Tagad pats atzīst, ka tas ir pluss - lai dotos uz Krieviju, nav nepieciešama vīza. Kādu laiku treknajos gados pastrādājis legālu darbu, bet, iestājoties krīzei, atgriezies dzimtajā pierobežā. Kā daudzi, arī viņš sākotnēji braucis ar mašīnu, kurai bija pārbūvēta bāka, bet, kopš mašīnu var konfiscēt, izlēmis, ka izdevīgāk un drošāk ir vest cigaretes. Oficiāli ievest var tikai divas paciņas, bet viņš blokiem ved lētās markas kā More un Bond, bet pēc pasūtījuma var arī ko citu sagādāt. Lētās markas tāpēc, ka nelegālos smēķus iegādājas tieši mazturīgie iedzīvotāji, kuri izvēlas tikai pašu lētāko arī no nelegālā. Aleksandru sastopam neizgulējušos, jo nupat ieradies no Krievijas ar turpat trīsdesmit blokiem cigarešu un uz robežas turpceļā un atpakaļ pavadījis gandrīz desmit stundu. Pēc uzcienāšanas ar kafiju, ērti iekārtojies savā mašīnā, viņš sāk grauzt saulespuķu sēklas, čaumalas spļaudams zemē, un stāstīt par piedzīvoto. Sarunai ar Dienu viņš piekritis, lai Viļakas (Vientuļu) robežpunktu «patīrītu», jo citur naudu ņemot «cilvēcīgi», bet tur kā zvēri pēdējo ādu novelkot.
Cik var nopelnīt, vedot cigaretes?
Par bloku ir pieci lati. Ja tur vairumā, tad vairumā, ja atsevišķi tirgo, tad par katru paciņu var nedaudz vairāk uzlikt.
Kā tas ir Krievijas pusē - pie robežas ir vairumtirdzniecības bāzes?
Nē, parastie veikali. Viņiem jau laikus saved, jo reāli zina, ka cilvēku pieplūdums ir liels un ka brauc rindām. Tur visādas ekstras - var arī uz parāda dabūt. Aizbrauc un dabū kasti uz parāda. Tas nekas, ka tā tur 150 latus maksā, ja vajag, ir divas paņemsi. Ir jau gudrinieki, kas pat pa divpadsmit kastēm reizē ved.
Var tā ielikt bagāžniekā un vest, ja jau muitnieki uzpērkami?
Nē, protams, ka jāslēpj. Bāž jau, kur vien iespējams. Tā ir tikai Viļakā, ka var neslēpt, bet ar tikai tādi, kas ilgus gadus brauc. (Kāds cits avots pastāstīja, ka Viļakas robežpunktā pat esot speciāla atzīme uz asfalta, kur stāties automašīnām, tā lai kameras neredz, ka tās piekrautas ar cigaretēm. To gan pārbaudīt neizdevās - red.)
Bet tā ir jāmaksā lats no bloka - krieviem lats no bloka, latviešiem lats no bloka, bļin, un, ja vēl izbrauksi uz ceļa, tevi jo*anīs razvedka (apturēs pierobežas zonas patruļa - red.), tad tev reālā varka paliek tikai lats no bloka. Ja razvedka, tad ir liels risks, ka tu esi samaksājis vieniem, samaksājis otriem, pazaudējis preci un vēl iezīmējies. Bet Viļakā ved tikai šmaucoties, to jebkuram muļķim var pajautāt. Tur kaut ko nopelnīt var tikai šmaucoties. Ja ved 25 blokus, saki, ka tev pieci, un tad kaut ko tiešām nopelni. Man viens paziņa vadā divas kastes un 15 blokus. Par 15 blokiem maksā, a par divām kastēm nemaksā. Tad sanāk kaut kāda peļņa.
Kam tad jauc mašīnas ārā un pārbauda?
Nu ja jūt, ka šmaucies. Tad gan ir stingri - tad viss, kas iepriekš sarunāts, vairs neskaitās. Arī tie, kas brauc jau ilgākus gadus, sametas savā starpā un samaksā muitniekiem, lai tie jaunos izķer - tā gan konkurence, gan rindas mazākas. Jo, ja daudz mašīnu, tad tur pat diennakts vajadzīga, lai robežpunktu izbrauktu.
Tātad kontrabandisti šmauc muitniekus?
Jāšmaucas! Bet tas tā vēl būtu - braucu ziemā caur Viļaku un jautāju, vai var paņemt kaut ko Krievijas pusē. Atbildēja, ka jā, nav problēmu. Paņēmu tur deviņus blokus, braucu atpakaļ, un saka, ka nevar - jāatmuito vai arī mašīna paliek stāvvietā. Tas ar vēl h*iņa būtu - viņi tur šmaucas arī savā starpā! Muitnieki pa divi vai trīs tur strādā, viens sēž iekšā, otrs iet ārā mašīnas pārbaudīt. Reāli ir kā - maksā ārā, jo viņi tur staigā izstieptām rokām. Kamēr tu tos latus viņam neiedosi, viņš nenomierināsies i roku nenolaidīs. Savā starpā viņi šmaucas tā - vienreiz vedām piecus blokus, samaksājām muitniekam pieci lati. Otrs pēc tam jautā, cik samaksāja, šitas tik rāda (Aleksandrs rāda, pirkstiem it kā degunu slaucīdams), ķipa četrus esot samaksājuši. Tā tas ir tur pieņemts. Ir tur tikai viens muitnieks, kas zvjatkas neņem vispār, ne lata. Nedod Dievs viņam kaut ko - baigi pareizais.
