Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +16 °C
Skaidrs
Trešdiena, 15. maijs
Sofija, Taiga, Airita, Arita

Brauktu, ja varētu pabraukt

Runājot par skolu tīkla sakārtošanu, bieži var dzirdēt pārmetumus par to, ka pašvaldības savā starpā nevar vienoties un netālu viena no otras darbojas skolas ar ļoti mazu bērnu skaitu. Šajā gadījumā stāsts ir cits. Vienoties izdevies Amatas un Vecpiebalgas pašvaldībām, lai abas skolas apvienotu, bet problēmu joprojām netrūkst. Iebilst vecāki, jo ceļu stāvoklis ir tik slikts, ka bērnus uz skolu nogādāt ir grūti. Līdzīgas situācijas gan ir arī citur - skola it kā tuvu, bet ceļš neizbraucams.

Protestē ceļu dēļ

Jau pirms pieciem gadiem Amatas novada pašvaldība uzsāka novada skolu reorganizāciju, apvienojot Amatas novada Ieriķu pamatskolu ar Amatas pamatskolu. Tagad plānots spert vēl vienu soli uz priekšu - pašvaldība uzsākusi izglītības iestāžu reorganizāciju Skujenes pagastā, pārņemot no Vecpiebalgas novada pašvaldības Skujenes pamatskolu un reorganizējot Amatas novada Sērmūkšu pamatskolu. Plānots Skujenes pagastā izveidot vienu izglītības iestādi - Amatas novada Skujenes pamatskolu ar pirmsskolas grupu. Šajā gadījumā pat panākta vienošanās ar blakus esošo Vecpiebalgas novadu, kas citkārt varētu būt liela problēma. Taču jautājums atduras pret infrastruktūru. Ceļu stāvoklis ir tik slikts, ka vecāki pret skolu apvienošanu iebilst. Kā Dienai stāsta Amatas pašvaldības vadītāja Elita Eglīte (ZZS), iedzīvotāju protesti ir pilnīgi saprotami, jo viņiem šie ceļi būs jāizmanto. Turklāt situāciju saasina tas, ka tieši tagad, pavasarī, ceļu stāvoklis ir īpaši kritisks.

Runa ir par trīs valsts autoceļu sakārtošanu kopumā 12 kilometru garumā. Viens no valsts ceļu posmiem iet arī cauri skolas pagalmam. Tur segums ir labots, bet līdz galam remontdarbi nav bijuši pabeigti, un, ņemot vērā bedres un lielos dubļus, pašvaldības vadītāja atzīst: «Nekas šobrīd neliecina, ka mēs šeit gribētu veidot vienu labu lauku pamatskolu.» Patlaban pašvaldība skolēnu pārvadājumu vajadzībām nodrošina divus mikroautobusus, divus autobusus un vienu vieglo automašīnu, vidēji viens autobuss darba dienas laikā nobrauc ap 216 kilometriem.

Pašvaldība marta vidū aizsūtījusi arī vēstuli gan premjeram Mārim Kučinskim (ZZS), gan Satiksmes ministrijai (SM), lūdzot situāciju uzlabot. Tagad novadā gaida skaidru atbildi.

Līdzīgi arī citur

Šāda situācija gan nav tikai Amatas novadā. To Dienai apstiprina arī Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) padomniece izglītības, bērnu, jaunatnes un ģimenes jautājumos Ināra Dundure. Lai gan ceļu stāvoklis nav vienīgais arguments, ko izsvērt, domājot par skolu tīkla sakārtošanu, tas tomēr ir būtisks jautājums. To rāda arī pašvaldību aptauja, kur daudzi aspekti saistīti ar infrastruktūru, vērtējot attālumu līdz skolai, ceļa segumu un bērnu pārvadāšanas jautājumus. Situācija ar sliktu ceļu segumu ir gan atsevišķās pašvaldībās Latgalē, gan Kurzemes iekšienē, gan citur. Šobrīd arī nevarētu teikt, ka ir izpratne un atsaucība no ministriju puses. Starp tām trūkst sadarbības, plānošana notiek vienīgi katras ministrijas ietvaros, atzīmē I. Dundure.

Izvirzīt par prioritāti

Lai gan ceļu sakārtošana nav izglītības un zinātnes ministra Kārļa Šadurska (Vienotība) pārraudzībā, viņš Dienai atzīmē, ka skolu tīkla sakārtošana pedagogu algu kontekstā ir visas valdības prioritāte. Līdz ar to jādomā, kā atrisināt arī visas saistītās problēmas, tajā skaitā bērnu pārvadājumus. Tīri teorētiski, ja skatās kartē, kā varētu izskatīties izglītības iestāžu tīkls, tad, pēc ministra teiktā, bērnu vešana uz skolu nekur nebūtu īpaši tālāka par padsmit kilometriem. Cits jautājums - ceļu stāvoklis. Lai jautājumu risinātu, drīz sāks darboties arī speciāla darba grupa, kuras sastāvā būs arī Satiksmes ministrija un pašvaldības. Attiecībā uz ceļu seguma uzlabošanu K. Šadurskis rosina, ka vispirms jāsalabo tie ceļi, pa kuriem tiek pārvadāti bērni. Līdz ar to Satiksmes ministrijas prioritāšu sarakstā K. Šadurskis grib ieviest savus akcentus. Vakar par šo tēmu neformāli pārmīti pāris vārdu ar satiksmes ministru Uldi Auguli (ZZS).

Dienai SM valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš gan tikai nosaka, ka jebkurš variants ir apsverams. Jāskatās esot ne tikai tie grants ceļi, pa kuriem pārvadā bērnus, bet arī jāizvērtē, kas ir šie ceļi, kādus nozīmīgus objektus savieno, kāda ir braukšanas intensitāte. Turklāt jau šobrīd ir noteikti vērtēšanas kritēriji. Vienkārši noteikt par prioritāti tos ceļus, kur pārvadā bērnus, būtu grūti.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?