Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Ceļi drošāki, bet situācija arvien bēdīga

Pagājuši tikai daži mēneši, kopš ar vērienu aizsākās fotoradaru ieviešana uz Latvijas ceļiem, pagaidām gan pārsvarā galvaspilsētas apkārtnē, tomēr jau esot jūtami pirmie rezultāti. Kā saka ārsts Andris Vikmanis, kurš ikdienā strādā ar avārijās cietušajiem: «Rīga ir palikusi lēnāka.» Fotoradari gan ir tikai jaunākais solis ceļu satiksmes drošības uzlabošanā, un patiesībā Latvija pēdējos desmit gados ir Eiropas pirmrindniece uz ceļiem bojāgājušo skaita samazināšanā.

Tomēr reālā situācija joprojām nav spīdoša, un, rēķinot pret iedzīvotāju skaitu, bojāgājušo skaits uz mūsu ceļiem joprojām ir viens no lielākajiem Eiropā. Turklāt parādījušās arī pirmās autovadītāju pretenzijas pret fotoradariem.

Procentos labākie

Apkopotā statistika par Eiropas Savienību (ES) liecina - Latvijā uz autoceļiem bojāgājušo skaitu no 2001. līdz 2010. gadam izdevies samazināt par 61%. Turklāt atšķirībā no kaimiņvalstīm Latvijā statistika uzlabojusies arī 2011. gadā, avārijās bojā gājušo skaitam nokrītot krietni zem diviem simtiem. Tas gan nenozīmē, ka vietējie kārtībsargi var gulēt uz lauriem, jo, rēķinot pret miljons iedzīvotājiem, 2010. gadā bijuši 97 bojāgājušie, kas ir piektais sliktākais rādītājs Eiropā. Turklāt, ņemot vērā, ka salīdzinājums veikts, izmantojot Iedzīvotāju reģistra, nevis nupat publiskotos tautas skaitīšanas rezultātus, šī proporcija realitātē var arī pārsniegt simtu.

«Samazināt uz ceļiem bojā gājušo skaitu no 2001. līdz 2010. gadam par vismaz 50% bija ES izvirzītais starpmērķis, bet galamērķis ir 2013. gadā samazināt šo skaitu par 70%,» uzsver Valsts policijas (VP) Prevencijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš. Nākotnes plāni, kā to panākt, ir cieši saistīti ar fotoradaru ieviešanu. «2000. gadā Ceļu policijā bija ap 1500 darbinieku. Šobrīd policistu, kas uzrauga ceļu satiksmi, ir kādi 600-700, bet uzdevumi palikuši tie paši. Tādēļ jādara viss iespējamais, lai atslogotu darbarokas, piesaistot tehniskos līdzekļus. Skaidrs, ka ar fotoradariem tas nebeigsies, jo ir daudz citu lietu, ar ko var kontrolēt tās pašas sabiedriskā transporta joslas, luksoforus un tā tālāk,» viņš sola.

Viņš arī piebilst - kā atgādinājums, ka nevar atslābināties, uztverams šāgada sākums. Pārrēķinot šogad sabiedrību jau šokējušās traģēdijas uz ceļiem bezkaislīgos ciparos, iznāk, ka bojāgājušo skaits pieaudzis par 22% attiecībā pret pagājušā gada janvāri.

Liek zem zīmes

Tomēr tieši fotoradaru ieviešana izraisījusi neapmierinātību daļā sabiedrības un interneta mediji sākuši publicēt sašutušu autovadītāju iesūtītus fotoattēlus, kuros redzami dīvainās vietās, piemēram, aiz reklāmas plakāta vai tieši zem ātruma maiņu nosakošas ceļazīmes, novietoti radari. VP uz jautājumiem par to līdz šim kategoriski atteikusies atbildēt, solot visu paskaidrot preses konferencē šodien. Tomēr E. Zivtiņš kategoriski aizrāda: «Ir noteikumi, policija seko, vai tos nepārkāpj, un viss! Nav diskusijas vairāk.»

