Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija

Arodizglītībā būs vairāk prakses

Darba vidē balstītām mācībām Latvijā ir nākotne - šādu viedokli par tā dēvētās duālās izglītības pilotprojektu, kas sešās Latvijas profesionālās izglītības iestādēs tika uzsākts pērnā gada septembrī, pauž gan Izglītības un zinātnes ministrija (IZM), gan aptaujātie uzņēmēji un skolu pārstāvji. Audzēkņiem tā ir iespēja efektīvāk apgūt teorētiskās zināšanas, kuras nepieciešamas konkrētajā jomā, savukārt uzņēmēji šādi var sagatavot savām prasībām atbilstošu speciālistu.

Duālās izglītības pilotprojektā pērngad iesaistījās 148 audzēkņi 17 dažādās mācību programmās, kuras tiek īstenotas sadarbībā ar 29 uzņēmumiem. Atšķirībā no līdzšinējām metodēm arodizglītībā šajā pilotprojektā iesaistītajās profesionālajās izglītības iestādēs mācības tiek organizētas ar ievērojami lielāku praktisko mācību īpatsvaru. Skolās tiek apgūtas teorētiskās zināšanas, bet uzņēmumiem jānodrošina audzēkņu darbs un mācības uzņēmumā, kā arī jāizmaksā audzēkņiem stipendijas.

Katrā no sešām izglītības iestādēm, kuras šajā mācību gadā piedalās pilotprojektā, tika realizēts atšķirīgs mācību modelis, kas atbilst darba devēju prasībām un skolas iespējām, skaidro IZM valsts sekretāra vietniece Evija Papule. Tomēr pilotprojekta pamatdoma, organizējot mācības, ir ļaut audzēknim vairāk nodarboties ar praktisko darbu un apgūt tās zināšanas, kas nepieciešams darba devējam. Praksē tas nozīmē, ka audzēkņi pavada aptuveni divas dienas skolā, iegūstot teorētiskās zināšanas, savukārt pārējās trīs - apgūst praktiskas iemaņas.

Uzņēmuma iniciatīva

Skolu pieredze, izstrādājot un realizējot mācību programmas, ir dažāda, un, kā norāda E. Papule, visās sešās izglītības iestādēs ir gan pozitīvi stāsti, gan pamācošas pieredzes. Grūtības bijušas, piemēram, pārliecinot darba devējus, ka topošajiem speciālistiem par padarīto darbu nepieciešams maksāt algu. Tomēr kopumā E. Papule šo skolu pieredzi dēvē par veiksmes stāstu. To apliecina arī skolu un uzņēmēju teiktais.

Valmieras Profesionālajā vidusskolā (VPF), kur 14 audzēkņi sadarbībā ar ķīmiskās un tekstila rūpniecības uzņēmumu a/s Valmieras stikla šķiedra (VSŠ) apguva tekstiliju ražošanas tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošanu, norāda, ka mācības kopumā noritēja veiksmīgi, un sagaida, ka nākotnē šāds izmēģinājuma modelis pārtaps par reālu izglītības sistēmu.

VPF izglītības metodiķis Vasilijs Kasjaņenko stāsta, ka mācību programma Valmierā tika veidota tā, lai audzēkņi paralēli skolai varētu integrēties darba vidē. Iesākumā audzēkņi četras dienas skolā apguva teorētiskos priekšmetus, bet vienu dienu pavadīja uzņēmumā. Nākamajā posmā audzēkņi jau arvien vairāk laika veltīja praktiskām mācībām rūpnīcā, kur tika izveidota arī mācību klase. Šajā klasē audzēkņi apguva profesionālos priekšmetus, bet skolā apmeklēja tikai angļu valodas un citu vispārīgo priekšmetu nodarbības. «Ja kaut kas audzēkņiem nebija skaidrs, viņi gāja un skatījās rūpnīcā, pie reālas iekārtas, kā tas viss darbojas,» mācību procesu raksturo V. Kasjaņenko.

Valmieras pozitīvās pieredzes pamatā ir veiksmīgā sadarbība ar VSŠ, jo, kā stāsta V. Kasjaņenko, rūpnīcas pārstāvji paši vērsušies skolā ar aicinājumu strādāt kopā. «Citām skolām bija grūti ar uzņēmējiem runāt, taču mums problēmu nebija, jo uzņēmējs pats atnāca un teica - atjaunosim šo sadarbību. Valmieras Profesionālā vidusskola savulaik tika dibināta kā Stikla šķiedras audēju skola,» skaidro V. Kasjaņenko.

Apmierinātību ar darba vidē balstītām mācībām pauž arī VSŠ personāla vadītāja Doloresa Volkopa un norāda, ka jau projekta uzsākšanas brīdī bijis skaidrs, ka ieguvums būs. Līdz šim, kā jau daudzi citi uzņēmumi Latvijā, VSŠ jaunos darbiniekus pieņēma bez atbilstošas kvalifikācijas un apmācīja arodā saviem spēkiem. Šī pilotprojekta ietvaros apmācība guvusi ne tikai plašāku interesentu loku, bet arī akreditētu un arī citiem uzņēmumiem izmantojamu kvalifikāciju. «Jaunieši, kas iesaistījušies darba vidē balstītajā apmācībā, ir daudz motivētāki apgūt jaunas lietas, jo jau mācību laikā viņi redz potenciālo darba vidi un izvērtē savu piemērotību gan izvēlētajai profesijai, gan potenciālajai darba vietai,» teic D. Volkopa. Ieguvums VSŠ pārstāves ieskatā ir arī profesionālās izglītības prestiža uzlabošanās, turklāt šis mācību veids veicinās arī to, ka jaunieši mērķtiecīgāk izvēlas savu profesionālo nākotni.

