Mēs, Saldus novada pierobežas pagastu pašvaldību pārvaldes, savu iedzīvotāju vārdā vēršamies pie Jums sakarā ar to, ka taupības nolūkos tiek plānots slēgt pasažieru dīzeļvilciena maršrutu Rīga-Reņģe. To plāno aizvietot ar autobusu satiksmi. Latvijas vēsturē ir bijis tā, ka vilciens ir galvenais pasažieru pārvadātājs, bet autobuss ļoti bieži tikai pieved pasažierus tuvāk vilcienam. Pēc neatkarības atgūšanas ir slēgti jau vairāki vilcieni maršrutā Rīga-Reņģe. Ir pat noņemtas sliedes, kas vispār ir lielākais absurds. Latvijas dzelzceļa ģenerāldirektora paziņojums, ka sliedes var jebkurā laikā uzlikt atpakaļ, nevieš optimismu.
Vadakstes un Rubas pagastus šķērso dzelzceļa līnija Rīga-Reņģe. Tās galapunkts - stacija Reņģe - ir pēdējā pietura pirms Latvijas un Lietuvas robežas. Padomju laikos šī maršruta vilciens kursēja līdz Mažeiķiem Lietuvas Republikā. 60.-90.gados šajā posmā kursēja arī vilciens Rīga-Klaipēda un preču vilcieni, kas pārvadāja naftas produktus no Mažeiķiem uz Rīgu un tālāk. Vilciena satiksmei piemērojās arī tie, kuri strādā Jelgavā un Rīgā, jo mūsu nelielajos pagastos ir cilvēki, kuri katru dienu uz darbu Rīgā vai Jelgavā brauc ar vilcienu.
Patlaban aina ir šāda:
1) sliedes posmā no Latvijas robežas līdz Mažeiķu stacijai Lietuvā ir noņemtas, kaut gan ES prasa, lai sliedes, kas iet pāri robežām, netiktu demontētas. Pamatojums sliežu noņemšanai - esot nepieciešama rekonstrukcija, kaut gan pagājušā gadsimta 80.gados šajā līnijā uzlika jaunus betona gulšņus. Mūsuprāt, īstais iemesls bija Lietuvas dzelzceļa vēlme dot mazāku peļņu Latvijas dzelzceļam, visus pārvadājumus vairāk pārvadāt pa savu dzelzceļu;
2) maršrutā Rīga-Reņģe kursē tikai viens dīzeļvilciens divas reizes dienā, kuru šī gada martā plānots slēgt.
Mēs saprotam Satiksmes ministrijas centienus ieekonomēt uz pasažieru pārvadājumiem. Uzskaitīsim, mūsuprāt, tos iemeslus, kāpēc maršrutā Rīga-Reņģe vilcienu satiksmi nevar aizstāt ar autobusu satiksmi.
Vilciena satiksme ir lētāka un ērtāka.
Ziemā autoceļi ir netīrīti un autobusiem neizbraucami. Mūsu autoceļam ir pazeminātā kategorija, tātad arī tuvākajos gados nebūs naudas ceļu remontam, uzturēšanai un jaunu posmu asfaltēšanai.
Ja nebūs vilciena, autobuss nespēs uzņemt visus pasažierus. Autobuss ir vienkārši pārpildīts jau tagad.
Pārvadāto pasažieru skaits ar vilcienu vienmēr būs lielāks nekā ar autobusu.
Pēc mūsu pieredzes vilciena vietā ieliktā autobusu satiksme pēc pusgada tiek slēgta - tā tas notika ar autobusu Rīga-Ruba svētdienas vakaros, kuru pusgadu pēc maršruta atvēršanas, mums neko nepaskaidrojot un neinformējot, slēdza.
Mums solītajiem papildu autobusa reisiem uz Rīgu brauciens uz vienu pusi būs tukšais brauciens, bez pasažieriem. Jo piektdienu vakaros no Rubas uz Rīgu nebūs braucēju.
Mēs saprotam, ka ir krīze un ir krities pasažieru daudzums. Bet vai tiešām krīzes dēļ viss jāslēdz? Vai tad Latvija negatavojas izkļūt no krīzes? Vai Latvijas pierobežas novadi jāatstāj iznīcībai?
Mēs aicinām rast citus ekonomijas veidus, saglabājot vilciena maršrutu Rīga-Reņģe. Lūdzām valsts augstākās amatpersonas un satiksmes ministru rast pozitīvu risinājumu.
Apvienotās Jaunauces un Rubas pagastu pārvaldes vadītāja G.Kalniņa
Vadakstes pagasta pārvaldes vadītājs R.Švīpiņš
Ezeres pagasta pārvaldes vadītājs A.Akerfelds
Saldus novada pašvaldības deputāts A.Balceris