Vai tad viņš nezina, kas notiek? Kā tad viņš tur starp pārējiem izdzīvo?
Protams, ka zina. Principā ir tā, ka, kad sākas viņa maiņa, viņš ārā neiet, un visi maksā ārā tam otram pie mašīnas. Paši cilvēki tur ārkārtīgi ļauni, viens otru apēst gatavi. Pāris reizes tur izbraucu, man pietiek, savu kāju tur vairs nesperšu. Labāk caur Igauniju braukšu nekā tepat caur Viļaku.
Tad igauņiem arī ir tāpat?
Nē, igauņos ir strikti.
Tur nevar ar muitnieku sarunāt?
Nē, igauņi tādi nav, principiāli cilvēki.
Bet cauri izbraukt tur var?
Nu ja smadzenes strādā, tad jau izdomās, kā.
Nu labi - tur nopērk, pārved pāri robežai, bet ko te tālāk iesākt?
Ir cilvēki, kas nodarbojas ar pārpirkšanu. Tā saucamās točkas. Tu, pieņemsim, kasti optom atved, pārdod un uz bloku uzvāri trīs latus. Nu un tas, kas tālāk tirgo, vēl uz bloka divus latus uzvāra. Un tādu ir ļoti daudz. Daudzi vedēji arī paši tur točkas. Bet baigā krāmēšanās.
Atkal uz Valmieru aizveda kravu! (Norāda uz ceļu, kur nupat garām nobraukusi mašīna - red.)
Veikalos arī nelegālās cigaretes var nopirkt?
Nē, tādus gan neesmu redzējis, bet točku jau pietiek. Kādreiz bija i veikalos, bet nu jau sen nav redzēts.
Vešana pār robežu tagad tik populāra palikusi?
Tā visu laiku bijis. Pēdējā laikā ap to pašu Viļaku ir krities, pagājušā vasarā tur vilka tā konkrēti. Tā kā pusi dienas jāpavada, kamēr tiec pāri robežai - tur visu laiku rindas. Robežsargi pa dienu, bļ*ģ, otru algu varēja nopelnīt.
Cik tad viņu ir - divi vai trīs maiņā, bet cik maiņu?
Arī divas trīs noteikti.
Tad viņi nerotē uz citiem robežpunktiem?
Nē, nekādas rotācijas nav. Dzirdēju gan, ka varētu būt, ka robežsargi, piemēram, no Vācijas uz laiku brauc te un mūsējos pārceļ tur. Izklausās jau fantastiski, bet nez vai tā būs. Algas citas.
Domā, tas apgrūtinātu kontrabandas vešanu, vai arī viņi saprastu sistēmu?
Domāju, ka saprastu, nav jau muļķi arī ārzemēs, bet runa jau ir par citām summām. Viņi ar mazām naudām te nekrāmēsies, tikai ar lielākām. Bet nodoms diezgan labs, būtu rezultāts!
Bet kā būtu vietējiem vedējiem?
Nu būtu grūtāk, jo valsts jau nedomā par cilvēkiem. Novārtā atstāta ne tikai Latgale, bet visa valsts. Arī paši krievi, kas dzīvo tajā pusē, nopirkuši kādas amerikāņu vai vācu mašīnas un vadā. Tas kā ar Daugavu - ja mums ir dots šāds izdevīgs ģeogrāfiskais novietojums un ir iespēja, tad kāpēc ne? Brauc!
Cik daudz mēnesī var nopelnīt, vedot cigaretes?
Nu ja katru dienu brauc, savu štuku noteikti var. Es nebraucu katru dienu, štuku arī neesmu nopelnījis (smejas).
Muitnieki un robežsargi arī tikpat daudz sapelna?
Viņi jau vēl vairāk! Parēķini, cik braucēju - viens laķiku, otrs laķiku - tā jau salasās. Neved jau arī pa vienam blokam, bet desmit. Nu vismaz - ved divdesmit, bet samaksā par desmit. Samaksā robežsargiem, samaksā muitai, kā jau pieņemts.
