Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +9 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 4. oktobris
Modra, Francis, Dmitrijs

Civilizācijas (un izrādes) drupas

Agrāk man šķita, ka neko teatrālās domāšanas ziņā primitīvāku un arhaiskāku par muzikāldramatisko opusu Klondaika, šo izrādi - katastrofu Dailes teātrī, neesmu redzējis, taču jāatzīst - alojos. Priekules Ikars pārspēja visas manas sliktākās aizdomas: «mazā traģēdija ar dziesmām», kā to definējis pats režisors, ir neglābjams radošais fiasko - visam teātrim. Izrāde modernam cilvēkam, kam daudzmaz attīstīti gaumes un vienotas mākslinieciskas kompozīcijas uztveres receptori, būs nebaudāma.

Veļas kunkuļodamās

Jo sāpīgāk, ka Māras Zālītes libretu atkal, pēc gadījuma ar teicamu lugu Pērs Gints nav mājās, saķērnājis režisors Gruzdovs - cilvēks, par kura agrāko gadu vismaz trim izrādēm (Terēze Rakēna, Precības, Baraba...) esmu sarakstījis pārākā pakāpē slavinošas recenzijas - tik komplimentāras pat latviešu teātra internacionālajai zvaigznei A.Hermanim, par sīkākiem lokālās teātra scēnas gariņiem nerunājot, nav veltītas.

Rodas loģisks jautājums - kas notiek? Varbūt M.Gruzdovam pretdabisks ir pats mūzikla kā pārākā pakāpē kiča sintēzes «savaldīšanas» žanrs? Jo gan Klondaika toreiz, gan Ikars tagad vispirms jau uzrāda absolūtu kurlumu skatuves darbības temporitma organizēšanas jomā - izrāde veļas kunkuļodamās: te iegāžas neizskaidrojami garlaicīgās un jēdzieniski liekās detaļās (Grobiņas runasvīru simpozijs, bābiešu Lizetes un Katrīnes kariķētā ņemšanās, Toma un Dārtas pastulbā koķetērija), te pavirši un aizgūtnēm metas būtiskām ainām pāri, padarot tās ja ne jēdzieniski neskaidras, tad vismaz divdomīgas (Ķerumātes «spārnu ciršanas» ainas vizuālais risinājums, arī izsmērētais fināls u.c.). Vai režisors vienkārši amatnieciski vairs netiek galā ar kopustēla radīšanu?

Dzejniece un režisors

Māras Zālītes rakstības maniere, kā var manīt, no viengabalainas sarkanā pavediena - idejas/lozunga - dramaturģiski skrupulozas izstrādes tādos materiālos kā Tiesa, Dzīvais ūdens, Kaupēns, Sfinksa, pat Tobago! ir pārcēlusies uz polistilistisku kompozīciju apgūšanas teritorijām, un ne bez jaunajai drāmai raksturīgās polimorfās ambivalences ietekmes. Rakstnieces teksti ir, ja tā var teikt, kļuvuši jēgas ziņā amorfāki (elementāri tiešs poētisks patoss mijas ar mulsinošu dokumentālismu, stilizēta dzeja - ar valodniecisku autentismu), fragmentētāki, stilā pretrunīgi, dzēlīgāki un uztverei/novērtējumam nepatīkamāki. Riskēšu salīdzināt Zālītes atsevišķas tēmu izstrādes tehnoloģiju ar ģeniālā mežonīgā francūža B.M.Koltēsa drāmām, kur, lai aizraktos līdz simbolismam, nākas apgūt (savienot izrādes tēlā) gūzmu šķietami konfliktējošu, vietumis pat absurdu teksta fragmentu mozaīku. Piemēram, ja Gruzdovs būtu atradis adekvātu teatrālu ekvivalentu tik darbīgiem dzejnieces vārdiem/tēliem kā «lidot» un «rāpot», tad izrādē nevajadzētu aiz kauna slēpt acis, skatoties uz tautas teātra balagāna aptuvenajā manierē iestudētajām vilkaču dancošanas (I daļā) un viegli manipulējamā pūļa sajūsmas eiforijas/zemē vārtīšanās ainām (fināls). Manuprāt, ja šo konkrēto lugu par XVII gadsimta latviešu puisi, kas īstenoja arhetipisko līdzību ar antīko mītu pasaules Ikaru (ne velti Zālīte dod savam tekstam nosaukumu Priekules Ikars - lokālais traģiķis, jo, kaut arī jēdzieniski šis tehnoloģiju pionieris kalpo par iedvesmas avotu civilizācijai, praktiski taču viņš Saules ietekmē sadeg, proti, viņa spārni izkūst, un ar plunkšķi pārgalvīgais zēns iegāžas jūrā - burvīga ir Brēgela glezna par šo tēmu), būtu iestudējis režisors ar dabisku postmoderno domāšanu un dāsnu pasaules kultūras bagāžu (piemēram, Pēteris Pētersons, kura avangardiskā Roberto Zuko stilistikai tik ļoti atbilst šis Zālītes teksts), nevis Gruzdovs, kurš saredz vien Zālītes piedāvātās dramaturģijas žanra sasauces ar Staļina prēmijas laureāta V.Višņevska Optimistisko traģēdiju (!)... Vārdsakot, izrāde ar lietojamu un uzskatāmu sociālo morāli - sapņot par lidošanu ir labi. Tikai - ko darīt ar Māras Zālītes tekstā ieprogrammēto nepatīkamo motīvu, ka «dzimušais rāpot lidot nespēs»? Vēl trakāk - rāpulis vēl arī kaimiņam, kam veicas, spārnus nories. Baidos, ka dzejniece šo domu attiecina uz latviešu tautu patlaban - rāpuļu, vergu tauta, kas dažreiz, ja pagadās kāds progresīvs pašreklāmas ietekmes novērtētājs, parasti - bagāts cittautietis (kā barons Korfs Jura Žagara neizlēmīgajā sniegumā) vai kāds Latviju kā tuvīnos padomju rietumus iecienījis jaunkrievu naudasmaiss šodien, ir spējīga uz patriotiskām pilsoniskās nesavtības lēkmēm...

