Juris Metums
Konflikts ir loģisks iznākums notiekošajam - augstākajā izglītībā šobrīd notiek bardaks Ķīļa personā. Augstskolas gaida, kad būs sagatavots konkrēts dokuments ar konkrētiem reformu mērķiem un termiņiem. Bet šāda dokumenta nav bijis, tāpēc augstskolas nezina citu veidu, kā reaģēt. Ķīlis un augstākās izglītības reformas šobrīd drīzāk ir kļuvis par brendu. Arī studentu viedoklis balstījās uz brendu - «es tagad parakstīšos pret Ķīli, jo viņš man tūlīt atņems budžeta vietu». Demisijas pieprasījums bija pārsteidzīgs un uz emocijām balstīts. Augstskolām pašām vajadzētu aktīvi iesaistīties reformu plānošanā, nevis sēdēt un gaidīt, kad atnāks Ķīlis un kaut ko atņems. Ir jācenšas attīstīties, nevis jāsaglabā pašreizējā situācija.
Guntars Meluškāns
Draugiem.lv radošais direktors
Man kā vienkāršajam situācijas vērotājam pārsteidzoši liekas, ka diskusijā par izglītību ir tik maz argumentu un tik daudz emociju. Tā taču ir lieliska iespēja izglītības pīlāriem paspīdēt ar zināšanām, argumentācijas mākslu - nodemonstrēt studentiem, cik spēcīga viņu augstskolas vadība ir diskusijā. Tā vietā mēs redzam augstskolas, kas uzvedas kā bērnudārzs - mums nepatīk - pieprasām demisiju. Piekrītu, ka komunikācija nav Ķīļa komandas stiprā puse - tās ir daudz, bet tā ir haotiska, un pietrūkst mērķtiecīgas sadarbības ar eventuālajiem sabiedrotajiem. Vispārsteidzošākā ir studentu reakcija - man nav saprotams, kāpēc vēl neviena studentu organizācija nav pieprasījusi savai augstskolai paskaidrojumus, plānus un vīzijas, kā no bedres izrāpties. Tā vietā viņi uzbrūk ministram, kurš aizstāv viņu tiesības uz labu izglītību.
Anita Līce
LDDK izglītības un nodarbi-nātības eksperte
LDDK noteikti neatbalsta Ķīļa demisiju, jo nepieciešams turpināt iesākto darbu. Esam izveidojuši konstruktīvu sadarbību, tostarp parakstījuši sadarbības memorandu, lai uzlabojumi augstākajā izglītībā dotu pienesumu Latvijas tautsaimniecībai. Ministra sadarbību ar augstskolām vērtējam drīzāk kā neveiksmīgu, kas noteikti ir jāuzlabo, citādi labi mērķi turpinās pārvērsties par skandāliem. IZM publiskajiem paziņojumiem arī jābūt vairāk pārdomātiem, lai novērstu liekus pārpratumus un manipulācijas iespējas ar informāciju.
Arnis Kaktiņš
Sociologs, SKDS direktors
Nav šaubu, ka demisijas pieprasījums atstās iespaidu uz Roberta Ķīļa lomu. Viņš jau no pirmās dienas nodarbojas ar savas sfēras elementu reformēšanu, un no nozares puses ir pretestība. Ķīlis visu laiku ir uzmanības centrā, jo kāds ik pa laikam pauž neapmierinātību ar viņu. Tomēr, ja mēs skatāmies, kā aug viņa popularitāte, redzams, ka negatīvā informācija viņam nav nākusi par sliktu. Viņš ar to drīzāk iegūst arvien lielāku sabiedrības atbalstu. Kā būs šoreiz, man ir grūti teikt. Tāpēc te es lieku jautājuma zīmi.
Normunds Bergs
SAF tehnikas valdes priekš- sēdētājs
Protams, ir pamats Ķīlim un ministrijai pārmest sliktu komunikāciju. Tā nav laba, bet tajā pašā laikā ir pazudusi pati tēma - nelādzīgās mācību programmas, par kurām mēs nediskutējam. Visa brēkšana par komunikāciju neapšaubāmi ir pamatota, bet arī par studiju programmām var teikt, ka viena daļa no tām noteikti ir jāklapē ciet. No uzņēmēju puses mums ir skaidrs, ka ir milzīgs speciālistu trūkums. Ja tagad reformu dēļ [no augstskolām] pazustu svarīgas specialitātes, mēs no spēcīga Ķīļa atbalstītāja, protams, pārvērstos par visnegantāko kritiķi. Bet mums ir pārliecība, ka tā nenotiks.
Katrīna Ošleja
Personāla atlases speciāliste
Man kā organizāciju psiholoģijas speciālistei ir skaidrs, ka jebkuras pārmaiņas vienmēr tiek uzņemtas ar nepatiku. Nav būtiski, kas vada šīs pārmaiņas - Ķīlis vai jebkurš cits -, vienmēr ir sagaidāma pretestība. Savukārt kā personāla atlases speciāliste, redzot dažādu augstskolu absolventus, varu teikt, ka starp dažādām augstskolām ir liela plaisa. Kvalitātes atšķirība ir katastrofāla. Tātad šeit ir vieta pārmaiņām. Bet ir akmentiņš arī Ķīļa dārziņā. [Premjera Valda] Dombrovska aizrādījums par komunikāciju ir vietā, jo komunicēt var dažādi, bet Ķīlis ir izvēlējies ļoti konfrontējošu un kategorisku veidu, kas var likties arī personīgi aizskarošs.