Arī paši VPF audzēkņi, kuri šajā mācību gadā piedalījās pilotprojektā, pozitīvi novērtējuši šādu mācību modeli - pirms pāris nedēļām veiktā aptaujā no jauniešiem saņemts lielākoties atzinīgs novērtējums. «Dati mums ir ļoti iepriecinoši, jo tikai divi trīs bija atbildējuši, ka viņiem kas nepatīk. Tas, kas viņiem nepatīk, bija padārgais ceļš uz Valmieru, kā arī mācību literatūra, kas ir svešvalodā,» stāsta VPF izglītības metodiķe Mairita Šperliņa-Priedīte. Audzēkņi atzinīgi novērtējuši stipendiju apmēru, kas ir jūtams finasiālais atbalsts. Tie skolēni, kuri ieguvuši tikai sekmīgus vērtējumus un apmeklējuši visas nodarbības, saņem ne tikai Eiropas Sociālā fonda stipendiju, sākot no 71 līdz 113 eiro mēnesī, bet arī VSŠ stipendiju - pirmajā semestrī uzņēmums audzēkņiem maksā 107 eiro mēnesī, otrajā - 185 eiro, bett trešajā semestrī stipendija sasniedz 285 eiro mēnesī.

Palīdz darba tirgū

Atbalstu šādai izglītības sistēmai pauž arī Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK). Tās ģenerāldirektore Līga Menģelsone uzskata, ka darba vidē balstītas mācības paredz lielāku un kvalitatīvāku prakšu pieejamību jauniešiem, turklāt tās ir atbilstošākas darba tirgus prasībām. «Duālā sistēma palīdz vieglāk integrēties darba tirgū, jo mācības notiek pie darba devēja un tikai daļa - izglītības iestādēs. Svarīgi ir arī tas, ka teorētiskās apmācības ir piemērotas darba devēja vajadzībām,» pauž L. Menģelsone.

Lai veicinātu darba vidē balstītu mācību un prakšu pieejamību, L. Menģelsones ieskatā nepieciešams stimulēt uzņēmējus, kuri šobrīd paši finansē prakšu vietas, papildus veltot pieredzējušo darbinieku laiku praktikantu apmācībām, kā arī noslogojot un pakļaujot riskam uzņēmuma iekārtas. L. Menģelsone norāda, ka vismaz daļēja izdevumu kompensācija ir būtiska, lai stimulētu uzņēmumus radīt jaunas prakses vietas un apmācīt jauniešus. Šī iemesla dēļ IZM, izmantojot pieejamo struktūrfondu finansējumu, iecerējusi piedāvāt atbalstu tiem uzņēmējiem, kuri būs iesaistījušies darba vidē balstītu mācību realizēšanā.

Tomēr E. Papule uzsver, ka darba devējiem pašiem ir jāsaprot, ka šāda jauno speciālistu apmācība ir izdevīga pašiem uzņēmējiem un pāris gados atmaksāsies. «Mūsu doma ir, ka tomēr darba devēji paši ir pārliecināti par nepieciešamību sadarboties ar profesionālās izglītības iestādēm, nevis tiek motivēti vienīgi ar subsīdijām, atvieglojumiem, piemaksām par audzēkņiem. Uzņēmējiem arī jāsaprot, ka, lai kādu darbu jaunie cilvēki paveiktu, par to ir jāmaksā,» pauž E. Papule.

Nesen IZM sagatavojusi grozījumus Profesionālās izglītības likumā, priekšlikumos darba vidē balstītās mācības nostiprinot kā vēl vienu, oficiāli atzītu profesionālās izglītības formu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Pilotprojekts

Izglītības iestādes, kurās 2013./2014. m. g. tiek īstenots darba vidē balstīto mācību pilotprojekts, ir:
Ventspils tehnikums,
Ogres tehnikums,
Rīgas Valsts tehnikums,
Jelgavas tehnikums,
Jelgavas Amatu vidusskola,
Valmieras Profesionālā vidusskola.
Kopumā duālās izglītības pilotprojektā iesaistījās 148 audzēkņi 17 dažādās mācību programmās, kuras tiek īstenotas sadarbībā ar 29 uzņēmumiem.
Saskaņā ar IZM aptaujas datiem 2014./2015. mācību gadā 25 profesionālās izglītības iestādes ir gatavas sākt īstenot darba vidē balstītas mācības, iesaistot līdz 500 audzēkņu vairāk nekā 25 programmās sadarbībā ar aptuveni 150 uzņēmumiem.
Avots: IZM

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vienotībai priekšā riskantas izspēles

Par scenārijiem, kā varētu attīstīties koalīcijas partneru attiecības, un dažādiem ministru sastāva restartēšanas modeļiem, kas varētu novest pie koalīcijas paplašināšanas vai valdības krišanas,...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?