Manuprāt, (un te mūsu domas dalās ar cienījamo S.Radzobi, kuras emocionāli nokaitētajai negatīvajai recenzijai par Dailes «nedarbu» kopumā piekrītu - sk. NRA, 6.V), Zālīte gan dod arī būtisku, kaut sīku norādi, kā pārcirst nolādēto «neiecietīgās vergošanas» pēctecību, un kuru arī intuitīvi, kā jau talantīgiem aktieriem klājas, nojauš un nospēlē bendes dēls Ješka - Gints Andžāns muzikāli izteiksmīgajā, smeldzīgi liriskajā duetā ar savu tēvu - bendi (Artūru Skrastiņu). Proti, tikai veicot neiespējamo - pārcērtot nabassaiti, var kļūt pa īstam brīvs. Bet vienīgā patiesā, eksistenciālā brīvība - tas ir kalēja Toma liktenis (proti, nāve). Zālītes gudrība slēpjas apstāklī, ka viņa izlikusi lamatas teātrim (diemžēl DT tajās arī iegāzies) - ne jau pūlis iznīcina ideālistu, «spārnu slimībai» nolemto Tomu! Viņš pats eksistenciāli ļaujas pašiznīcināties (pūlis - tauta ir tikai nāves instruments). Šis, kaut arī līdz galam mākslinieciski neizslīpēts, bet ir ārkārtā revolucionārs un nopietns eksistenciālisma pieteikums latviešu drāmā. Nekāda tur optimistiskā traģēdija.

Par ko ir stāsts?

Izrādes neveiksmes pamatā ir nevis pat katastrofāli arhaiskā izrādes forma (acīmredzot pat izrādes scenogrāfe Anna Heinrihsone un kostīmu māksliniece Kristīne Abika, kas ar darbiem pie citiem režisoriem tapušas slavētas, nav izpratušas, ko tad M.Gruzdovs īsti vēlas - vai tiešām pseidoaktuālu dekoratīvu rasolu a la kariķēta padomju neoklasicisma estētika? To viņas, un ne bez ironijas, arī uz skatuves ir noorganizējušas...) un nespēja aktierus atturēt no bezjēdzīgas mērkaķošanās (ar trīsarpus izņēmumiem - Arturu Skrastiņu, Arti Robežnieku, Gintu Andžānu un daļēji arī Indru Briķi; visi puiši turklāt vienkārši lieliski dzied - ja godīgi, viņu divi dueti arī ir vienīgais pozitīvais, kas palicis atmiņā no šī teatrālā murga), bet tas, ka Gruzdovs izrādījies ne tikai dzejaskurls, bet nav apjēdzis pašā saknē, par ko vispār ir šis stāsts. Ģenerālais konflikts taču nav starp kariķētiem klauniem, proti, latviešu tumsonīgo tautas masu un lirisko varoni - ģēniju, kuru zvēri - rāpuļi bez īpaša entuziasma aizstiepj uz sārta. Bet gan trīs indivīdu - Toma, Ješkas un Grobiņas bendes - trīs dažādās brīvības (atteikšanās/ziedošanās/nāves) izpratnes ceļš, kurš adekvāti būtu jāatrisina moderna teātra līdzekļiem. Rezultātā Gruzdovs parakstījis latviešiem diagnozi: dzimušie rāpot lidot nespēs. Tāpēc jau izrādes fināls tik baismi atsit 1.maija parādi Daugavmalā, kur aptaurēti lēmētā tauta vicina lakatiņus. Labi, ka ne sarkanus.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?