Lietuvā vilcienu iepirkumu konkursa organizēšana bija dzelzceļa kompānijas AB Lietuvos geležinkeliai pārziņā. Igaunijā, kur iepirkumu veica dzelzceļa kompānija Elektriraudtee Ltd, jauno vilcienu iepirkums noritēja raitāk nekā Latvijā.
Pirmrindniece Lietuva
Lietuvas dzelzceļa kompānija AB Lietuvos geležinkeliai novecojušo vilcienu sastāvu sāka atjaunot 2008. gadā, un kaimiņvalstī kursē divstāvu elektrovilcieni EJ575, ko ražo čehu uzņēmums Škoda Vagonka A.S.
Divi Škoda vilcieni tika iegādāti pirms četriem gadiem, divi - 2010. gadā, pērn tika parakstīts līgums par vēl sešiem sastāviem. Katrā vilcienā ir 1. un 2. klases vietas - kopā 327 sēdvietas. Vagoni aprīkoti ar gaisa kondicionētājiem, ir paredzētas vietas ratiņkrēslam, velosipēdiem, vilcienā ir tualete, kas piemērota invalīdiem. Vilcienu durvis pieturā var atvērt un aizvērt ar pogu - lai novērstu caurvēju.
Vaicāts, vai Latvijā būs divstāvu vilcieni, a/s Pasažieru vilciens valdes loceklis Aigars Štokenbergs teic, ka mūsu valstī tie nevarētu kursēt, jo ir par augstu, lai pabrauktu zem dažiem tiltiem, piemēram, Torņakalnā.
Lietuvā kursē arī 16 kompaktāki vilcieni jeb «sliežu busi», kas ražoti Polijas uzņēmumā PESA un Krievijas uzņēmumā Metrovagonmash.
Pirms mēneša Lietuvos geležinkeliai parakstīja līgumu ar Polijas uzņēmumu PESA vēl par triju dīzeļvilcienu iegādi, kas sāks kursēt nākamgad.
Kopējo summu, ko Lietuva tērējusi vilcieniem, Lietuvas Satiksmes ministrija neatklāj, bet norāda, ka iztikts ar valsts līdzekļiem, nepiesaistot Eiropas Savienības (ES) finansējumu. Lietuvos geležinkeliai pārstāvis Vidmants Guds norāda, ka konkursa dalībnieki un vilcienu iepirkuma budžets ir konfidenciāla informācija.
Ministrijas pārstāvis Arūns Maļinovskis teic, ka vilcienu iepirkuma procedūra «pagāja raiti, nebija ne nobīdes no termiņiem, ne sūdzību», lēmums tika pieņemts dzelzceļa uzņēmumā, nevis politiskā līmenī.
Lietuvas dzelzceļa kompānija secinājusi, ka pērn par 11% audzis vilcienu pasažieru skaits, tas skaidrojams tieši ar jaunajiem vilcieniem un pārdomātām biļešu atlaidēm.
Lietuvas Māmiņu kluba vadītāja Egle Dagiene, novērtējot jaunos vilcienus, saka, tie ir daudz mājīgāki nekā vecie. Tie brauc klusi, vējš vairs nepūš cauri logiem, toties iekāpt pa pakāpieniem ar bērnu ratiņiem ir diezgan neērti, arī eja starp sēdekļiem ir šaura, tāpēc ratiņi vispirms jāsaloka, secinājusi E. Dagiene.
Igaunijā - pavisam drīz
Igaunijā vilcienu iepirkuma konkurss tika izziņots 2009. gada jūnijā, savus piedāvājumus iesniedza divas kompānijas - Latvijā pēdējā laikā plašu atpazīstamību ieguvušais Spānijas CAF un labi zināmais Šveices Stadler Bussnang AG. Igaunijas dzelzceļa kompānija Elektriraudtee Ltd kopumā pasūtīja 18 elektrovilcienu par 79,5 miljoniem eiro (54,9 miljoni latu), 85% no šīs summas tiek segti ar ES Kohēzijas fonda līdzekļiem, bet 20 dīzeļvilcieni tiek finansēti ar līzinga maksājumu uz 20 gadiem - 850 tūkstoši eiro (586,8 tūkstoši latu) mēnesī. Vilcieni tiek komplektēti Stadler rūpnīcā Polijā. Igaunijas dzelzceļa kompānijas Elektriraudtee Ltd pārstāvis Norberts Kāreste stāsta, ka pirmais vilciens Stadler Flirt tiks piegādāts novembra beigās. Pusgadu vilciens tiks testēts. Nākamā gada beigās kursēs jau puse no visiem iepirktajiem vilcieniem.
Uz jautājumu, vai iepirkuma process nebija politizēts, N. Kāreste atbild: «Piedāvājums atbilda visiem kritērijiem, ko nosaka Igaunijas un Eiropas likumdošana par publiskajiem iepirkumiem.»
Igaunijā līdz gada beigām tiks paaugstināti visi dzelzceļa peroni (55 cm), lai tie būtu vienā līmenī ar vilcienu, tā atvieglojot iekāpšanu invalīdiem un pasažieriem ar bērniem. Vilcienos būs kondicionēšanas sistēma, velonovietnes un tualetes. Dīzeļvilcienos plānota 1. un 2. klase.