Laika ziņas
Šodien
Migla
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Girmess uzdod pa nerviem

Vēl pagājušajā nedēļā Satiksmes ministrija (SM) skaitīja dienas līdz janvāra beigām, kas tika uzskatīts par pēdējo termiņu, kad vācu investoram Ralfam Dīteram Montāgam-Girmesam būtu jāparaksta līgums par 52 miljonu eiro ieguldījumu Latvijas nacionālajā aviosabiedrībā airBaltic. Ir sācies februāris, līgums nav parakstīts, un ar ievērojamu sparu sāk virmuļot bažas par to, ka līdz ar liegumu iegādāties krievu Sukhoi Superjet lidmašīnas vācu investora vēlme investēt aviokompānijā ir pavisam noplakusi.

Par rezerves plānu tiek runāts kūtri. Visi skatieni vērsti uz R. D. Montāgu-Girmesu - viņa parakstu gaida ne tikai airBaltic un nozares ministrija, bet arī iepriekš valdības piesaistītais finanšu konsultants Prudentia, kas plāno saņemt miljona kompensāciju par darījumu, kā arī gaidāmo jauno Bombardier lidmašīnu piegādātājs, gaidot avansa maksājumus.

Vēl gaida

Satiksmes ministrija joprojām pārliecināta, ka potenciālais investors līgumu parakstīs, ka vilcināšanās saistīta ar juridiskajiem aspektiem, - pie tik nopietnām investīcijām ir tikai loģiski veikt pamatīgu līguma izvērtējumu. Ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš Dienai teic, ka pastāv 80% iespējamība, ka līgums tiks parakstīts šonedēļ. Ja ne, tad par 90% tas notiks nākamās nedēļas sākumā.

«Es neko nevaru ātrāk izdarīt, ir tā, kā ir. Jā, ir dīvaini, jo mēs patiešām esam izdarījuši visu, kas no mums ir atkarīgs. Tas, ko viņš dara, tas ir atkarīgs no viņa,» noteic K. Ozoliņš. Pēc viņa stāstītā R. D. Montāgs-Girmess to neuzskata par kavēšanos, «tā ir lieta, kas ir jāsakārto kopā ar visiem iesaistītajiem darījuma pārstrukturizēšanas ietvaros». Ar pašu investoru Dienai neizdevās sazināties, arī uz īsziņām viņš neatbildēja.

Uz jautājumu, kas notiks, ja potenciālais investors līgumu tomēr neparakstīs, K. Ozoliņš atbild, ka tādā gadījumā būs jāmeklē citi risinājumi. Esot arī plāns B. «Viens variants ir palīdzība no valsts, otrs - jārunā arī ar Ventbunkeru. Premjeres virsvadībā ir īpaša darba grupa, kas ceturtdien sanāks kopā, un mēs par to runāsim,» skaidro K. Ozoliņš. No sarunas noprotams, ka reālākais B variants būtu a/s Ventbunkers investīcijas, kas jebkurā gadījumā ir kā opcija neatkarīgi no vācu investora lēmuma.

Slidenā alternatīva

Ventbunkera piesaukšana izskatās pēc ķeršanās pie pēdējā salmiņa, kas turklāt ir ārkārtīgi trausls. Ventbunkera investīcijas pagaidām nav iespējams vērtēt kā kaut ko garantētu, ņemot vērā politisko fonu. Daudzi apzinās, ka uzņēmumu patlaban kontrolē Ventspils domes priekšsēdētāja Aivara Lemberga oponenti un runas par līdzekļu ieguldīšanu airBaltic vairāk izskatās pēc A. Lemberga kaitināšanas. Ņemot vērā, ka SM jaunās valdības sastāvā kontrolēs Zaļo un Zemnieku savienība, tad ir maz ticams, ka šādas investīcijas tiks pieļautas.

Sarunā ar Dienu noprotams, ka topošais satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) gan vēl nav domājis par rezerves plānu. Ja investors līgumu neparakstīts, «tad ātri būs jādomā kāds cits risinājums», teic U. Augulis, piebilstot, ka jautājums nebūt nav vienkāršs. «Protams, ir jārunā ar tiem pašiem lidmašīnu piegādātājiem, kas varētu būt stratēģiskais investors. Jebkurā gadījumā stratēģiskais investors būtu jāmeklē nākotnē,» viņš saka.

Riskantie partneri

Aviācijas nozares eksperts Tālis Linkaits kļūst domīgs, vērtējot iemeslus, kāpēc R. D. Montāgs-Girmess vilcinās. «Ja es būtu Girmesa vietā, droši vien nemaz neparakstītu tādus papīrus. Ir jāatceras, ka tā pamatdoma viņam, nākot uz airBaltic, bija nodrošināt Sukhoi Superjet izvietošanu. Un vēl, tas ir tikai mans pieņēmums, bet tā nauda investīcijām, visticamāk, nāktu tieši no Krievijas. Skatoties, kā mainās rubļa kurss, naudas daudzums vienkārši fiziski ir sarucis,» vērtē T. Linkaits. Viņaprāt, pastāv 50 procentu iespējamība, ka līgums netiks parakstīts, viss esot atkarīgs no tā, vai investoram izdosies savākt naudu investīcijām. «Protams, vilcināšanās ir iespējama, it sevišķi, ja tev ir darīšana ar Krievijas partneriem. Kamēr sadzen rokā visus oficiālos papīrus un parakstus. Nav jau viegli salikt to visu paketi kopā. Jebkurā gadījumā, ja tiek veikti darījumi ar Krieviju, tad ir jārēķinās ar risku,» domā T. Linkaits.

Arī bijušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss (Vienotība), kuram vācu investora dēļ nācās atkāpties no amata, uzskata, ka ir zināmi iemesli, kāpēc R. D. Montāgs-Girmess procesu velk garumā. «Vai nu investors ir mainījis stratēģiju un pārdomājis, vai viņam vienkārši nav naudas. Citu iemeslu nav. Ir pagājuši trīs mēneši, un mēs esam tieši turpat, kur bijām. Nav tā, ka līgums investoram būtu jāparaksta pēkšņi. Viņam bija iespēja to pētīt un analizēt jau no augusta,» uzskata A. Matīss. Viņš saka, ka steidzami ir jāmeklē jauns investors, jo mēnešiem gaidīt, kad R. D. Montāgs-Girmess parakstīs līgumu, Latvija nevar atļauties. Viņš nesaprot, kāpēc airBaltic valdes priekšsēdētājs Martins Gauss nevar piezvanīt vācu investoram, ar ko viņam ir labas attiecības, un noskaidrot vilcināšanas iemeslus un to, vai līgums vispār tiks parakstīts.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?