Arī jautāts, vai, ņemot vērā labos statistikas rādītājus, nav pienācis laiks spert soli pretī autovadītājiem, kuri vēlas maksimālā braukšanas ātruma palielināšanu, E. Zivtiņš kategoriski atteica: «Ātrumu nevajag aiztikt, jo tas joprojām ir vislielākais slepkava uz mūsu ceļiem.» Eksperti esot aprēķinājuši, ka, palielinot vidējo braukšanas ātrumu par 10 kilometriem stundā, bojāgājušo skaits pieaugot par 150 cilvēkiem no miljons iedzīvotājiem.

Gājēji neaizsargāti

Rīgas Austrumu slimnīcas Traumatoloģijas un ortopēdijas klīnikas vadītāja vietnieks A. Vikmanis savukārt norāda, ka Rīgā joprojām ļoti akūta problēma ir gājēju drošība. «Šobrīd Rīga ir palikusi «lēnāka» fotoradaru dēļ, to pats jūtu arī kā autovadītājs, bet nevaru teikt, ka darba paliktu mazāk. Tendence, kura nemainās, ir tā, ka ļoti bieži cilvēkus notriec uz gājēju pārejām. Esmu jau teicis - ja Rīgā notriec gājēju, var pat neprasīt, kur tas noticis, jo izrādīsies - uz pārejas,» viņš brīdina.

Nacionālās ceļu satiksmes drošības padomes loceklis mediķis Mārtiņš Šics savukārt norāda, ka līdz ar fotoradaru ieviešanu policejiskie mēri drošības uzlabošanai ir faktiski izsmelti. «Lai man piedod tie, kuri saka, ka fotoradari ir biznesa projekts, bet labums no tiem būs. Tas, kam tagad jāpievēršas, ir ceļu kvalitāte un glābšanas dienestu kapacitātes palielināšana. Tā aptuveni rēķinot, viena cilvēka dzīvība ir vērta vairāk nekā 300 000 latu, tātad, ja ātrās palīdzības brigāde gadā izglābj kaut vienu cilvēku, tā teorētiski visu atlikušo gadu var stāvēt, neko nedarot, jo sevi ir atpelnījusi. Palielinot šā dienesta kapacitāti, uzlabojot apmācības, gadā varētu izglābt vēl vismaz 100 cilvēku dzīvību,» viņš norāda.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

2011. gads 2012. gads

13. martā Rīgā iereibuša policijas specvienības Alfa darbinieka vadīta automašīna izraisīja sadursmi ar citu auto, pēc tam mēģināja notikuma vietu pamest, uzbraucot arī gājējam, bet pēc dažām minūtēm nobrauca no ceļa, ietriecoties apgaismes stabā, metāla nožogojumā un luksoforā.

Naktī uz 12. septembri Vecumniekos vieglais auto, ko vadīja šoferis bez vadītāja apliecības, ietriecās kokā. Gāja bojā vadītājs un divi pasažieri, to skaitā trīs gadus vecs bērns - neviens no viņiem nebija piesprādzējies. Viens pasažieris izdzīvoja, bet ar smagām traumām nonāca slimnīcā.

12. novembrī Codes pagastā vieglā automašīna ietriecās pretim braucošā satiksmes autobusā. Bojā gāja visi vieglā auto pasažieri - divas sievietes un bērns, kuri atgriezās mājās no deju sacensībām. Avārijā cieta vairāk nekā 20 cilvēku.

21. novembrī frontālā sadursmē ar pasažieru autobusu uz Lielupes tilta bojā gāja vieglās automašīnas vadītājs un pasažieris. Auto mēģināja veikt apdzīšanas manevru, kas neizdevās.

19. decembrī uz Kuldīgas-Aizputes ceļa sadūrās piecas automašīnas. Avārijā cieta pieci cilvēki, no tiem viens bērns.

Jaungada naktī Krāslavas novadā nomira septiņi jaunieši, kuru auto iebrauca Rudņas upē. Nevienam no jauniešiem nebija autovadītāja tiesību un, iespējams, viņi bija alkohola reibumā, turklāt auto nebija ziemas riepu.

11. janvārī Daugavpils novadā apgāzās mikroautobuss, kas veda bērnus uz mājām no Nīcgales pamatskolas. Pieci bērni tika hospitalizēti.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?