Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +7 °C
Apmācies
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

Komunicēt vai sarunāties?

Māris Zanders

Pēdējā laikā publiskajā telpā bieži lietots vārdu savienojums ir «jāuzlabo komunikācija». Šādu novēlējumu politiķi velta cits citam, dažkārt kādā paškritikas lēkmē paši sev, valsts pārvaldei kopumā. Ņemot vērā, ka sabiedrības informētība patiešām ir ļoti būtisks nosacījums puslīdz jēdzīgai valsts funkcionēšanai, būtu noderīgi arī saprast, kas ar šo vārdu savienojumu tiek domāts.

Neliekas, ka komunikācijas būtu par maz - drīzāk otrādi. Brīžiem rodas iespaids, ka amatpersonas to vien dara, kā pārvietojas no viena medija redakcijas uz otru... Tātad runa ir par komunikācijas kvalitāti. Dažas rekomendācijas, pieņemot, ka komunikācijas auditorija ir indivīds, kurš grib iegūt nepastarpināti pats savu priekšstatu par to vai citu jautājumu (lai gan ieteikumu īstenošana palīdzētu arī, šķiet, žurnālistiem).

Pirmkārt, politikas veidotājiem un īstenotājiem vajadzētu sabiedrību vispār informēt par pieejamo informāciju, jo pretēji izplatītajam priekšstatam tās ir gana daudz - brīvi pieejami likumdošanas aktu projekti, stenogrammas utt. Ja cilvēks par šiem avotiem nav informēts, tad, jā, viņš savu viedokli veido no atreferējumiem, kas nereti ir nepilnīgi vai pat tendenciozi. Ir mēģinājumi šo jautājumu risināt, izmantojot sociālos tīklus, tomēr tas nav pietiekami. Vislabāk, protams, būtu, ja nozīmīgām tēmām tiktu izveidotas speciālas informatīvas vietnes, lai interesentam nav jāceļo pa daudzām mājaslapām, kurās tēma turklāt grūti pamanāma.

Otrkārt, teksti ir jāpadara cilvēkiem saprotami. Skaidrs, ka ir zināma likumdošanas projektu anotāciju veidošanas kārtība, no tās nav jāatsakās, tomēr daudzos gadījumos sadaļas «pašreizējā situācija, problēmas apraksts, piedāvātie risinājumi» ir uzrakstīti tā, ka tas saprotams tikai šauram speciālistu lokam. Piemēram, Saeimā šobrīd ir grozījumi Farmācijas likumā. Pat ja kāds lauksaimnieks iedomāsies, ka tie var skar arī viņu, jo saistīti ar veterināro medicīnu, no anotācijas viņš nesapratīs, ko tas reāli mainīs (bet varbūt nemainīs) viņa darbā.

Treškārt, vēstījumā vairāk jāakcentē jaunais un būtiskais. Piemēram, caurlūkojot informāciju par kārtējo ēnu ekonomikas apkarošanai veltīto pasākumu, cilvēks nogurst no neskaitāmas reizes dzirdētā, līdz kaut kur noslēgumā, kā saka, maziem burtiņiem, izlasa, ka tiek apsvērta iespēja pašvaldībām dot tiesības samazināt nekustamā īpašuma nodokli uzņēmumiem, kuros vidējā alga ir lielāka par vidējo līmeni reģionā (kā motivācija neaizrauties ar aplokšņu algām). Tas bija būtiskais, bet acīmredzot nokomunicēts slikti.

Visbeidzot, ja nezini, tā arī pasaki. Amatpersonām jāsaprot, ka labāk atzīt savu nezināšanu konkrētajā jautājumā, nevis mēģināt to slēpt ar blefošanu, kas vēlāk kļūst par «ziņu», uz kuru reaģē citi jautājumā iesaistītie, un rezultātā ir klasiskā situācija «liela brēka, maza vilna».

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?