Ja brauc, tad reizi diennaktī, izņemot bāku, valstī vari ievest desmitlitrīgu degvielas kanniņu, litru šņabja un divas cigarešu paciņas. Bet, protams, vari vest kaut desmit reizes normu iekšā - savāc deklarācijas lapiņas, un, kad brauc ārā, samaksā, un viņš to lapiņu saloka, it kā tu neko nebūtu vedis. Nu tas prieks gan dārgi maksā. Krieviem ir tā, ka, ja tu brauc pirmo reizi, maksā simts rubļi, kas ir divi lati bez pāris santīmiem, brauksi otru reizi diennaktī - divsimt rubļu, trīsreiz - trīssimt rubļu. Tā tas smuki aug, ēstgriba viņiem ļoti laba. Ne par velti viņi viens uz otru bļauj - «atkroj kormušku!» (atver barotni - krievu val.). Nedod Dievs nemaksāsi, tad gan latvieši, gan krievi tevi čista apēdīs. Cik esmu braucis caur igauņiem, neviens nekad pat mājienu nav padevis, ka vajadzētu maksāt.
Bet kā ir ar tiem, par kuriem ziņo, ka noķerti? Nav gribējuši maksāt?
Lielākoties jā. Ņem tos, kas nemaksā, bet ir arī kāds neparedzēts faktors. Piemēram, atbrauc kaut kāda papildu pārbaude vai ierodas ar suni, kas saož cigaretes. Ja suns ir, tad neviens nevedīs, raustās.
Cik tad ir tās pārbaudes? Reti?
Nu otrdienas ir muitas dienas, kad brauc. Tad brauc uz Pededzi un šejieni arī atkursē. Brauc arī no Rīgas - tie gan ir traki, nav pielūdzami, ķeras pie rīkles par pēdējo. Valmierieši tādi cilvēcīgāki.
Jūs zināt jau iepriekš, ka brauks, vai noķer arī?
Kāds, kam ir sakari, zina. Ir tādi cilvēki, kas vēl ar lielajām bākām brauc. Kādreiz jau lika 300 litru bākas, bet tad sāka čakarēt un ņēma mašīnas nost par šitādiem jokiem, bet ir kas uzož, uzzina, kad būs kontrole, un joprojām brauc.
Zinu, ka Valmieras muita, kas brauc, arī ir uzpērkama. Piemēram, Pededzē ir tikai robežsargi, bet, kad atbrauc muita, robežsargi pie mašīnas nenāk, bet tāpat var dabūt cauri, ja muitai jau iepriekš samaksāts. Bet tas ir diezgan grūti - cik saprotu, tur iesaistīts pats lielais priekšnieks.
Tad priekšnieki arī ir iesaistīti?
Domāju, ka viss iet līdz priekšniekiem. Visi jau grib nocirst, visi! Pieņemsim, ka papildus ved piecus blokus - tad Viļakā, zem kamerām, mikrofoniem tā arī saka: «Norma i pieci bloki,» un to jau neviens pat neslēpj - sabļaustās zem kamerām.
Pārējās vietās ir cita kārtība?
Cik nu esmu braucis, varu teikt, ka Pededzē nav šāda naudas plēšana. Arī cilvēki tur kā cilvēki. Ja ielej kādus liekus litrus kanniņā, samaksā simbolisku summu, tas jau vēl cilvēcīgi, kāpēc ne. Mēs rēķinājām, ja visu atļauto ved, tad sanāk 18 lati tīrā peļņa, bet, braucot caur Viļaku, tie ir 14 lati, jo tu ne par ko maksā tiem divi, šitiem divi. Parēķiniet - 4 reiz 30 ir 120 lati mēnesī. 120 lati mēnesī vienkārši jāuzdāvina, bet par tiem mūsu laikos jau daudz vari atļauties.
Pār zaļo robežu arī ved?
Jā, kastēm. Pilnīgas muļķības, ka pa turieni nevarot - viens bija pat krievu robežsargus sarunājis, lai ar bobiku pieved, cik tuvu var.
Dzirdēts, ka arī aizved ar busiņu uz robežu cilvēkus un viņi kājām visu dienu pa divām atļautajām paciņām nes.
Jā, savāc tur nepilsoņus, bet ar tiem jau kuriozi. Iedod viņiem naudu, viņi apdzeras un tad jāvelk pār robežu caur posteni atpakaļ. Beigās nav ne naudas, ne preces. Viņiem maksā kaut kādus piecdesmit santīmus vai šņabi - ņem alkašus, lai izdevīgāk. Tādam jau nav arī no kā baidīties. Staigātāju ir daudz - citi aptinas četrkantīgi ar saviem blokiem divdesmit.
Kā ar fūrēm?
Neko daudz nezinu, bet iet jau arī tādas cauri.
Tad var teikt, ka drošības struktūras ir bezspēcīgas?
Cik nu bezspēcīgas - arī policisti ņem. Ir točkas, kur atver vecene un acīm redzami ar kāju aizbīda kasti kaut kur aiz durvīm. Nav jau bezspēcīgi.
P.S. Aleksandram jābrauc kārtot darīšanas - viņš kaut kur jau iekritis un dabūjis apjomīgus soda uzrēķinus. Pirms šķiramies, viņš atļauj safotografēt daļu no svaigākā veduma, bet slēpņus mašīnā tomēr neatklāj.