Briesmas un izklaide
Pienākot vasarai, šķiet tikai likumsakarīgi, ka kinozāles piepilda Holivudas blokbasteri, kuri cits ar citu sacenšas par sezonas visvairāk gaidītās filmas un lielāko skatītāju simpātiju (lasīt - ienākumu) godu. Maija mēnesī kinomīļus priecēja Marvel komiksu supervaroņu franšīzes Atriebēji otrā filma. Jūlijā kinoteātros atgriezīsies Terminators Arnolds Švarcenegers un faniem atkal tiks piedāvāta tikšanās ar slepeno aģentu Ītanu Hantu nu jau pēc skaita piektajā Neiespējamās misijas filmā. Savukārt jūnija sākumā - 22 gadus pēc pirmās Juras laikmeta parka filmas iznākšanas - pirmizrādi visā pasaulē piedzīvo Juras laikmeta pasaule. Jaunā kinolente, neskatoties uz jau diviem franšīzē tapušajiem turpinājumiem, tiek piesaukta kā oriģinālās filmas tiešā mantiniece, iespējams, tāpēc, ka iepriekšējās piedzīvojušas tipisku sīkvelu likteni, nespējot turēt līdzi režisora Stīvena Spīlberga fantāzijai par dinozauru atdzimšanu.
Juras laikmeta pasaulē beidzot īstenojies sapnis par pilnvērtīgi funkcionējošu izklaides parku, kura apmeklētāji aicināti sastapties ar aizvēsturiskajām radībām aci pret aci. Būtībā filmas režisora Kolina Trevorova radītā aina stipri atgādina Amerikas lielāko atrakciju parku un zoodārza krustojumu, kas turklāt izteiksmīgi saskaņots ar mūsdienu kultūras tendencēm - pa parku apmeklētājus pavada videoieraksts ar atpazīstamo amerikāņu komiķi Džimiju Felonu, neiztrūkstošas ir Starbucks kafijas krūzītes atpūtnieku rokās, savukārt bērneļiem dota iespēja pašrocīgi apmīļot kādu miermīlīgāku dinozaursugas pārstāvi, gluži kā aitiņas Rīgas zoodārza Lauku sētā.
Tomēr šajā idillē izklaides industrija paģēr savu, un skaidrs, ka piesaistīt citādi telefonos un planšetēs ieurbtos ļaužu skatienus eksotiskajiem zvēriņiem kļūst aizvien grūtāk. Tad nu parka vadītāji ķeras pie saukļa «Bigger, scarier, with more teeth - bigger excitement» (jo lielāki, briesmīgāki, ar vairāk zobiem - jo vairāk sajūsmas), un atrakciju parkā ar gēnu inženierijas palīdzību top pirmais dinozaurs - hibrīds. Lieki teikt, ka tā nav īpaši laba ideja un jau tā mākslīgi radīto ekosistēmu ieved kārtējā haosā, kuru kinoskatītājiem jau bijusi iespēja iepazīt iepriekšējās franšīzes filmās. Ar apbrīnojami inteliģentā, vardarbīgā un ar kamuflāžas spējām apveltītā jaunrades subjekta izraisīto postažu parkā cīnās Krisa Prata attēlotais varonis, kurš dienas aizvada, pieradinot četrus mežonīgus velosireptorus, un parka menedžere Keita (Brūsa Dalasa Hovarda), kura visa šī jucekļa laikā pamanās parka teritorijā pazaudēt abus savus māsas dēlus.
Veltījums oriģinālam
«70. gadu seksisms. Viņa ir klīrīga, bet viņš - dzīvības spēks,» tā abu galveno varoņu attiecības vienā tvītā ietilpinājis Atriebēju režisors Džoss Vedons. Tomēr, iespējams, tieši šī, savā ziņā klasiski klišejiskā varoņu interakcija ir tas, kas Juras laikmeta pasauli padara par izklaidējoši komisku, reizē ļaujot tai aptvert plašu tēmu loku. Teju visi filmas galvenie tēli atspoguļo kādu laikmeta klišeju - par XXI gadsimta tehnoloģijām, kas mūs ir padarījušas ignorantus pret apkārtējās vides norisēm, par zinātnes un gēnu inženierijas nekontrolēto attīstību, par ekosistēmas problēmām, par izklaides industrijas alkām un nepieciešamību pārsteigt ar ko jaunu...
Tieši zīmīgie tēli šajā filmā ir galvenais dzinējspēks, kas ir arī savdabīgs veltījums kinovēsturei. Galu galā sievietes tēls, kas pusi filmas pavada augstpapēžu kurpēs, triecoties cauri džungļiem, un vīrietis, kas stipri atgādina Indianu Džonsu, ir simpātisks veltījums piedzīvojumu filmu klasikai. Līdzīgs mājiens kinovēstures virzienā panākts ar vēl vienu filmas tēlu, godinot pirmo Juras laikmeta parka filmu un tās cienītājus. Ar savu varoņu palīdzību K. Trevorovam izdevies īstenot mērķi - izveidot veltījumu oriģinālajai S. Spīlberga filmai, piešķirot tai arī savu «balsi». Uz oriģinālu atsaucas stipri līdzīgā tēlu un galveno tēmu sistēma, savukārt režisora balss izskan filmas humoristiskajās epizodēs.
Juras laikmeta pasaulē efektīgas un brīžiem upuru un cietušo skaitā šķietami nežēlīgas cīņas ainas ir tikai kā bonuss un nodeva action žanram, tāpēc filma ir tikpat labi baudāma gan piedāvātajā 3D formātā, gan iztiekot arī bez tā.