Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Jauno vilcienu iepirkums noslēdzies ar tiesāšanos

Skandālu apvītās sarunas par jaunu pasažieru vilcienu iepirkumu starp uzņēmumu Pasažieru vilciens (PV) un Spānijas vilcienu būvētāju Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) ir noslēgušās bez vienošanās, un CAF plāno pret PV un Satiksmes ministriju (SM) vērsties tiesā, lai aizsargātu savas intereses par šī līguma izpildi.

Jaunas sarunas neplāno

CAF pārstāvis advokāts Ivo Klotiņš medijiem pavēstīja, ka CAF joprojām paliek atvērts sarunām un izlīguma iespējām, savukārt PV teiktais ļauj noprast, ka vienošanās ar CAF vairs nav tā darba kārtībā - uzņēmuma preses sekretāre Jana Priedniece norāda, ka uzņēmumam jau ir dots uzdevums tuvākā mēneša laikā sagatavot priekšlikumus par jaunu vilcienu iepirkšanu, tiem nepieciešamos līdzekļus aizņemoties vai arī piesaistot sadarbības partneri. Ne PV, ne CAF pārstāvji neatklāj, par kādiem jautājumiem uzņēmumi nav spējuši vienoties, bet, pēc J. Priednieces teiktā, PV mērķis sarunās ir bijis panākt, lai līgums atbilstu iepirkuma nolikumam, un šādu vienošanos tomēr nav izdevies panākt. PV un SM gan atzīst, ka nevar komentēt CAF lēmumu par strīda risināšanu tiesā, jo ar CAF pieteikumu vēl nav iepazinušies. Satiksmes ministra biroja vadītāja Inga Spriņķe atzina, ka Satiksmes ministrija nav bijusi iesaistīta PV un CAF mediācijas procesā un nekādus lēmumus attiecībā uz sarunu izbeigšanu nav pieņēmusi.

Naudu operatīvi pārdala

Pretstatā ieilgušajām sarunām valdība otrdien uz PV ziņojumu par mediācijas sarunu noslēgumu reaģēja ātri un jau ir paspējusi apstiprināt pasažieru vilcienu iepirkumā neizmantotās naudas pārdali, radot iespaidu, ka negatīvais sarunu iznākums nav pārsteigums. Saskaņā ar provizorisko pārdali Latvija izmantotu visu vilcienu iepirkumā neizmantoto 100 miljonu latu finansējumu, 78,58 miljonus latu novirzot Austrumu-Rietumu dzelzceļa koridora infrastruktūras attīstībai un Rail Baltica projektam - sliežu pārmiju rekonstrukcijai un dzelzceļa staciju attīstībai, 2,18 miljoni latu plānoti projekta «Pasažieru piekļuves un apkalpošanas infrastruktūras modernizācija un augsto peronu būvniecība 13 stacijās» īstenošanai, bet pārējos līdzekļus plānots novirzīt ritošā sastāva modernizācijai. PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis atzīst - jautājums par ritošā sastāva modernizāciju uzņēmumam ir aktuāls, jo lielākā daļa no uzņēmumam piederošajiem vilcieniem ir fiziski novecojuši un to kopējais skaits vairs pilnībā nesedz uzņēmuma vajadzības. A. Birkmanis norādīja, ka iepirkumam neizmantotie līdzekļi tiks izmantoti uzņēmuma dīzeļvilcienu modernizācijai, jo esošo elektrovilcienu izmantošana pēc tam, kad tiks īstenots dzelzceļa elektrifikācijas projekts, vairs nebūs tehniski iespējama. Savukārt jaunu vilcienu iepirkums attiektos uz elektrovilcieniem, kuri būtu piemēroti no jauna elektrificētajam dzelzceļam.

Neesam vājākie Baltijā

Neskatoties uz to, ka, atšķirībā no kaimiņvalstīm, Lietuvas un Igaunijas Latvijā dzelzceļa pasažieru pārvadājumiem tiek izmantots tikai PSRS laikos ražots ritošais sastāvs, pēc vairākiem citiem rādītājiem Latvija kaimiņvalstis vērā ņemami pārspēj. Piemēram, pagājušajā gadā Latvijā kopējais pārvadāto pasažieru skaits sasniedza aptuveni 19,7 miljonus, kamēr Igaunijā - aptuveni 4,8 miljonus pasažieru, bet Lietuvā - 10 miljonus pasažieru. Latvija ievērojami apsteidz kaimiņvalstis arī pēc elektrificēto dzelzceļa līniju kopgaruma - kopumā Latvijā ir elektrificēti 257 kilometri dzelzceļa līniju, bet kaimiņvalstīs - aptuveni uz pusi mazāk. PV pārstāvji lielās pārvadāto pasažieru skaita atšķirības skaidro ar faktu, ka Latvijā, atšķirībā no kaimiņvalstīm, iedzīvotāji ļoti intensīvi izmanto vilcienu kā ikdienas transportu Rīgas apkaimē. Tomēr Lietuvai ir izdevies ievērojami palielināt pasažieru apgrozījumu, tas noticis pateicoties jaunu vilcienu ieviešanai, kā arī autobusu un vilcienu kustības grafiku pārplānošanai. Dzelzceļa pasažieru skaits Lietuvā ir dubultojies. Igaunijā, kura ritošā sastāva atjaunošanu uzsāka pagājušā gada rudenī, dzelzceļa remontdarbu iespaidā pasažieru skaits pērn ir samazinājies.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?