Tomēr kopumā tirgotāji rēķinās, ka apgrozījums, salīdzinot ar pērno gadu, svētkos šogad varētu būt mazāks. Kritums varētu būt apmēram tāds pats kā gadā kopumā - līdz 25%, uzskata Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs. «Šogad atšķirība ir tā, ka tirgotāji rūpīgi izvērtē, ko cilvēki būs gatavi pirkt. Dāvanas viņi gribēs lielākas un par lētāku naudu,» viņš saka.
Sīvai konkurencei tirdzniecībā svētku laikā gatavojas tirgotāji ne tikai Latvijā, bet arī citur pasaulē.
Bērnus neaizmirsīs
«Mēs domājam, ka šogad pircējs, pie mums nākot, būs gatavs tērēt apmēram piecus latus,» saka Jāņa Rozes grāmatnīcas pārstāve Ilze Veisbārde. Viņa domā, ka jaunās grāmatas, kuras parasti maksā vismaz astoņus latus, šim pircējam šķitīs par dārgu - viņš meklēs grāmatas par īpašu cenu. «Skatāmies, kā piedāvāt pircējam saudzējošāku režīmu,» saka I.Veisbārde. «Bērni droši vien būs tie, kuriem dāvanas tomēr tiks sarūpētas - saldumus, grāmatas un rotaļas zem egles noliks. Varbūt pret pieaugušajiem būs taupīgāki.»
Kopumā viņa norāda, ka kopš PVN likmes pazemināšanas uz 10% grāmatu tirgus atkal kļuvis aktīvāks - tiek izdotas jaunas grāmatas, un grāmatnīcām ir ko tirgot, pat ja pircējs kļuvis taupīgāks un vienā reizē iegādājas vienu vai divas grāmatas, nevis kā agrāk - trīs vai četras. Pērnā gada nogalē Jāņa Rozes grāmatnīcas piedzīvoja palielu kritumu pret iepriekšējo gadu, šogad uzņēmums būtu apmierināts, ja izdotos nenoslīdēt vēl zemāk, stāsta I.Veisbārde.
Vilinās ar ceļvedi
Linstow piederošie pieci Galactico alianses tirdzniecības centri Alfa, Origo, Galerija Centrs, Mols un Dole šogad sagatavojuši ideju ceļvedi dāvanu iegādei. Tajā pircējs dāvanas varēs meklēt gan pēc cenas, gan pēc apdāvināmā psiholoģiskā tipa, gan sociālās lomas un saņemt atlaižu kuponus, stāsta Linstow Center Management tirdzniecības centru komercdirektore Evija Majevska.
Cerības šie tirgotāji saista ar iepriekšējos gados veiksmīgo dāvanu karšu tirdzniecību. «Dāvanu karšu popularitāte īpaši pieaug decembrī, kad cilvēki meklē praktiskas dāvanas. Šogad prognozējam, ka dāvanu kartes būs vēl populārāka dāvana - tā ļauj dāvanas saņēmējam izvēlēties, kā un kad dāvanu materializēt,» stāsta E.Majevska. Ar apgrozījuma prognozēm Linstow ir piesardzīgi. Pērn Linstow tirdzniecības centros decembrī apgrozījums sasniedza 29,3 miljonus latu, kas bija 10% no kopējā 2008.gada apgrozījuma. Kopumā 2008.gadā tirdzniecības centri piedzīvoja salīdzinoši nelielu kritumu pret 2007.gadu.
Pēc egles uz mežu
«Visticamāk, šogad cilvēki dāvanu iegādes un gatavošanas procesam pieies radošāk, vairāk ieguldot laiku un darbu, ne tik daudz līdzekļu,» uzskata Rimi Latvia pārstāve Zane Eniņa. Lai dāvanas varētu pirkt jau savlaicīgi, šajā gadā jau laikus Ziemassvētku sagaidīšanai noderīgi produkti iekļauti sortimentā. Līdzīgi kā citus gadus Rimi sagaida pieprasījumu pēc pārtikas produktiem, kurus ērti izmantot kā nelielus ciema kukuļus, un priekšmetiem, kas noderīgi sadzīvē, skaistumkopšanā un interjera veidošanā. Īpaša interese parasti esot par dāvanām bērniem un dažādiem svētku rotājumiem. «Protams, mēs rēķināmies, ka apgrozījums nebūs tāds kā pērn, jo viss tirgus kopumā ir mazāk aktīvs, bet strādājam, lai pēc iespējas piesaistītu klientus arī šajos apstākļos,» saka Z.Eniņa.
Maxima decembrī Ziemassvētku un Jaungada ietekmē sagaida apgrozījuma pieaugumu par 18%, salīdzinot ar citiem gada mēnešiem, stāsta Maxima pārstāvis Ivars Andiņš. Piemēram, 2007.gada decembrī pret pārējiem gada mēnešiem apgrozījums pieaudzis par 27%. Iepriekš populāras dāvanas bijušas nelielas, ne pārāk dārgas virtuves vai sadzīves tehnikas lietas, visticamāk, tās nezaudēs savu pievilcību arī šogad, domā I.Andiņš.
Lielāks akcents šogad tikšot likts uz sveču piedāvājumu, sveces var būt gan rotājums, gan dāvana. Pārdotas tikšot arī mākslīgās egles līdz pat divarpus metru augstumā. «Tomēr lēšam, ka mākslīgās eglītes pirks mazāk, jo dabīgās izmaksā lētāk, turklāt valsts mežos parasti vienu eglīti ļauj ņemt par brīvu,» saka I.Andiņš.
Sīva cīņa
Asu konkurences cīņu, sacenšoties ar atlaidēm un citiem vilinošiem piedāvājumiem sagaida arī tirgotāji citur pasaulē. Piemēram, britu tirdzniecības tīkli spriež, ka šogad Ziemassvētku tirdzniecības sezonā, kura tur jau norit pilnā gaitā, konkurence būs asākā pēdējo desmit gadu laikā, jo daudzi tirgotāji arī šajā valstī šogad piedzīvojuši apgrozījuma kritumu. Divi lielākie Lielbritānijas tirdzniecības tīkli - Tesco un Asda - solījuši samazināt cenas kopā par 400 miljoniem angļu mārciņu, raksta BBC.
Arī pārējie tirdzniecības tīkli plāno agresīvu cenu politiku. Ziemassvētkiem domātās preces Lielbritānijas veikalos šogad parādījušās vēl agrāk nekā citus gadus, jo tirgotāji cer, ka tādējādi cilvēki paspēs nopirkt vēl vairāk.