Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Ar obligāto literatūru biedēt nedrīkst

«Labāk ir teikt - ieteicamās literatūras minimums, nevis obligātā literatūra. Bērniem tas vārds it sevišķi nepatīk,» sarunas sākumā izlabo Latviešu valodas un literatūras skolotāju asociācijas (LVLSA) vadītāja Anita Vanaga, kura ikdienā strādā ar Āgenskalna Valsts ģimnāzijas skolēniem. Viņai ar lasītprasmes trūkumu vai izteiktu nevēlēšanos lasīt stundās bieži nenākas saskarties, jo skolēni zinot, ka nevarēs izšļūkt cauri.

Tomēr A. Vanaga uzsver, ka ar literatūru nedrīkst biedēt, tam noteikti piekrīt arī Latvijas Nacionālās bibliotēkas Bērnu literatūras centra (LNB BLC) darbinieces. Lai paredzētu, ko skolēni lasīs un par kādām grāmatām rauks degunu, klasi vajag izjust, teic skolotāja.

Jāmāk aizraut

Viss ir atkarīgs no tā, kā bērnus iepazīstina ar obligātās literatūras sarakstu, pārliecināta ir BLC galvenā bibliotekāre Iveta Krūmiņa. «Ja skolotājs vienkārši iedos sarakstu, tad pieci bērni varbūt izlasīs, ja pateiks - grāmata ir ļoti interesanta, tajā ir stāstīts par to un to, tad tam pulciņam pievienosies vēl kādi bērni. Bet, ja stundā nolasīs kādu fragmentu no grāmatas, tad lasītāju loks būs ievērojami lielāks,» viņa stāsta.

A. Vanaga obligātās literatūras sarakstu skolēniem iedod pirms vasaras brīvlaika, taču interesēties, vai grāmatas izlasītas, sākot aptuveni oktobrī. «Uzreiz septembrī es nevaru iet klāt un prasīt - vai tad nu esat izlasījuši, jo zinu, ka skolēni ir dažādi un citi spēj izlasīt arī pēdējā brīdī,» saka skolotāja. Pēc grāmatu izlasīšanas stundās pildot gan darba lapas, gan rīkojot lasīšanas konferences, kurās sadalās grupās un pārspriež grāmatas. A. Vanaga dod arī zināmu izvēles brīvību, jo vienā no konferencēm skolēni diskutē par grāmatām, kuras lasījuši pēc pašu gribas. Tādās visbiežāk tiekot recenzēta Krēsla vai Zvaigžņu kari. Skolotāja atzīst, ka dažbrīd viņai šajās konferencēs ir grūti orientēties, jo viņa neesot fantastikas fane. Tomēr jebkādu grāmatu lasīšana ir apsveicama.

Klasiku nedrīkst izņemt

Vaicāta, vai literatūras sarakstam nevajadzētu iet līdzi laikam, vai nevajadzētu veikt korekcijas, iekļaujot skolēniem tuvākus autorus un varbūt izņemot kādu no klasiķiem, A. Vanaga atbild noliedzoši. «Tad būtu tikai sliktāk,» saka skolotāja. Ar vairāku autoru kolektīvu gatavojot izdošanai literatūras mācību grāmatu, A. Vanaga 90. gadu beigās iepazinusies ar Eiropas pieredzi. Tas nostiprinājis viņas pārliecību par klasisko autoru nepieciešamību skolās. Kolēģis no Francijas viņai stāstījis, ka, neskatoties uz mainīgo franču valodu, skolēni tur joprojām lasot tikai klasiku. Tiesa klasika ir adaptēta, lai to saprastu mūsdienu skolēni, kuri lieto citādu valodu.

LVLSA vadītājai šķiet, ka tāpat vajadzētu rīkoties ar dažām mūsu klasikas grāmatām. «Mums arī drīz vajadzēs adaptēt, jo skolēniem ir grūti uztvert seno valodu. Tāpēc mēs no saraksta esam izņēmuši Mērnieku laikus,» saka A. Vanaga. Par klasikas nepieciešamību vienisprātis ir BLC darbinieces. Tomēr, lai skolēns spētu izprast klasiku, viņam ir jābūt «lasošam» jau no bērnības.

Lasītprasmi nosaka vecāki

Izšķiroša nozīme bērna lasītprasmē ir ģimenei. «Pie manis citreiz nāk vecāki un saka - ko man darīt, ja viņš neko nelasa. Kad es uzprasu, vai jūs pats lasāt - nē, man taču nav laika,» tā A. Vanaga. LBC bibliogrāfe Sarmīte Galsa uzskata, ka pie lasītprasmes pasliktināšanās ir vainojama arī mājas bibliotēku izmiršana. Tomēr, iespējams, tieši tas pēdējā laikā ir audzējis BLC apmeklētāju skaitu. Tiesa, bibliotēkas darbinieces uzskata, ka biežā bērnu viesošanās sākusies līdz ar krīzi, jo uz turieni dodas ne tikai lasīt. Reizēm bērni ierodas, lai kompensētu uzmanības deficītu. Citi nāk, lai piekļūtu internetam. Tomēr katram pienākoties tikai 15 minūtes, tad, gribi vai ne, bibliotekāres sūta atpūsties no datora. Vasarās daži lasītāji uz BLC nāk gluži kā uz darbu - ierodas deviņos un piecos kopā ar darbiniekiem aizslēdz durvis.

Ģimenes ietekme uz attieksmi pret grāmatām dažreiz esot redzama arī bērnos, kuri burtus vēl nepazīst. «Viņi atnāk, apsēžas dīvānā un sāk šķirstīt grāmatas tā, kā to dara viņu vecāki. Atdarina tās pašas kustības, kaut gan paši lasīt vēl nemāk,» stāsta I. Krūmiņa.

Arī A. Vanaga norāda, ka lasītprasmē izšķiroši ir tieši pirmie gadi, kad bērnam parādās interese par grāmatām. Tā kā mēs lasām arvien mazāk, skolotājiem nemitīgi nepieciešams izdomāt metodes, ar kurām skolēnus aizraut. Būtisks faktors, kas lasīšanu ietekmē negatīvi, ir arī tās sāncensis dators. Literatūras skolotāja uzskata, ka skolēni ne tikai pavada pārlieku daudz laika pie datora, bet arī kavē savu komunikācijas prasmju attīstību, jo «tad viņiem vienīgā komunikācija notiek ar to kasti».

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?