Patērētāja tiesības saistībā ar garantiju lielā mērā atkarīgas no preces vai pakalpojuma neatbilstības rakstura, kā arī laika perioda, kurā neatbilstība tiek atklāta.
Ja preces vai pakalpojuma neatbilstība atklājas ne vēlāk kā sešus mēnešus pēc preces iegādes vai pakalpojuma saņemšanas, patērētājs var prasīt no preces pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja cenas samazināšanu; neatbilstības novēršanu vai arī neatbilstības novēršanas izdevumu atlīdzināšanu, ja patērētājs pats nodrošinājis neatbilstības novēršanu; preces apmaiņu, citas atbilstošas lietas izgatavošanu (ja pakalpojums izpaudies kā lietas izgatavošana) vai arī jauna, atbilstoša pakalpojuma sniegšanu; līguma atcelšanu un par preci vai pakalpojumu samaksātās naudas summas atdošanu.
Ja preces vai pakalpojuma neatbilstība atklājas vēlāk par sešiem mēnešiem pēc preces iegādes vai pakalpojuma saņemšanas, patērētājs sākotnēji var prasīt no preces pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja neatbilstības novēršanu, neatbilstības novēršanas izdevumu atlīdzināšanu (ja patērētājs pats nodrošinājis neatbilstības novēršanu), preces apmaiņu, citas atbilstošas lietas izgatavošanu (ja pakalpojums izpaudies kā lietas izgatavošana) vai arī jauna, atbilstoša pakalpojuma sniegšanu. Tikai pēc tam, ja preces pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs nevar izpildīt šādu prasījumu, patērētājs ir tiesīgs prasīt cenas samazināšanu vai arī līguma atcelšanu un cenas atmaksu proporcionāli nolietojumam (ja pārdota prece vai pakalpojuma ietvaros izgatavota lieta).
Ja neatbilstība ir maznozīmīga un nevar būtiski ietekmēt patērētāja tiesības izmantot preci vai pakalpojumu, līguma atcelšana un samaksātās naudas summas atcelšana nevar tikt prasīta.
Patērētājs var izlietot garantiju, vēršoties pie preces pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja ar t. s. prasījuma pieteikumu. To var darīt arī mutiski, tomēr ieteicamāka ir rakstiska forma, it sevišķi, ja vienošanās ar preces pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju par neatbilstības novēršanu netiek panākta uzreiz. Iesniedzot prasījuma pieteikumu, patērētājam neatbilstošā prece vai lieta jāuzrāda preces pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam, vai, ja tas nav iespējams, jāinformē, kā šai precei vai lietai iespējams piekļūt. Preces pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam uz saņemto prasījuma pieteikumu jāatbild desmit dienu laikā.
Ja preces pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs neatzīst preces vai pakalpojuma neatbilstību, neatbilstības esamība var tikt pārbaudīta ekspertīzē. Ekspertīzi var veikt Patērētāju tiesību aizsardzības centra datu bāzē norādīts eksperts. Ja ekspertīzē tiek konstatēts, ka patērētāja prasība ir pamatota, preces pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs septiņu darba dienu laikā izpilda patērētāja prasību, turklāt patērētājs ir tiesīgs atprasīt ekspertīzes izdevumus no preces pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja.
*zvērināts advokāts, biroja ECOVIS CONVENTS partneris