Direktors _Dienai_ pastāstīja, ka tīklu uzņēmumiem ir definēti pamatprincipi, kā pārdevējiem būtu jādarbojas, tiekoties ar klientiem, kā jāuzjautā, kā ieinteresēti sniegt atbildi: «Katrs uzņēmums darbu ar klientu veido citādi, bet kopumā ķēžu veikalu un mazumtirgotāju stratēģija ir vērsta uz ilglaicīgu darbu, strādājot ar pārdevējiem, ideālā gadījumā notiek apmācības, ko apmaksā preču piegādātājs.»
Pērnā gada nogalē Mercuri International veica nozaru izpēti sadarbībā ar autotirgotājiem, kopīgi tika izstrādāta izpētes metodika. «Mēs nemērījām darbu autorizētajos servisos, jo tādā gadījumā mums autorizētajos servisos vajadzētu dot remontēt attiecīgo modeļu automašīnas. Sadarbības projektā pētījām pirkšanas procesu,» stāsta Dzintars Koknevičs.
Nozares industrijā ir zināmi parametri, kādiem noteikti jābūt laba tirgotāja rokasgrāmatā: vai pārdevējs izrādīja mašīnu, vai mēģināja «piepakot» klāt papildu lietas - riepas, signalizāciju, ādas sēdekļus -, vai mēģināja salikt mašīnu tādu, kā klients vēlas. «Viss beigu beigās maksā naudu, un vienlaikus ir uzņēmuma peļņa,» paskaidro Dzintars Koknevičs.
Mazumtirdzniecībā mērījumu mērķis ir, vai pārdevējs interesējas par klientu vēlmēm. Kā secināts, mazumtirdzniecībā ļoti liela nozīme, lai sasniegtu labus peļņas un produktu pārdošanas rezultātus, ir uzņēmuma vadītāja attieksmei, prasmei izskaidrot pārdevējam laba servisa noteikumus klientam.
Pārdošanas un laba klientu servisa pieredze kopumā Latvijā kopš neatkarības laikiem tiek vērtēta kā ļoti augusi. Visbiežāk nozares ietvaros pieaugusi interese par klientu, pārdevēju kompetences veidošana notiek mērķtiecīgi - lai iemācītos un lietotu zināšanas, kā saglabāt klientu ilgtermiņā. Kopējo ainu veikalos Dzintars Koknevičs uzskata kā ļoti pozitīvu, taču vēl sastopamas notikumu «pērles», kas rāda kompetences zemo līmeni: «Mani pārsteidza, ka reiz mēbeļu veikalā pārdevējs mums teica: neņemiet šo mēbeli, ņemiet to, kas tiek pārdota konkurējošajā firmā, jo tur ir lētāk. No klienta puses tas ir labs serviss, bet no uzņēmuma viedokļa tas ir nepareizi, ka uzņēmuma darbinieks klientus sūta pie konkurenta.»
Pierasts, ka lielveikalos kasieri pie kases pircēju sveicina. Bieži vien klienti ir pārsteigti, ka pārdevēji pircējiem sāk pat uzsmaidīt.
Kā vienu no pozitīviem iemesliem, kāpēc notikušas patīkamās izmaiņas apkalpošanas kultūrā, vismaz tirdzniecības uzņēmumos, Dzintars Koknevičs min veikalu vadības prasību darbiniekiem apzināti mācīties apkalpošanas standartu: «Labāk formāla pieklājība, nekā nemaz.»