Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +5 °C
Daļēji saulains
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

Automobilis veterināram

Normunds Avotiņš

Subaru dīleriem patiktu, ja jauno krosoveru XV salīdzinātu ar Nissan Qashqai vai Volkswagen Tiguan. Bet, tā kā XV nomināli ir jaunā Impreza, kas uzlikta uz garākām atsperēm un lielākiem riteņiem, tā netiek līdzi iecerētajiem konkurentiem izmēru un ietilpības ziņā. Parasta kompaktklases hečbeka virsbūve neļauj XV pilniem vaigiem mēroties spēkiem ar iecienītāko parketa džipu apjomīgajiem interjeriem - mazākā Subaru visurgājēja bagāžnieks tik tikko ir lielāks nekā parastam Ford Focus. Tāpēc nolēmām «mehānisko apelsīnu» konfrontēt ar it kā klasi zemāku un daudz lētāku Dacia Duster, kura jau trīs nedēļas dien mūsu ilgtermiņa testu flotē.

Izskats un tehnika

Subaru precīzi izjutis nākamo pircēju noskaņojumu un gaumi. XV ir spirgts, dinamisks un moderns, turklāt patīk plašai auditorijai vecumā no 18 līdz 81 gadam (tāds ir reālo īpašnieku vecuma diapazons Latvijā). Oranžā krāsa gan ir gaumes lieta, taču XV satriecoši izskatās pērļbalts, turklāt melni lakotie 17 collu diski ir standartaprīkojums. Nekrāsotā plastmasas mala pastiprina robusto iespaidu un pie reizes notušē rekordlielo 22 centimetru klīrensu, kurš liek izskatīties tā, it kā auto kā meiča būtu iekāpis peļķē un sarāvis uz augšu brunčus - lai nesamirkst. Dacia Duster līdzās XV, protams, izskatās pēc gatavā pāķa, taču pašcieņu nezaudē. Izrieztās riteņu arkas un no dažādiem apvidus auto salasītie akcenti padara to par vienu no brašākajiem Renault un Nissan kopdzīves rezultātiem. Lai gan Duster ir īsāks un šaurāks par XV, tam ir lielāka riteņu bāze, īsākas virsbūves pārkares, tikai par centimetru mazāks klīrenss un - tas vairāk izskatās pēc džipa, par kuru tā grib izlikties Subaru.

Interjers

Subaru klātos plāni, ja tā salona iekārtojumu sāktu šķetināt pēc Qashqai vai Tiguan standartiem. Materiālu izvēle, salīdzinot ar Forester, gan ir daudz labāka, taču kopējais noformējums joprojām ir pārlieku vienkāršots. Subaru to plaši kompensē ar automātisko klimata sistēmu (standartā), krāsu infodispleju un dažās modifikācijās pat atpakaļskata kameru un stīviem ādas sēdekļiem. Duster ar savu pagrīdē nobāzto kondicionieri un stiklu pacēlāju pogām (ja tādas ir) elektrosadales skapja stilā iepretim Subaru greznībai izskatās pēc kombaina. Svaru kausus mazliet līdzsvaro radioaparāti. Ja primitīvā kastīte Duster panelī pat iederas askētiskajā komplektācijā, tad Subaru radioaparāts ir kā adatu printeris mūsdienu birojā. Duster stūre regulējas tikai pēc augstuma, bet, lai paceltu augšup vadītāja sēdekli, jāpalecas. Taču kopumā Dacia sēdpozīcija ir augstāka, mīkstāka un ērtāka nekā gandrīz uz grīdas novietotie XV sēdekļi. Lai gan Duster ir šaurāks, tajā ir vairāk vietas, it sevišķi aizmugurē, bet bagāžnieku kaujās tas satriec Subaru lupatās - 475 litri pret 380, 1635 pret 1270 ar salocītiem sēdekļiem, turklāt zem Duster bagāžnieka grīdas vēl atrodas pilnizmēra rezerves ritenis. Abiem auto ir izcili kaitinoši nepiesprādzētu drošības jostu signāli, taču Subaru tas ir nepārtraukts, skaļš un tādēļ jo sevišķi riebīgs.

