Kas ir ekonomisks automobilis? Pieņemot, ka runa ir tikai par degvielas patēriņu, uzskatīsim, ka tas ir pasažieru spēkrats, kas vidēji patērē ne vairāk par pieciem litriem jebkuras degvielas uz 100 km vai ne vairāk kā šo piecus litrus ekvivalenta.
Taču Eiropā apstiprinātais degvielas patēriņa cikls ir tik tāls no reālās braukšanas, cik Zeme no Saturna, turklāt autoražotāji bezdievīgi šmaucas, pārpumpējot riepas un sākot testa ciklu 29 grādu karstumā, bet pabeidzot to augstkalnu rajonos, kur ir mazāka gaisa pretestība. Šīs sazvērestības rezultātā iznāk, ka daudzi auto spētu realizēt ražotāja doto degvielas patēriņu tikai bezsvara apstākļos, bet voluntārajā piecu litru zonā bez pūlēm iekļūs tikai autotirgus sīkbūtnes, kurās vieta atrodas tikai jums un jūsu somai. Tādam «supermini» labs rādītājs būtu trīs litri uz 100 km, ko gan spēj realizēt tikai reti eksemplāri, kā VW Lupo TDI 3L vai hibrīdi, ja protat ar tiem pareizi braukt. Vairākums cilvēku neprot, tāpēc Toyota Prius patērē tikpat daudz degvielas, cik normāls vācu vai franču dīzelis.
Motors no Civic
Apdomīgi rīkojoties, nav nemaz tik grūti piespiest VW Passat vai Peugeot 508 dīzeli iekļauties piecu litru patēriņā. Tas viegli izdodas vienmērīgos šosejas režīmos, savukārt pilsētas satiksmē pat stoiskākais dīzeļmotors ar laiku sāk kāpināt rādījumus borta datorā.
It sevišķi tas raksturīgs SUV tipa automašīnām, kuru pašmasas un trekni riepoto ratu izkustināšana no vietas prasa daudz enerģijas un degvielas. Taču ir arī izņēmumi, un viens no tādiem mūsdienu autobūves brīnumbērniem ir Honda CR-V 1.6 i-DTEC. Aiz garā burtu pentera slēpjas pazīstams un liels Honda pilsētas džips ar pēdējās paaudzes dīzeļdzinēju no Civic. 1,6 litru turbodīzeļa jauda ir nedaudz lielāka par konkurentiem. I-DTEC ir arī vieglākais dīzeļdzinējs savā klasē, bet Honda ir lielākais motoru ražotājs pasaulē.
Šī kombinācija rada degmaisījumu, kas spējis padarīt tuklo «cirvi» neiedomājami ekonomisku. Uz Nippon Auto demomašīnas rakstīts «4,5 l/100 km», kas gan ir ražotāja optimisma reklāma. Bet to, kā Honda CR-V 1.6 i-DTEC nesas pa pilsētu, sliktiem lauku ceļiem un slapjdraņķi ar 4,7-4,8 l patēriņu, redzēju pats savām acīm.
Prieks slēgties pašam
Ja auto jau kopš iznākšanas no rūpnīcas «neiet», vadītājs neapzināti vai aiz dusmām nepārtraukti spiež pedāli grīdā, tāpēc degvielas patēriņš uzlec stāvus debesīs.
Superekonomiskajam CR-V arī ir savs skelets skapī, proti, tam ir manuālā ātrumkārba un tikai priekšējo riteņu piedziņa. Tādējādi ekoversija izkrīt no prestižās «dīzelis + automāts» nišas un raustās no šķēršļota apvidus, kas gan, jāsaka, raksturīgs visiem pēdējo paaudžu CR-V. Taču pārnesumkārbas svira atrodas tik parocīgā augstumā un vietā, turklāt tik izjusti slēdzas, ka šo trūkumu braucot nejūt.
Gluži otrādi - vadot CR-V Limbažu apkārtnes tumsā, uzdevu sev jautājumu - kad pēdējo reizi braucu ar lielāku apvidus auto, kurā pārnesumu slēgšana ir vadītāja rokās? Kaut kā nevarēju atcerēties...
Hibrīda rūgtā cena
Lai gan CR-V ar «mazo» dīzeli ir aptuveni 4500 eiro lētāks par modeli ar 2,2 litru dzinēju, 24 800 līdz 28 500 eiro neizskatās pēc dāvanas vientuļai sievietei. Cenas jautājums lika saskaitīt citus auto, kas šogad pārsteiguši ar ekstrēmi zemu degvielas patēriņu vai vismaz mēģinājumiem tādu sasniegt. Labu brīdi prātā nenāca nekas labāks par jauno Grand Cherokee, līdz - jā, kā tad paliek ar vāciešu pienesumu Toyota kontrolētajā hibrīdu biznesā?
VW pavasarī ieviesa Eiropā Jetta Hybrid. Parasta, septiņu ātrumu DSG kārbas kontrolēta, daļēji elektriska Jetta pēc parastu auto standartiem noteikti atrodas dienesta automašīnu ātrākajā galā, tikai solītais 4,1 l/100 km vairāk izskatījās pēc sešiem litriem.
Tikpat ātra un tikpat jaudīga ir arī vasarā Rīgā pazibējusī Opel Ampera. 150 zirgspēku jeb 111 kilovatu tajā ir vilkmes elektromotoram, savukārt tikpat liels benzīna dzinējs kā Jetta vienkārši ražo elektrību. Un tad vēl cena... Ja Jetta Hybrid ar saviem 32 100 eiro cenu lapā jau izskatās neomulīgi (dārgākais TDI maksā 25 800 eiro), tad - ko lai saka par Opel Ampera ar tās 40 tūkstošu eiro cenu zīmi? Igauņi vismaz respektē elektrobenzomobiļa CO2 izmešus smieklīgu 27 g apmērā uz kilometru (salīdzinājumam - Jetta Hybrid ir 95, Honda CR-V dīzelim - 119) un subsidē šādu auto iegādi.
Tāpēc arī vienīgajai reālā ekspluatācijā esošajai Ampera ir igauņu numura zīme. Četrvietīgā automašīna izceļas ne tikai ar zemu degvielas patēriņu, kas realitātē gan ne tuvu nav 1,2, bet drīzāk 4 litri. Ar mazu 32,5 bāku un sienas kontaktā uzlādētu akumulatoru var veikt 600-700 km. Ampera ir negaidīti zemas apkopju izmaksas - 45 lati pēc 30 000 km, bet dārgākā apkope pie 120 000 km maksā 244 latus. Gan Jetta, gan CR-V izmaksā vairāk.