Pēc divu gadu prombūtnes no skatuves un mājām Dailes teātrī ir atgriezusies Rēzija Kalniņa - piektdien, 11. septembrī, plkst. 19.00 Kamerzālē pirmizrādi piedzīvos Viestura Meikšāna jauniestudējums Oskars un Rozā dāma, kurā viņa atveidos visus desmit darbojošos personāžus. «Ne kurš katrs aktieris varētu to izspēlēt,» uzskata režisors, kura pārziņā ir bijusi arī telpas, kostīmu un mūzikas izvēle. Dialogs seko dialogam, kas pieprasa nepārtrauktu lomu maiņu. «Tas ir ļoti filigrāns darbs,» viņš akcentē.
Pēc franču rakstnieka Ērika Emanuela Šmita stāsta motīviem veidotā izrāde ir vēstījums par mazo Oskaru, kuram ir palikušas tikai desmit dzīves dienas. Par viņu rūpējas žēlsirdīgā māsa rozā kostīmā, kuru Viesturs Meikšāns salīdzina ar dakteriem klauniem, kaut arī viņa ir «skarbāka tantīte» nekā pieminētie tēli. Puika spēlē spēli: katru dzīves dienu viņš izdzīvo kā desmit savas dzīves gadus. Oskars pieaug, iemīlas, apprecas, izjūt «pusmūža krīzi», noveco un… - asaras beigās ir garantētas.
Lai arī pieķeršanās galvenajam varonim skatītājiem varētu sagādāt sāpīgu šķiršanos, pats iestudējums ir dzīvi apliecinošs darbs, kurā prognoze par tuvojošos nāvi paliek otrajā plānā. Puika ir priecīgs, ka viņam izdodas daudz ko pieredzēt, daudz ko iemācīties: saprast nāvi, neizbēgamību, likteni - lietas, kuras cilvēki mācās saprast daudzu jo daudzu gadu garumā, bet viņam tas izdodas desmit dienās, kurās atklājas katram vecumam raksturīgākās iezīmes: sešdesmitgadnieku nebēdnība, septiņdesmitgadnieku depresija.
«Dailes teātra kolektīva sezonas noslēguma sapulcē Džilindžers esot teicis: nu, paskatīsimies, kādā formā viņa ir... Es kopā ar Džili gribu paskatīties, kādā formā esmu!» pirms kāda laika intervijā KDi atklāja aktrise, kura šajos divos gados bija pievērsusies režijai un Novosibirskas Valsts akadēmiskajā operas un baleta teātrī iestudējusi Leonarda Bernsteina Mesu, Volfganga Amadeja Mocarta kameroperu Bastiēns un Bastiēna un Džuzepes Verdi operu Traviata. Vai Oskara un Rozā dāmas iestudēšanas laikā viņā nav cīnījusies aktrise ar režisori? «Aktrisei nonākt talantīga režisora rokās ir tāpat kā sievietei talantīga mīlnieka rokās - ļaujies un gaidi, kur tevi vedīs tālāk,» salīdzina Rēzija Kalniņa, kura ar Viesturu Meikšānu iepazinusies Kristapa Pētersona operas Mihails un Mihails spēlē šahu mēģinājumu laikā. Tieši viņa ir izvēlējusies franču rakstnieka stāstu, kas viņai esot ļoti tuvs darbs. «Man ir tāda sajūta, ka es nevaru vairs atļauties savas dzīves un dzīves kvalitātes dēļ darīt kaut ko, kas ir obligāts. Es gribu izmantot iespēju izvēlēties,» paskaidro aktrise.
Tuvākās izrādes - 12. septembrī plkst. 18.00, 18. septembrī plkst. 19.00, 19., 20. un 27. septembrī plkst. 18.00.