Kā Diena iepriekš vēstīja, vairākās piejūras pašvaldībās novērots, ka nereti kāpu izbraukātāji ir lietuvieši. Viņus iespējams sodīt tāpat kā vietējos pārkāpējus, tomēr trūkst mehānisma, kā piespiest samaksāt Latvijā uzliktos sodus. Problēma attiecas arī uz citiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, tai skaitā uz pārsniegtiem ātrumu ierobežojumiem. 2010. gadā pārkāpēji no desmit valstīm kopumā Latvijā sodos nenomaksāja teju 640 tūkstošus latu.
Sūrojas arī leiši
Tieslietu ministrija (TM) skaidroja, ka Eiropas Savienībā (ES) nav instrumentu, ar ko panākt vismaz daļēju sadarbību administratīvo sodu izpildē, tāpat Latvijai nav noslēgti atsevišķi līgumi ar citām valstīm par sadarbību šajā jomā. Turklāt ne visās valstīs pastāv vienāda izpratne par administratīvajiem pārkāpumiem, un tieši Latvijas sistēma ar dalījumu administratīvajos pārkāpumos un kriminālsodāmos noziedzīgajos nodarījumos ES tiek uztverta kā samērā netipiska. TM apsver iespēju slēgt trīspusēju līgumu ar Lietuvu un Igauniju, tomēr sarunas par to vēl nav sāktas.
Lietuvas Ceļu policijā Dienai atzina, ka problēmas ar naudas sodu piedzīšanu no ārvalstu pārkāpējiem pastāv, - gadā kaimiņvalstī par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem sodīti 67 tūkstoši ārvalstnieku, no kuriem 10% ir Latvijas iedzīvotāji. Latvijā šis skaits pērn bija 16 tūkstoši. Kā stāsta Lietuvas Ceļu policijas priekšnieks Ģintars Aliksandravičus, šī problēma tiek iztirzāta jau gadu, un plānots, ka septembrī Viļņā notiks Baltijas valstu ceļu policiju vadības tikšanās, kuras dienaskārtībā būs iekļauts arī jautājums par pārrobežu sadarbību naudas sodu piedziņā.
Aiztur līdz apmaksai
Pašlaik trūkst ne tikai vienotas administratīvo sodu piemērošanas sistēmas, bet nenoregulēta ir arī informācijas apmaiņa šajā jomā. Kā skaidro CSDD, ir izstrādāta ES direktīva pārrobežu informācijas apmaiņai, tomēr tās ieviešana paredzēta nākamā gada otrajā pusē.
Valsts policijā (VP) atzīst - mehānisma trūkums autovadītāju saukšanai pie administratīvās atbildības ir problēma visas ES mērogā. Turklāt dažās valstīs ar fotoradariem fiksētā pārkāpuma protokols tiek nosūtīts vadītājam, citās - īpašniekam.
VP preses dienestā kā veiksmīgu piemēru min Vāciju, kur par atsevišķiem pārkāpumiem tiek aizturēts transportlīdzeklis līdz naudas soda apmaksāšanai. Pašlaik arī Latvijā tiek izstrādāts regulējums par VP rīcību, piemērojot garantijas naudu ārvalstniekiem, kas izdarījuši pārkāpumus pie mums. Policijā uzskata, ka tas būs efektīvs līdzeklis uzliktā naudas soda iekasēšanai tieši no ārvalstniekiem.