Rudenī gaisa baloni tiek sakopti, sapakoti un gaida jaunu sezonu – tumšie, mākoņainie mēneši lidošanai nav piemēroti. Gaisa balonu pilotes Kristīnes Vēveres īpašumā ir vairāki dažāda lieluma gaisa baloni, nupat iegādāts vēl viens, un sarunas laikā varam vērot, kā tas pirmo reizi "ieelpo" Latvijas gaisu pļaviņā pie Jelgavas pils.
"Šis balons nav jauns, tas ir jau lidojis Lietuvā, taču nepieciešams to pārreģistrēt Latvijā. Šobrīd ir tehniskais uzdevums pārliecināties, vai mums ir visas komplekta sastāvdaļas, noskaidrot, kā pietrūkst, kas vēl jāizdara, lai balons būtu gatavs gan tehniskajai apskatei, gan lidošanai," skaidro Kristīne, kopā ar savu komandu saliekot gaisa balonu "darba kārtībā", lai tas būtu gatavs pacelties. "Manā komandā ir gan radi, gan draugi. Meita Sintija arī vairākus savus skolasbiedrus ir iesaistījusi. Pilots gaisā viens ir atbildīgs par savu gaisakuģi, komanda paliek uz zemes. Viņiem jāseko, kur balons atrodas, kur un kad nolaidīsies, bet pēc lidojuma kopīgi saliekam visu inventāru kopā – tāpat kā sākumā kopīgi uzstādījām."
Auto reģistrē un tehniskās apskates veic Ceļu satiksmes drošības direkcija, savukārt analogs gaisakuģiem ir Civilās aviācijas aģentūra (CAA), kas reģistrē dažādus lidaparātus, sākot no gaisa baloniem un beidzot ar lidmašīnām. Tur pat izsniedz arī licences pilotiem, un šī iestāde atbild par pirmreizējās tehniskās apskates jeb lidojuma derīguma apliecības izsniegšanu.
NOPIETNA INVESTĪCIJA
Kristīne ir arī instruktore un māca topošos gaisa balonu pilotus. Mācības notiek Civilās aviācijas aģentūras apstiprinātā mācību iestādes programmā gaisa balonu pilotiem, bet jau drīzumā Latvijā durvis vērs specializēta mācību iestāde tieši gaisa balonu pilotiem – Baltic Balloon Academy.
Gaisa balona vadīšana pirmajā brīdī varētu šķist tāda romantiska nodarbe, taču ļoti svarīga ir drošība, tāpēc mācības ir nopietnas – jāapgūst deviņi teorijas priekšmeti, tajos jānokārto gan skolas eksāmens, gan eksāmens CAA un kopā ar instruktoru jānolido 16 stundu. Ja šajā laikā lidotprasme ir apgūta labā līmenī, students dodas uz lidojuma eksāmenu ar CAA nozīmētu eksaminētāju un pēc sekmīgas eksāmena nokārtošanas var saņemt licenci. Interesanti, ka par gaisa balona pilotu var mācīties jau no 14 gadu vecuma, bet pirmo sololidojumu un licenci saņemt 16 gados.
"Mācību procesā skola nodrošina gan instruktoru, gan balonu lidotprasmes apguvei. Cita lieta, ka topošajam pilotam savlaicīgi jāsāk domāt, ar ko pēc licences iegūšanas viņš lidos, jo gluži nolikt plauktiņā šo dokumentu nav jēgas. Mācību maksa ir gana augsta, lai neļautu tiesībām noputēt – ja lidošanas iemaņas netiek uzturētas, tiesības lidot beidzas. Nepierakstām, cik sen pēdējoreiz esam braukuši pie auto stūres, taču gaisa baloniem un citiem lidaparātiem ir noteikts stundu daudzums, cik 12 vai 24 mēnešu periodā ir jānolido, lai iemaņas neierūsētu un būtu atzīstamas par spēkā esošām," stāsta Kristīne.
Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 28. marta - 3. aprīļa numurā! Žurnāla saturu gan drukātā, gan digitālā formātā iespējams abonēt mūsu jaunajā mājaslapā ŠEIT!