XIX gadsimta beidzamās desmitgades iegājušas vēsturē kā jaunas ēras sākums transporta nozarē – tieši tad tapa pirmie motocikli un automašīnas, un novecojušos un masīvos tvaika dzinējus aizstāja kompaktāki, bet pietiekami jaudīgi iekšdedzes dzinēji, raksta Smithsonian Magazine. Šis bija laiks, kad pasaules slavu izpelnījās uzņēmīgi inženieri, kuri meklēja veidus, kā ar mehāniskiem agregātiem padarīt cilvēku pārvietošanos ātrāku un komfortablāku, nodrošinot lielāku mobilitāti.
Viens no viņiem bija 1834. gada 17. martā dzimušais Gotlībs Daimlers. Inženierzinātnes viņu interesēja jau kopš pusaudža gadiem, bet ģimenes materiālais stāvoklis (tēvam piederēja gana ienesīga maiznīca Šorndorfā, netālu no Štutgartes) ļāva gan apgūt amata prasmes visdažādākajās darbnīcās un uzņēmumos, gan tikt pie akadēmiskās izglītības. Daimlers jau drīz vien kļuva par speciālistu, kas bija pieprasīts darba tirgū, strādājot te vienā, te atkal citā uzņēmumā, turklāt ne tikai dzimtajā Vācijā, bet arī aiz tās robežām. Nepilnu 50 gadu vecumā viņš bija uzkrājis pietiekami daudz līdzekļu, lai varētu ierīkot savu privātuzņēmumu, kurā kopā ar vēl vienu talantīgu inženieri un bijušo kolēģi Vilhelmu Maibahu pilnveidot tolaik vēl bērna autiņos esošos iekšdedzes dzinējus, kas tika darbināti, izmantojot dažādus naftas pārstrādes rezultātā iegūtus produktus – benzīna tā mūsdienu izpratnē tolaik vēl nebija.
1885. gada 3. aprīlī Daimlers patentēja savu jauno viencilindra četru taktu dzinēju un jau tā paša gada vasarā arī transportlīdzekli, ar ko tas bija aprīkots. Pieņemts uzskatīt, ka tas bija pirmais motocikls, taču LiveScience.com uzsver, ka inženiera mērķis bija izstrādāt nevis divriteņu, bet gan četru riteņu braucamo un Daimler Reitwagen bija vien izmēģinājuma trusītis, lai gūtu skaidrību par dzinēja jaudu un saprastu, kādi uzlabojumi vēl nepieciešami.
Zīmīgi, ka šis motocikls bija vienīgais, ko Daimlers konstruēja, pat nedomājot par tā laišanu ražošanā, – pēcāk viņš visu savu talantu, zināšanas un spēkus koncentrēja automašīnu izgatavošanai.
DARBNĪCA ŠĶŪNĪ
Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 28. marta - 3. aprīļa numurā! Žurnāla saturu gan drukātā, gan digitālā formātā iespējams abonēt mūsu jaunajā mājaslapā ŠEIT!