilgtspējas un valsts pārvaldes kvalitātes vārdā ir loģiska un pamatota.

Es kā jebkurš ekonomiski aktīvs Latvijas iedzīvotājs uzturu Latvijas valsti - tai skaitā Ministru prezidentu, Saeimu, ministrijas, dažādas aģentūras un citas valsts un pašvaldību iestādes - nomaksāto nodokļu un nodevu veidā. Kā nodokļu maksātājam man ir ne tikai tiesības, bet arī pienākums paust viedokli par to, kurš, kā un cik daudz manu naudu tērē. Man kā Latvijas uzņēmējam svarīgākais ir prognozējama un strukturēta biznesa vide, tas ir, taisnīgi, saprotami un prognozējami spēles noteikumi. Tikpat svarīgi tas ir jebkuram ārvalstu investoram - biznesa vides paredzamība vai, citiem vārdiem sakot, neparedzamu apstākļu jeb risku samazināšanās. Mana pārliecība ir, ka vienīgais ilgtspējīgais Latvijas sabiedrības labklājības izaugsmes ceļš ir eksports jeb eksportspējīga tautsaimniecība. No nodokļu maksātāju un sabiedrības interešu viedokļa izriet loģiska prasība, lai valsts līdzdarbotos un veicinātu eksporta tirgu iekarošanu. Eksporta un uzņēmēju sadarbības veicināšanā ļoti nozīmīga loma ir valsts tēlam un visam, kas ar to saistīts. Raugoties no šī skatpunkta, atklājas nepieciešamība, lai visa mūsu valsts pārvalde - Valsts prezidents, Ministru prezidents, nozaru ministri - būtu maksimāli profesionāla - pārzinātu savu darbalauku, aktuālās problēmas un prioritātes, sasniedzamos mērķus, rezultātus un mācētu savu pilnvaru ietvaros fokusēt nepieciešamos resursus to sasniegšanā.

Diskutēt par Valsts prezidenta atklātu vai aizklātu vēlēšanu, vai Valsts prezidents ir tautas vai Saeimas vēlēts, ir ļoti ērta tēma. Patiesībā neko jaunu neradoša un labumu nedodoša. Vai sabiedrība (ar to saprotot politiķu, nevalstisko organizāciju, vienkārši dažādu grupu pārstāvjus) ir gatava diskutēt un piedāvāt dažādus skolotāju algu modeļus? Vai sabiedrība tikpat brīvi ir gatava apspriest optimālākos veselības aprūpes sistēmas finansēšanas modeļus un to saistību ar konkrēta indivīda nodokļu nomaksu? Laikam jau ne, jo šīs tēmas prasa ļoti ilgstošu iedziļināšanos gadiem ilgi kompleksi būvētās sistēmās un aprēķinos, izpratnē visu iesaistīto grupu interešu līdzsvarošanā. Tas ir daudz grūtāk. Tas liek mācīties. Tāpat kā par uzņēmēju nekļūst ar pirmās firmas dibināšanu, bet gan ar uzņēmību, slinkuma pārvarēšanu nopļaut zāli pagalmā un krūmu izciršanu, lai sakoptu savu saimniecību, arī demokrātija nesākas ar aiziešanu uz vēlēšanu iecirkni. Demokrātijas pamats ir zināšanas par to, kas ir varas dalīšana, tiešā un netiešā pārstāvniecība un izpratne, par ko vispār balstot un kāpēc.

Problēma iepriekšminētajām diskusijām rodas no sabiedrības stereotipiem. Galvenais stereotips ir, ka prezidents - tas ir pats galvenais valstī. Nu gluži kā XX gadsimta deviņdesmitajos, kad prezidenti bija atrodami pat vismazākajās firmās, bet bija skaidrs, ka prezidents ir īstais, ar ko runāt. Tātad šai personai jābūt tautas vēlētai, jābūt iespējām plaši ietekmēt procesus valstī.

Gudrākais, kā situāciju risināt, ir stiprināt izpildvaru un partiju sistēmu. Tas ir prioritārs uzdevums, jo gan visas sabiedrības, gan īpaši uzņēmēju mērķis ir stabila, prognozējama sistēma, kas darbojas nevis kā pašpietiekama mājsaimniecība, bet kā mūsdienīga, atvērta, eksportējoša ekonomika.

* Biznesa augstskolas Turība līdzīpašnieks un Attīstības padomes priekšsēdētājs

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?