Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +3 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Itālijā sāk nogrimušā kruīzu kuģa izcelšanu

Pie Itālijai piederošās Džiljo salas Tirēnu jūrā pirmdien sākās viena no vērienīgākajām daļēji nogrimuša kuģa izvilkšanas no ūdens operācijām pasaules vēsturē, ziņo BBC. Divus ar pusi gadus pēc luksuskruīzu kuģa uzskriešanas uz sēkļa, kurā gāja bojā 32 cilvēki, paredzēts to izvilkt no ūdens un nogādāt Dženovas ostā, kur tas tiks sadalīts metāllūžņos.

Unikāla operācija

«Viskritiskākā visā šajā unikālajā operācijā ir tieši pirmā diena, kurā kuģis ir jāizceļ ūdens virspusē. Ar tik lielu kuģi tas līdz šim vēl nekad nav darīts,» ziņu aģentūrai AFP stāstīja dienvidafrikānis Niks Slouns, kurš vada kuģa izvilkšanas operāciju.

Kuģis tika nostādīts vertikālā pozīcijā pagājušā gada septembrī un līdz šim atradās novietots uz zemūdens platformas. Pie tā abiem sāniem ir piestiprinātas 30 tvertņu, kas tiks izmantotas kā gigantiska pneimatiskā sistēma, lai kuģi izceltu ūdens virspusē.

Pirmdien operācija sākās ar saspiesta gaisa iepumpēšanu tvertnēs, lai paceltu Costa Concordia par diviem metriem uz augšu.

Daudzus ekspertus uztrauc, ka, kuģi izceļot, tas varētu pārlūzt, tā piesārņojot Toskānas arhipelāgu, kas ir viens no lielākajiem jūras vides rezervātiem Eiropā.

«Mēs šeit sastopamies faktiski ar lielu peldošu pilsētu, kas radīta tūkstošiem pasažieru un kur joprojām ir tonnām dažādu piesārņojošu vielu - degviela, dezinfekcijas līdzekļi un kanalizācijas ķīmiskās vielas,» saka Džordžija Monti no Greenpeace, kas uz operācijas novērošanu nosūtījusi savu vides ekspertu komandu.

Paredzams, ka kuģis tiks pārvietots par 30 metriem tālāk no platformas un piesaistīts ar enkuriem tuvējā ostā, pēc tam inženieri pārbaudīs visus kuģa stāvus, lai konstatētu, vai tā struktūrai nav radušies nopietni bojājumi, kas traucētu tā tālāku pārvietošanu.

Izvilkšanas operācijas laikā tiks apturēta visa jūras satiksme tuvējā apkārtnē.

Tiek prognozēts, ka pati operācija varētu ilgt aptuveni sešas dienas, un plānots, ka ap 20. jūliju Costa Concordia ar ātrumu divi jūras mezgli stundā tiks aizvilkts uz Dženovas ostu, kas atrodas 240 kilometru uz ziemeļiem no Džiljo salas.

Kuģis tiks vilkts pa Korsikas kanālu garām Elbas salai un Kapraijas salai. Ja atļaus laikapstākļi, to varētu ievilkt Dženovas ostā 24. jūlijā. Tas tad tiks sagriezts metāllūžņos netālu no kuģu būvētavas, kurā tas tika uzbūvēts 2006. gadā.

Dārgi lūžņi

Tiek prognozēts, ka kopējās kuģa izvilkšanas izmaksas sasniegs 1,5 miljardus eiro, tajā skaitā pati sagriešana metāllūžņos izmaksās 100 miljonu eiro.

«Mūsu kvēlākā cerība ir ne tikai simtprocentīgi, bet pat par visiem 300%, ka viss notiks, kā paredzēts, ka viņiem izdosies aizvākt projām šo liecību cilvēces vājumam, cik ātri vien iespējams,» ziņu aģentūrai Reuters teicis Džiljo salas iedzīvotājs Antonia Belardo. Cits salas iedzīvotājs Italo Arjenti teicis: «Esmu patiesi laimīgs, ka viņi kuģi aizvilks. Citādi šis skats, ka pusnogrimušais kuģis te stāv, zinot, ka tajā gāja bojā tik daudz cilvēku, tas uzdzen šermuļus.»

Luksusa kruīzu kuģis Costa Concordia, kas ir divreiz lielāks par vēsturē iegājušo Titāniku, uzskrēja uz sēkļa 2012. gada janvārī un, sasvēries uz sāniem, daļēji nogrima. Uz tā klāja atradās 4229 cilvēki no 70 pasaules valstīm.

Costa Concordia kapteinis Frančesko Šetīno joprojām tiek tiesāts. Viņam ir izvirzītas apsūdzības kuģa nogremdēšanā, kas radījusi cilvēku nāvi, kā arī kuģa pamešanā pirms pasažieru evakuācijas. F. Šetīno apgalvo, ka klints, uz kuras uzskrēja Costa Concordia, kad tā kapteinis veica riskantu «salas sveicināšanas» manevru, neesot bijusi iezīmēta kartē, ko viņš izmantojis. Jūras satiksmes eksperti gan apšauba šo apgalvojumu un saka, ka nekādā gadījumā tik liels kuģis nedrīkstēja nonākt tik tuvu salas klintīm.

Taisnojoties par kuģa pamešanu pirms visu cilvēku evakuācijas, F. Šetīno teicis, ka netīšām ieslīdējis glābšanas laivā, bet neesot apzināti bēdzis no grimstošā kuģa.

Viena upura - par oficiantu uz kuģa strādājošā Indijas pilsoņa Rusela Rebello - mirstīgās atliekas joprojām nav atrastas.

Pastāv iespēja, ka tās atradīs kuģa izvilkšanas operācijas laikā. Itālijas valdības Civilās aizsardzības departamenta pārstāvis Franko Gabriēli solījis, ka akvalangisti pārmeklēs kuģa telpas, lai mēģinātu atrast oficianta mirstīgās atliekas.

Draudi videi

AFP norāda, ka četru dienu ceļš līdz Dženovas ostai var nopietni apdraudēt vidi. Policijas video, kas filmēts applūdušajās kuģa telpās, rāda, ka tajā peld pussapuvuši dīvāni, datori, grāmatas, cilvēku apavi. Ir iespēja, ka visas šīs drazas var nonākt jūrā.

Tiek prognozēts, ka jūrā izplūdīs ap 263 tūkstošiem tonnu piesārņota ūdens no tā apakšējiem klājiem. Līdz šim arī nav izdevies no kuģa izsūknēt ap 100 tonnām degvielas.

Kuģa aizvilkšanas laikā ap to braukās īpašas ātrumlaivas, kurām jāatbaida no vraka delfīni un vaļi.

Tiek prognozēts, ka kuģa sagriešana metāllūžņos varētu prasīt vēl divus gadus.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?