Motori un dinamika

Duster tehniskais pildījums ir tikpat vienkāršs kā pats auto. 1,6 litru benzīna motora vienīgā alternatīva ir 1,5 litru turbodīzelis ar priekšējo vai visu riteņu piedziņu no Nissan X-Trail/Qashqai, kas ir kā pilnībā atslēdzama, tā bloķējama smagu posmu pārvarēšanai nelielā ātrumā. Subaru nav iespējams bez pastāvīgas visu riteņu piedziņas un slavenajiem boksermotoriem. 1,6 litru (114 ZS) un 2 l (150 ZS) benzīna dzinējiem var būt divu veidu manuālās kārbas, turklāt viena ar Dual Range pārnesumu, kā arī Lineatronic variators. Duster uz to visu var tikai žēli noskatīties un reaģēt ar šausmīgi zemu pirmo pārnesumu, kā rezultātā braukšana normāli sākama ar otro ātrumu. Subaru lepnums ir pasaulē vienīgais bokserdīzelis ar veseliem 150 zirgspēkiem, taču Duster ātrumi slēdzas precīzāk un vieglāk. AutoDienas izmēģinātais XV ar 1,6 motoru un variatoru ir ļoti parocīgs pilsētā, bet šosejas ātrumos mašīnai ir vājš paātrinājums un pietrūkst manuālo režīmu, kas zemstūres taustiņu izskatā pieejami tikai bagātīgākajām versijām. Duster 110 zirgspēku dīzelim turpretim ir vienalga, kur un pa kurieni braukt, vienīgi degvielas patēriņš 7,5-8 litru robežās šķiet par augstu. Duster var nopirkt arī ar rūpnīcas gāzes iekārtu, kamēr VX nāksies pārbūvēt uz vietas, - un daži tā jau ir izdarījuši.

Vadāmība un gaita

Ne Duster, ne XV nepretendē uz driver's car dotībām, tāpēc pievērsīsimies gaitas komfortam un pārgājamībai, kas nelielam 4x4 spēkratam ir ļoti svarīgs parametrs. XV sniedzamību ierobežo tikai motora jauda, jo izslavētā Subaru pilnpiedziņa un augstu paceltais vēders ļauj pārvarēt visai biedējošus šķēršļus. Duster automātiskajam AWD vajadzētu kapitulēt ātrāk, taču neaizmirsīsim, no kurienes šī transmisija nāk. Lauka apstākļos Duster izmaļas cauri neiedomājamām dūkstīm - vajadzīgas tikai nelielas iemaņas un labākas riepas, jo standarta Conti CrossContact vairāk domātas ja ne gludiem, tad cietiem ceļiem. Duster bieži iegāž šauri noliktie riteņi, kas liek bīstami svaidīties risēs. XV salīdzinājumā ir gandrīz kvadrātisks (152 pret 142 cm), un tad vēl modrā stabilitātes sistēma zibina savu dzelteno, brīdinošo aci, kamēr Duster vadītājam jāpaļaujas pašam uz savu reakciju. ESC maksā 261 latu. Taču ar visu to Dacia ripo komfortablāk un mazāk kratās, turpretim Subaru centies XV superklīrensu kompensēt ar stingrāku piekari un acīmredzami pārcenties.

Cena un ekspluatācija

Cenu lapas uzskatāmi liecina, ka Duster un XV nāk no dažādiem sabiedrības slāņiem. Dacia cenas (Ls 7500-12 535) beidzas tur, kur XV vēl nemaz nesākas: 14 850-21 700 latu. Oranžais krosists, pateicoties emblēmai, saņēmis piekrišanu jau avansā, kamēr otrajam lētā zīmola dēļ ik reizi jāpierāda tiesības dēvēties par automobili. Būs cilvēki, kas nopirks XV, lāgā nepabraukuši, jo tas ir Subaru, bet neticēs Duster spējām, iekams nebūs pārliecinājušies praksē. Viens tāds pēc testa izdvesa, ka «šitādus vajadzēja pirkt policijai, nevis tos folksvāgenus!». Izmaksu ziņā Subaru ir pievilcīgs ar bezmaksas apkopēm trīs gadu garumā. Dārgākais XV Business Sport jau ir ar pretenzijām uz premium segmentu, kamēr Dacia piedāvā trīs parastas komplektācijas plus īpašo Delsey, kur līdzi mašīnai dod arī... čemodānu. Izvairoties summēt punktus un piešķirt vietas, AutoDienas izvēle tomēr ir Duster, jo parasti apdomīgā Subaru jaunākais produkts šoreiz šķiet sasteigts. 5

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?