Haosa sakārtotājs
«Bez darba radio vadu arī dažādus pasākumus, prezentācijas un seminārus. Man gada laikā sanāk sastādīt aptuveni simts tipveida līgumu, izrakstīt tādu pašu skaitu rēķinu, pieņemšanas-nodošanas aktu. Visu laiku es to darīju vordā, pārrakstot rekvizītus un citus datus un saglabājot dokumentu no jauna. Līdz ar to bieži vien gadījās dažādas kļūmes - paliek nepamanīts iepriekšējā klienta vārds un uzvārds, bankas konta numurs vai kāds cits rekvizīts. Un tad ir nepatīkama situācija, turklāt tas viss ir vēlreiz jāpārraksta, arī izrakstot rēķinu par paveikto vai drukājot pieņemšanas-nodošanas aktu,» stāsta Valdis Melderis.
Evu Valdim ieteica kopīgs draugs, un viņas piedāvājums izveidot nelielu, zibatmiņā pārnēsājamu līgumu un rēķinu pārvaldes programmu nāca tieši laikā. «Tagad man atliek tikai ievadīt jaunā klienta rekvizītus, un šie dati automātiski tiek iekļauti gan līguma tekstā un rekvizītu daļā, gan arī tiek izveidots atbilstošs rēķins un pieņemšanas-nodošanas akts. Turklāt visi šie dokumenti smuki tiek saglabāti datubāzes arhīvā, nevis haotiski ar dažādiem nosaukumiem mētājas pa dokumentu mapi,» atzīst V. Melderis un piebilst, ka programma pati atgādina arī par rēķinu apmaksas termiņiem un tajā var atzīmēt, kurš rēķins apmaksāts un kurš kavējas.
Sākumā salaida dēlī
Tomēr lieliskā risinājuma tapšanā viss sākumā nemaz tik gludi nesot gājis, stāsta Eva, kuras IT firma specializējusies uzņēmumu vadības sistēmu izstrādāšanā. Darbu pie pirmās versijas izstrādes sākuši nepieredzējuši programmētāji, kas galu galā esot visu salaiduši dēlī. Eva atklāj, ka programma kaut kā darbojusies esot, tomēr bijušas dažādas problēmas. «Asistentu Bērzu tagad pielāgojam pasūtītāja vajadzībām, tomēr pirmā versija šādu iespēju nesniedza. Beigās sapratu, ka vienkāršāk būs visu programmēt no jauna. Tā arī darījām - pieņēmu darbā pieredzējušākus kodētājus, un sākām visu no sākuma. Programma darbojas no zibatmiņas un strādā ar jebkuru datora opertētājsistēmu, jo ir programmēta Java vidē, bet datubāzei izmanto Light SQL, līdz ar to ir ļoti kompakta. Aizej pie klienta, iespraud flešiņu viņa datorā un izdrukā rēķinu vai līgumu,» Eva skaidro.
Trusītis ar uzvalku
Eva norāda, ka jebkurš viņas uzņēmuma produktu pircējs tiek nodrošināts ar pilnu, neierobežotu servisu. Ja izstrādātajam risinājumam nepieciešams pievienot kādu funkciju vai veikt izmaiņas, atliek tikai piezvanīt. Arī tikšanās laikā Eva un Valdis Melderis pārspriež programmatūras nianses. Uzņēmējs stāsta, ka vislabāk viņam iet pie sirds risinājuma vienkāršība - programma nav pārbāzta ar nevajadzīgām liekām funkcijām, bet pielāgota tieši viņa vajadzībām. «Svarīgi saprast, kādas ir vajadzības. Protams, izstrādē paiet zināms laiks, tomēr tas ir kā pēc mēra šūts uzvalks,» saka V. Melderis. «Valdis vispār mums bija kā izmēģinājuma trusītis, viņš pieredzēja gan pirmo programmas versiju, gan arī visas izmaiņas un uzlabojumus. Un nesūdzas, esam kļuvuši par labiem draugiem,» atklāj Eva. Jautāta par programmas nosaukumu, viņa smejas, ka sākotnēji gribējusi to saukt par Melderi, bet beigās tomēr palikuši pie Bērza - tā tāss ir viens no pirmajiem materiāliem, uz kura cilvēks mēģinājis ko rakstīt.
Divu veidu risinājumi
Šobrīd IT Sapiens bez zibatmiņā dzīvojošā elektroniskā asistenta piedāvā vēl vienu produktu - CRM/ERP uzņēmuma un klientu vadības sistēmu. Šī programma strādā uz servera, un darbs notiek ar interneta pārlūka starpniecību. «Šis ir mūsu pamatprodukts, un, ja Asistents paredzēts maziem uzņēmumiem, šis risinājums piemērots jau vidējām un lielām firmām,» stāsta Eva.
Līdzīgi veidojas arī Evas klientu loks - Asistents radīts vietējam tirgum, un pamatā jauni klienti atnāk pēc esošo lietotāju ieteikuma, savukārt CRM/ERP risinājumus IT Sapiens piedāvā ar specializētu interneta forumu starpniecību, un aktuālie klienti šobrīd ir Meksikas un Kanādas uzņēmumi. Eva vērtē, ka CRM/ERP risinājumu klienti izvēlas biežāk: «Apspriežot ar klientu viņa vajadzības, itin bieži nonākam pie slēdziena, ka ar mazo Asistentu tās visas nosegt neizdosies. Tajā pašā laikā nelielam uzņēmumam ar ierobežotiem resursiem tas būs piemērotāks un vienkāršāks risinājums.»