Tunika par 60 santīmiem
«Tas sākas,» ar pravietojuma pieskaņu balsī saka modes māksliniece Ingrīda Zābere. «Cilvēki vairs neuzskata, ka lietotas drēbes pieder pie nabadzības statusa.» 2008. gada beigās viņa ar kolēģi Ināru Gauju izveidoja apvienību Zafte. Siroja pa humpalu veikaliem, lai no iegūtajām «izejvielām» veidotu ko radikāli jaunu. Nevis spocīgu un karnevālisku, kā par «otro roku» modes brīnumiem bija pieraduši domāt cilvēki, bet profesionālu un skaistu. Tas neesot noticis tāpēc, ka sākās krīze, bet tāpēc, ka gribējies izdomāt ko vērtīgu un interesantu. «Lietojamu, praktiski valkājamu,» uzsver Ingrīda. «Izvēloties recycled modi, cilvēki demonstrē ne tikai vēlēšanos būt stilīgam, bet arī rūpes par ekoloģiju, globālo situāciju.»
Ingrīda, kuras maizes darbs ir žurnāla Cosmopolitan dizaina veidošana, uz mūsu sarunu ir atnākusi no diviem T krekliem sašūtā elegantā tunikā. Nemaz nepateiksi, ka tai pirms tam bijusi cita dzīve. Lietotās drēbes māksliniece vai nu saņem no draugiem, vai arī pērk, kad humpalu veikalos ir atlaižu laiks un tās nocenotas līdz 30-50 santīmiem par eksemplāru. Viņa meklē svaigus, bieži vien pat mugurā nevilktus gabalus, kas jaunā veidolā kalpos vēl labu laiku un nepacels jaundarinājumu pašizmaksu.
Zaftes darbi nopērkami divos nelielos veikaliņos, no kuriem viens ir supermārketa paspārnē. Ingrīda lielveikalu jauno drēbju nodaļās nav iegriezusies sen, jo «žēl tērēt naudu par kaut ko nekvalitatīvu, kas ļoti ātri izskatās novalkāts», turklāt Latvijas iedzīvotāju maciņiem nav arī lēts. Tad jau labāk humpalas. Tas gan ir tāds pats bizness kā citi, māksliniece negrib glorificēt. Meklējot internetā materiālus savam Neapoles Dizaina institūta diplomdarbam par lietotu apģērbu tēmu, viņa uzdūrusies jau gataviem pārdošanas plāniem.
«Durvju vākums»
«Gadās, ka pat ejam pa priekšu Latvijas modei. Pārdošanā, piemēram, ir bijis botu modelis, kas Latvijas veikalos parādījās tikai pēc gada,» lepojas Latvijas lielākā lietoto apģērbu veikala tīkla SIA R.D.A. importa un eksporta menedžeris Nauris Jonass. Anglijas un Skotijas iedzīvotāji, kuru lietotās drēbes pārpērk R.D.A., esot ar pretenzijām uz kvalitāti. Lai arī drēbes ir lietotas, spīguļus un lētas materiālu imitācijas britu konteineros atrast nav viegli.
Pirms pieciem gadiem Andas un Raimonda Dižkalpu izveidotais R.D.A. drīzumā atvērs jau 40. veikalu. Tuvākie konkurenti Degas un Humana ekspansiju sāka Rīgā, šis uzņēmums koncentrējas uz provinci. «Pārņēmām tirgu partizānu stilā,» pasmaida N. Jonass. Siguldā, kur mīt viņa bosi, durvis vērs jau ceturtais veikals, tie ir arī citās lielākajās Latvijas lauku pilsētās. 2007. gadā ieguvis augsto 30. vietu Dienas Biznesa un Lursoft veidotajā Latvijas visstraujāk augošo uzņēmumu sarakstā Gazele, šobrīd pat mazturīgajiem pieejamais humpalu rūpals gan ir piebremzējis ar pārdošanas apjomiem - tie krīzes dēļ kritušies par 25%. Cilvēki tagad iepērkoties ļoti mērķtiecīgi. Taču uzņēmums negrib laist garām iespēju apgūt telpas, kurās pirms tam bijuši trekno gadu burbuļa radītie mēbeļu un elektrotehnikas veikali.
«Durvju vākums,» apģērbu izcelsmi raksturo N. Jonass. Labdarības organizācijas, kas vāc naudu trūcīgajiem vai kādas slimības izpētei, pie britu durvīm atstāj īpaši marķētus maisus. Tur saliktās drēbes pārpērk tādi uzņēmumi kā R.D.A., un nauda tiek pāradresēta sākotnēji paredzētajiem mērķiem. Britu apģērba ceļi tomēr ir samezgloti. R.D.A. nešķirotas humpalas no noliktavas par Ls 1,20-1,50 kilogramā pārdod citiem tirgotājiem tepat Latvijā, mūsu valstī neiztirgoto preču - īpaši mazo izmēru apģērbu - aktīvi noņēmēji esot Pakistānas un Āfrikas valstu uzņēmēji. Tām nav obligāti jābūt atbirām. Šim tirgum interesē pavisam kas cits nekā mums, piemēram, «saplēsti džinsi Āfrikā nav modē». Sava tiesa drēbju tiekot arī Latvijas pansionātiem un bērnunamiem.
Āfrikas bērniem
Latvijā, kuru krīze padarījusi par vienu no nabadzīgākajām Eiropas Savienības valstīm, apģērba vidējās cenas turas pārtikušo rietumvalstu līmenī, bet apavu cenas pat pārsniedz to. Rādās, ka, pērkot humpalas, mēs vismaz simboliski atbalstām ne tikai kāda biznesu, bet arī tos, kas ir vēl nožēlojamākā situācijā par mums. Vismaz ar šādiem saukļiem operē organizācijas, kas vāc apģērbu tirgošanai Latvijā. Mana kolēģe tūrisma braucienā Itālijas kalnu ciematiņā aplūkoja Humana konteineru, uz kura bija lūgums ziedot apģērbu Āfrikas bērnu atbalstam. Arī šī humpalu veikalu ķēde arvien vairāk nostiprina savas pozīcijas Rīgā.
«Ņemot vērā pašreizējo augsto inflācijas līmeni, nav nebūt tik grūti ietērpties pasaulē slavenu zīmolu drānās un, dodoties uz kādu saviesīgu pasākumu, izskatīties tikpat eleganti kā modeļiem uz žurnālu vākiem,» vēsta uzņēmuma mājaslapa internetā.