Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +8 °C
Apmācies
Piektdiena, 4. oktobris
Modra, Francis, Dmitrijs

Majors tirgojas Majoros

Vecāku pieredze, draugu nauda, trīs cilvēku darbarokas un galvas, un Matīsa Majora pirmais bizness - dzintara rotu un suvenīru veikals Jūrmalā - bija gatavs. 21 gadu vecais uzņēmējs ir pārliecināts - sākt krīzes laikā biznesu ir labākais veids, kā ieguldīt uzkrājumus, ja tādi ir.

Nebūs, kur likties

Kad pirmais Matīsa biznesa plāns par kreklu apdrukas uzņēmumu neizdevās, vecāki piedāvāja viņam nodarboties ar to, ko jau 20 gadu dara paši, - Jomas ielā Jūrmalas apmeklētājiem tirgot dzintaru. Vecāku veikals atrodas Dzintaru koncertzālei tuvākajā gājēju ielas malā, Matīsa - tuvāk Majoru stacijai. Pirmajam īsta zelta dzīsla ir Jaunais vilnis, kad tur iepirkušās arī krievu estrādes zvaigžņu ģimenes, savukārt Matīsa veikalam varētu klāties labāk aukstajos mēnešos, kad stacijas apkaimē cilvēku ir vairāk. Trūkst vēl trešā veikala - ielas vidū -, un tad jau tūristiem nebūs kur likties, smejas Matīss. Viņš uzsver, ka abi veikali savā starpā nekonkurē, jo reti kuram tūristam ir pietiekami daudz laika, lai Jomas ielas promenādi kārtīgi izstaigātu visā tās garumā. Kopumā, pēc Matīsa aplēsēm, Jomas ielā atrodas četri dzintara lietu veikali, kā arī vairāki tirdzniecības stendi, kas atvērti tikai vasarā.

Vēl viens veikals Jomas ielā patiešām ietilpst Matīsa nākotnes plānos, arī «uz Rīgu gribētos». Tieši Rīgā (precīzāk - Vecrīgā) Matīss vēlējies «nobāzēties» vispirms, taču īres līgumu nosacījumi bijuši tādi, ka «roka necēlās parakstīt» - lieli ieguldījumi remontā, priekšapmaksas, augstas soda sankcijas -, tāpēc ar savu ideju Matīss atgriezies dzimtajā Jūrmalā, kur pirms pāris mēnešiem noīrējis telpas no pazīstamas saimnieces. Tās pirms brīža bija pametis kancelejas preču veikals, un ieguldījumi to apdzīvošanā bijuši salīdzinoši nelieli - remonts nebija jātaisa, vien jānopērk visas vajadzīgās mēbeles.

Darbs trijiem

Bizness sākts no vecāku, brāļa un triju draugu iekrājumiem, kopā - ar 15 tūkstošiem latu. Aptuveni divtik ir vērta arī produkcija, kas no ražotājiem paņemta ar pēcapmaksu. Šāds kreditēšanās veids izvēlēts tāpēc, ka «no bankas kaut ko dabūt būtu bezcerīgi», gan arī tāpēc, ka pazīstami aizdevēji ir iecietīgāki pret īslaicīgām grūtībām un piedāvā elastīgāku naudas atdošanas grafiku. Aizdoto naudu Matīss cer atmaksāt pāris gados. Lai gan tūristu atstātās naudas apjoms kopumā šogad krietni samazinājies (pēc Matīsa vecāku novērojumiem - aptuveni uz pusi), «dzīvošanai pietiek,» atzīst Matīss.

Veikalā viņš strādā kopā ar draudzeni Ingu un brāli Aigaru. Atbildības sfēras sadalītas atbilstoši izglītībai: Matīsa pārziņā esot «naudas lietas», brālis atbild par juridiskajām, bet Inga, kas «mācījusies sabiedriskās attiecības un strādāt ar cilvēkiem», ir pārdevēja. Nākamgad Matīss cer pieņemt darbā vēl kādu, jo viņam, tāpat kā lielai daļai studentu, darbu nākas savienot ar mācībām - viņš studē Turības uzņēmējdarbības programmā. «Protams nav tā, ka tu desmitos sāc, septiņos taisi veikalu ciet, un čau. Jāsakārto visi papīri, nauda jāpārskaita, prece jāsagatavo. Brīvdiena vēl nenozīmē, ka diena būs patiešām brīva,» Matīss spriež par pašnodarbinātības plusiem un mīnusiem un rezumē: «Bet strādāt sev - tas tomēr ir citādi, atdeve ir daudz lielāka.»

Poļu un lietuviešu sveķi

Matīss stāsta, ka privātbiznesā jau ir no astoņu gadu vecuma - sācis ar palīdzēšanu vecāku veikalā. Kopā ar brāli darinājis krelles, taču ar laiku paštaisītu vai no amatniekiem iepirktu rotu veikalā kļuva arvien mazāk. Arī patlaban Matīsa veikalam tikai neliela daļa dzintara rotu un suvenīru pienāk no Latvijas - tās piedāvā individuāli meistari, taču trūkst industriālu apjomu, un galarezultāts sanāk dārgs, skaidro Matīss, tāpēc sortimentā dominē poļu un lietuviešu produkcija. Viņš apgalvo, ka arī citviet veikalos un suvenīru stendos tradicionāla latviešu suvenīra statusā pārsvarā tiek tirgots importēts dzintars, un piebilst, ka tūristus tas pārāk mulsina, jo tāpat zināms, ka lielākā daļa suvenīru ražoti Ķīnā.

Lielākā daļa pircēju ir tūristi no Krievijas un Vācijas, kuru priekšrocība citu vidū, pēc Matīsa novērojumiem, esot tā, ka viņi «neskatās uz cenām, pērk to, kas iepatīkas, un brīnās, ka dzintars var būt tik lēts». Savukārt ķīnieši, igauņi, izraēlieši un itāļi kaulējas. Toties gaume visiem ir diezgan līdzīga - vislielākajā cieņā esot klasisks dizains.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?