Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +3 °C
Apmācies
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Mācīsieties par skolotāju? Tika i pēc intervijas

Kamēr pedagoģijas students vēl ir «zaļš gurķis», tikko no vidusskolas sola, viņš var vērot, kā strādā skolotāji. Klases priekšā topošais skolotājs var stāties tikai pēdējos studiju gados, ja vien jau agrāk nav atradis darbu skolā. Tas ir pārāk vēlu - studentiem jau pirmajos gados pašiem būtu jāizmēģina, ko nozīmē skolotāja darbs, uzskata ārzemju eksperti, kas vērtēja skolotāju izglītības programmas. Prakses sākšana pēc iespējas agrāk ir viens no ieteikumiem, ko snieguši pedagoģijas programmu vērtētāji. Kopumā ekspertu padomu ieviešana dzīvē Latvijai nozīmēšot vismaz 10 gadu darbu.

Mazas programmas

Studiju programmu vērtēšanas procesā tieši pedagoģijas programmas bija kā pirmie izmēģinājuma trusīši. Lai arī iepriekš tika pieļauts, ka programmu izvērtējums varētu palīdzēt saprast, kā optimizēt augstākās izglītības sistēmu, ekspertu ziņojuma melnrakstā, kas nonācis Dienas rīcībā, nav norādes uz konkrētu programmu slēgšanu vai apvienošanu. Vien ziņojuma vidū minēts aicinājums apsvērt Rēzeknes augstskolas un Daugavpils universitātes apvienošanu.

Augstākās izglītības kvalitātes vērtēšanas eksperti no Lielbritānijas Džiliana Hiltone un Džefrijs Batlers Dienai norāda, ka neesot būtisku atšķirību kvalitātē dažādās augstskolās, taču mēdzot būt atšķirības programmu kvalitātē pat vienā augstskolā. Abi eksperti uzsver nepieciešamību racionalizēt skolotāju izglītību: tiekot piedāvātas daudzas mazas studiju programmas, kuras gandrīz neatšķiras, taču loģiskāk būtu veidot plašākas programmas ar dažādiem specializācijas virzieniem. Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas rektore Dace Markus norāda, ka obligātie kursi pedagoģijas programmām vienalga jāapgūst kopā, «salikt tās zem viena nosaukuma ir formālas dabas jautājums».

Tāpat Dž. Hiltone un Dž. Batlers norāda uz nepieciešamību augstskolām vairāk sadarboties savā starpā, tostarp daloties ar idejām, inovatīvākajiem kursiem. Ziņojuma melnrakstā tas formulēts vēl tiešāk - augstskolu sadarbība Latvijā vērtējama kā vāja, rodas iespaids, ka augstskolas vairāk nodarbinātas ar cīnīšanos viena pret otru par studentiem, nevis ar strādāšanu kopā. Piemēram, līdzīgu maģistra studiju programmu piedāvāšana esot izšķērdība, un augstskolām esot jādomā par sadarbību, «nevis vienmēr jāizceļ savas programmas unikālā kvalitāte».

IZM neprognozē

LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē (LU PPMF) Diena sastapa topošos vācu valodas, angļu valodas, mājturības un pirmsskolas skolotājus, kuri pozitīvi vērtē izredzes iegūt darbu - vairāki no viņiem jau strādājot skolā, vadot kursus vai arī pasniedzot privātstundas. Tomēr viena no problēmām, ko izceļ eksperti, ir pedagogu gatavošana, nezinot, cik daudz pedagogu vispār vajadzēs. IZM struktūrfondu projekta vadītāja Evija Papule uzskata, ka tirgus jāpēta pašām augstskolām, savukārt Dž. Hiltone met akmeni Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) dārziņā. Tai būtu jāizstrādā 5-10 gadu plāns, kurā atspoguļotu, cik pedagogu un kādos priekšmetos vajadzēs. Citādi par valsts naudu tiekot sagatavoti arī tādu priekšmetu skolotāji, pēc kuriem nebūs vajadzības. Eksperti pat iesaka daļu pedagoģijas programmu neatvērt katru gadu. Tiesa, Dienas aptaujātie studenti atzīst, ka, visticamāk, jaunieši gadu negaidītu un studētu citur.

IZM valsts sekretārs Mareks Gruškevics norāda, ka pedagogu skaits ilgākā termiņā būtu jāprognozē pašvaldībām, jo tās ir skolu dibinātājas, taču daudzas vietējās varas šādas prognozes nevarot izdarīt. Viņaprāt, ja likumā pašvaldībām noteiktu pienākumu plānot pedagoģisko personālu piecu gadu periodā, valsts varētu šādu informāciju apkopot.

Iesaka intervēt

Laikā, kad nevajag tik daudz skolotāju, ir laiks celt latiņu un uzņemt tikai labākos jauniešus, iesaka eksperti. Visi jaunieši pirms uzņemšanas būtu arī jāintervē, lai pārbaudītu potenciālā skolotāja personību, motivāciju un spēju strādāt ar bērniem. Arī Anglijā ir noteikts likumā, ka pedagoģijas studenti ir jāatlasa pēc intervijām, stāsta Dž. Hiltone. Latiņas celšana paaugstinot skolotāja profesijas statusu sabiedrībā, pat neņemot vērā algu.

LU PPMF dekāna pienākumu izpildītājs Andris Grīnfelds par prasību celšanu ir skeptisks - sabiedrība neesot tam gatava, skolotāja profesijas prestižs ir pārāk zems. Studenti gan ir par augstāku uzņemšanas latiņu un topošo pedagogu intervēšanu. «Tad nebeigs 40 viduvēju [skolotāju], bet 15 labu,» atzīst Oskars Bulindžs, kurš pēc gada kļūs par diplomētu angļu valodas skolotāju. Topošā pirmsskolas skolotāja Jūlija Zagorska stāsta, ka obligātajos priekšmetos, kur mācās vairāki kursi kopā, viņa redzējusi studentus, kuri pat nespēj prezentēt studiju darbu, jo viņiem esot kauns un grūti runāt. «Tad man ir jautājums - ko tu pēc četriem gadiem darīsi? Kā tu vari kļūt par skolotāju, ja nevari iznākt klases priekšā, ja nevari izteikt savas domas?» saka Jūlija.

Ekspertu ziņojumā pievērsta uzmanība arī praksei. Parasti topošajiem pedagogiem 1. kursā ir novērošanas prakse skolā, bet lielākoties īsta prakse sākoties tikai trešajā un ceturtajā gadā. «Praksei būtu jāsākas pirmajā gadā. Un es ar to domāju praksi mācīšanā, nevis sēdēšanu un skatīšanos, kā to dara skolotājs,» uzskata Dž. Hiltone. Viņasprāt, studentam pēc iespējas agrāk jāizjūt uz savas ādas, ko nozīmē skolotāja darbs, lai saprastu, vai šī profesija viņam der. Pret to iebilst Dienas aptaujātie augstskolu pārstāvji un studenti, kuri akcentē, ka 1. kursā pēc vispārējo priekšmetu apgūšanas students vēl nav gatavs stāties klases priekšā. Augstskolai arī būtu vairāk uzmanības jāpievērš prakses uzraudzībai - ja jaunietis nonāk skolā, kurā strādājošie skolotāji nav atbalstoši, viņš maz iemācīsies, norāda Jelgavas izglītības pārvaldes vadītāja Gunta Auza. Dž. Hiltone arī papildina, ka augstskolās vairāk būtu jāmāca cilvēkiem, kuri paralēli arī strādā skolā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?