Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +1 °C
Viegls lietus
Trešdiena, 18. decembris
Klinta, Kristaps, Kristofers, Krists, Kristers

Ceļu stāvoklis pasliktinās, risinājumi tikai ideju līmenī

Gandrīz pusei valsts autoceļu tehniskais stāvoklis pērn bijis slikts vai ļoti slikts, liecina Satiksmes ministrijas (SM) rīcībā esošā informācija. Par sliktiem un ļoti sliktiem uzskatāmi 46% no ceļiem, kas klāti ar melno segumu, un 42% grants ceļu. Šāda situācija katru gadu tautsaimniecībai nodara 880 miljonus eiro vērtus zaudējumus, proti, braucot pa sliktā stāvoklī esošu ceļu, pieaug autotransporta ekspluatācijas izmaksas, brauciena ilgums un degvielas patēriņš.

Lai nāktu klajā ar priekšlikumiem problēmas risināšanai, pirms četriem mēnešiem pēc satiksmes ministra Ulda Auguļa (ZZS) iniciatīvas tapa ekspertu grupa. Vienojoties dažādiem jomas pārstāvjiem, tapuši vairāki iespējamie rīcības virzieni, kuros, lai gan redzamas arī jaunas idejas, galvenokārt tiek aicināts atgriezties pie pagātnē atmestiem modeļiem.

Sakārtot naudas plūsmas

Biedrības Latvijas Ceļu būvētājs (LCB) valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš par būtisku uzskata atjaunot šīs tūkstošgades sākumā slēgto autoceļu fondu. Tas būtu kā speciāls budžets, kas darbotos atšķirīgi no šābrīža valsts autoceļu fonda. Pašreizējā situācija ir tāda, ka programmā esošos līdzekļus nedrīkst uzkrāt, tāpēc nav rezervju un skaidrības par nākamo gadu. Izveidojot ceļu fondu, neizlietotie līdzekļi tiktu pārcelti uz nākamajiem gadiem. Turklāt rakstiska vienošanās starp partijām un biedrībām par fonda izveidi tika panākta vēl 2014. gadā, taču taustāmus rezultātus tā joprojām nav nesusi.

Nozīmīgi esot arī noteikt ceļa lietotāju maksājumiem piesaistītu finansējuma modeli - ceļa lietotāju samaksātie nodokļi gadā pārsniedz 500 miljonus eiro, taču no valsts budžeta ceļu nozarei tiek novirzīti tikai 190- 200 miljoni jeb vidēji 36% no ceļu lietotāju iemaksām. Viens no piedāvājumiem ir arī ceļu uzturēšanai novirzīt valsts akciju sabiedrību Latvijas valsts ceļi un Latvijas autoceļu uzturētājs peļņu.

Lielākās ekspertu domstarpības radušās par nodokļu un nodevu kārtību transporta jomā. «Ceļu lietotāji maksā piecus nodokļu veidus, bet tie netiek ieguldīti atpakaļ ceļos,» paskaidroja Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāvis Jānis Golubevs. Piemēram, kaimiņvalstīs nav ne ekspluatācijas, ne reģistrācijas nodokļa, tāpēc nevarot būt ne runas par nodokļu palielināšanu. Pie kopsaucēja nenoveda arī ideja samazināt ekspluatācijas nodokli un palielināt akcīzes nodokli.

Ideju daudz, naudas maz

«Vairākkārt esmu uzsvēris, ka jau šobrīd iztrūkums ceļu tīkla pilnīgai sakārtošanai ir 4,5 miljardi eiro un, nerisinot situāciju savlaicīgi, šī bedre arvien palielināsies. Liela daļa ceļu šobrīd ir sliktā vai ļoti sliktā stāvoklī, un tam pamatā ir finansējuma trūkums. Ceļi ir kā valsts asinsrite, kas sekmē tautsaimniecību, nodrošinot labvēlīgus apstākļus uzņēmējdarbībai, jaunu darba vietu radīšanai un cilvēku labklājībai,» pārliecināts U. Augulis.

Lai gan nozare piedāvā vairākus iespējamos variantus finansējuma piesaistei, Finanšu ministrijas pārstāve Jolanta Plūme norāda, ka nākamgad uz būtiskām autoceļu finansējuma izmaiņām cerēt nevar. Diena jau iepriekš rakstījusi, ka SM savās jaunajās politikas iniciatīvās 2017. gadā ceļiem pieprasījusi 150 miljonus, kas ir uz pusi vairāk nekā kopējie pieejamie līdzekļi visām nozarēm.

LCB vadītājs, atbildot uz iepriekš teikto, bažīgi norādīja, ka, ja papildu līdzekļi netiks rasti, 2019. gadā ceļu remontdarbu samazinājums būs 3,5 reizes, kas sev līdzi nesīs vairāku kompāniju bankrotus. Tāds scenārijs sagaidāms, jo 2018. gadā beigsies šim mērķm paredzētā Eiropas Savienības nauda.

Lai ķertos pie darbiem, eksperti gan sākotnēji aicina SM veikt visu Latvijas autoceļu izvērtējumu, jo, kā uzsvēra LCB izpilddirektors Zigmārs Brunavs, par valsts ceļiem ir skaidrība, bet par pašvaldību un komersantu ceļiem nav kopēja redzējuma. Viņš skaidroja, ka pašās pašvaldībās šāds ceļu izvērtējums jau varētu būt, tāpēc, visticamāk, informācija tikai jāapkopo. Savukārt Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas vadītājs Ivo Ošenieks piebilst, ka ceļi ir jāizvērtē arī no ekspluatācijas un drošības viedokļa.

Izvērtējot ekspertu ieteikumus, taps SM informatīvais ziņojums valdībai. Lai gan skaidrs, ka tos visus realizēt neizdosies, ministrs cer uz pakāpenisku situācijas atrisinājumu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Miris soļotājs Aigars Fadejevs

Otrdien 48 gadu vecumā miris kādreizējais Latvijas soļotājs Aigars Fadejevs, sociālās tīklošanās vietnē Facebook paziņojuši piederīgie.








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?