Aivars Lembergs
Ir četri iemesli, kāpēc grib reformēt ostu pārvaldes. Pirmais - velkoņu flote PKL flote grib izspiest trīs Rīgas brīvostas velkoņus no ostas. Paši nelien priekšā, viņus prezentē Amerikas Tirdzniecības palāta. Ventspilī neviens no palātas pārstāvjiem nav bijis. Otrais - kazahu uzņēmums Ventspils Grain Terminal būvēja termināļa 1. kārtu, solīja, ka būs slēgtā izkraušanas sistēma, jo tuvumā ir dzīvojamās mājas, prasīja atļauju 2. kārtai, bet iedzīvotāji iebilda, bija arī protesti no medicīnas, vides un citām institūcijām. Ventspils dome noraidīja. Trešais - Ventspils naftas terminālī, kur agrāk krāva dīzeli un benzīnu, tagad krauj viegli gaistošas, smakojošas ķīmiskas vielas, turklāt neuzstāda tvaika savākšanas iekārtas. Kad ir ziemeļu, ziemeļrietumu vējš, smaku nes uz pilsētu. Ventspils dome cieti pateica, ka jāuzstāda šāda iekārta, ko turklāt var finansēt par ES fondu naudu, bet angļi to nedara, viņiem šķiet, ka aborigēni jau var paciest. Ceturtais - ir konkrēti politiķi, kas nav ievēlēti, tāpēc viņiem vajadzīgi amati. Intereses, kas tiek bīdītas, tiek piesegtas ar Amerikas Tirdzniecības palātu, lai valstij būtu visi astoņi amati, lai arī Ventspils brīvosta aizņem 45% no pilsētas teritorijas.
Valdis Zatlers
Zatlera Reformu partijas priekšsēdētājs
Pašlaik ostu pārvaldībā ir identificētas vairākas būtiskas problēmas, kas skar uzņēmējdarbības un investīciju vidi ostās, tai skaitā iespējamus nevienlīdzīgas konkurences apstākļus, ostu valžu lēmumu pieņemšanu, kā arī vienādu infrastruktūras pieejamības tiesību nenodrošināšanu visiem komersantiem.
Ir strauji krituši Latvijas ostu konkurētspējas rādītāji, tāpēc iespējami ātrākā laikā ir jāstrādā gan pie ostu darbības tiesiskā regulējuma uzlabošanas, gan normatīvo aktu piemērošanas uzlabošanas, gan ostu darbības pārraudzības no valdības puses.
Mēs vairāk nevaram atļauties pārvaldīt ostas kā personīgās muižas, tāpēc, lai uzlabotu un nodrošinātu Latvijas ostu konkurētspēju, tai skaitā labvēlīgu investīciju un uzņēmējdarbības vidi, situācija prasa ātru un izlēmīgu rīcību. Latvijas ostām ir jāpiedāvā labākais tranzīta ceļš starptautiskajām kravām.