Ņemot vērā Subaru milzīgo pieredzi pilnpiedziņas automašīnu ražošanā un nepastāvīgo laikapstākļu katalizēto pieprasījumu pēc kompaktklases krosoveriem jeb t. s. parketa džipiem, rodas jautājums, kāpēc gan šāds auto nav iznācis daudz agrāk. Viens no atbilžu variantiem teic, ka agrāk tāds Subaru nebija vajadzīgs, jo šīs markas klienti bija pilnīgi mierā ar lauksaimniecisko Forester un lielo Outlander. Savelkoties degvielas cenu un ekoloģisko prasību žņaugiem, Subaru nepieciešams mazāks un vieglāks paaugstinātas caurgājamības modelis. XV tiek aprīkots arī vismazāko 1,6 litru motoru, kas ir par mazu gan Forester, gan Outback. Start/stop sistēma (arī jaunums Subaru mašīnās) un pasaulē vienīgais bokserdīzelis negaidot iecēlis Fuji Heavy Industries produkciju zaļumzaļā saulītē - XV esot zemākais CO2 izmešu līmenis savā klasē.
Augstāks par Forester
Subaru īpašniekus, kas, kā zināms, pērk šādas automašīnas, lai izbrauktu vienmēr un visur, vairāk gan interesēs XV praktiskais sniegums. Tā kā XV faktiski ir 2012. gada Impreza hečbeks (pie mums tas vēl nav pārdošanā), krosovers nav garāks par parastu golfa klases automašīnu. Lai gan bezceļa tehnikas bižutērija liek automobilim izskatīties robustākam un prāvākam, ar saviem 4,45 metriem XV trāpa akurāt starp Nissan Qashqai un VW Tiguan. Ja XV potenciāli spēku vērtē tāpat kā aitusuņa kucēnus, proti, pēc kājām, tad apelsīnu krāsas Subaru laikam ir īsts spēka mitriķis. 17 collu riteņi ar augstajām riepām izskatās ņemti no lielāka automobiļa. Ieguvums ir mazjutība pret bedrēm un klīrenss, kas ir pat lielāks nekā Forester - 22 centimetri. Lai XV līkumos nesasvērtos kā tāda amerikāņu kūtiņa, piekares bukses ir par 20% stingrākas nekā pašreizējam Impreza modelim.
Rezultāts ir neizbēgama kratīšanās pa nelīdzeniem ceļiem, kādiem faktiski radīta lielākā daļa Subaru automašīnu. Pirms pārsēšanās taupības nolūkos no Forester un vēl jo vairāk Outback uz XV noteikti jāizmēģina tas braucienā. Pēc lielā universāļa līganās gaitas XV rites komforts izskatīties pēc kompromisa.
Ceļu informācijai!
Kā jau jaunāks modelis XV noslauka degunu lielajiem brāļiem ar kvalitatīvāku salona apdari un iekārtojumu. Nevienā Subaru, izņemot dārgo Tribeca, līdz šim nav bijis tik daudz mīkstu plastmasas paneļu. Panelī uzradies jauns, krāsains infodisplejs, kurā visai uzskatāmi rādās degvielas ekonomija un transmisijas darbība, bet, sākot ar modeli XV Sport, mazais 4,3 collu lodziņš lepojas arī ar atpakaļskata kameras bildi. Testa automobiļu ierindā Tallinā nebija atrodams neviens XV ar lētu alumīnija imitāciju panelī, tās vietā stājusies eleganta un tumša «švīkāta metāla» imitācija, kas atkārtota arī uz stūresrata. Pat klimata sistēmas kloķi ir jauni, un vienīgais atavisms ir anahroniskais Subaru radio, ko par piemaksu var aizstāt ar skārienjutīgu navigācijas ekrānu.
Izvēles grūtības
Nepiedāvājot iespēju novērtēt XV izskatu jebkurā citā krāsā, izņemot oranžu, Subaru Nordic sagādāja gandrīz visas iespējamās dzinēju un pārnesumkārbu kombinācijas. 1,6 litru motoram ar 114 zirgspēkiem iespējama Dual Range manuālā kārba ar 5 ātrumiem, taču Subaru vedināt vedināja novērtēt mazākā bokserdzinēja kombināciju ar Lineatronic variatoru. Vienmērīgos braukšanas režīmos tā ir patiesi atzīstama kombinācija, turklāt ar teorētiski zemāku degvielas patēriņu, nekā braucot ar rokas kārbu, - 6,3 litri 6,6 vietā. Ar ziemas riepām vagojot rallija ātrumposmiem līdzīgās asfalta taciņas igauņu mežos, nekas tāds nebija iespējams, taču arī 8,6 litru vidējais kopā ar pilsētas satiksmi nav peļami. Diemžēl, uzspiežot gāzi, Lineatronic dara to pašu, ko visi variatori, - iekrīt dūcošā apgriezienu orģijā, no kuras negrib vairs rāpties ārā. Fiksētu pārnesumu slēgšana iespējama tikai dārgākajā versijā Business, kur visi pasažieri sēž ādas sēdekļos un priekšējiem ir elektroniska regulēšana. Ja nav nekas pretī slēgt ātrumus ar roku, dinamiskāko rezultātu piedāvā 150 ZS Boxer Diesel. Sviras kustība kulisē gan nav no precīzākajām, turklāt vājās skaņas izolācijas dēļ dzinējs pastāvīgi ir dzirdams. Taču uzrāviens, elastība un degvielas patēriņš ap 6 litriem uz 100 km uzrunā.
Konkurentu jautājums
Tā kā Subaru ar XV mēģinājis ielēkt vilcienā, kas ne tikai aizgājis, bet jau divreiz paspējis atgriezties sākuma stacijā, automašīnai ir daži nebūtiski trūkumi, kas drīzāk saistīti ar Subaru attieksmi pret tiem, piemēram, švaka skaņas izolācija, «skanošas» pakaļējo riteņu arkas un mazs bagāžnieks, kurā neatradām rezerves riteni. Ja uz mirkli aizmirstam par unikālo Subaru pilnpiedziņas sistēmu un bokserdzinējiem, tad nomināli XV ir produkts apmēram Suzuki SX4 līmenī, kas arī nav slikti, taču neattaisno cenu un cerības. Tāpēc skatīsim XV kā savrupi tapušu Quashqai, Grand Vitara, Tiguan vai drīzāk Škoda Yeti konkurentu. XV ir ļoti labs standartaprīkojums, 3 gadu apkope par brīvu, kā visiem Subaru, un cena no 14 850 līdz 21 700 latiem, kas ir nesalīdzināmi konkurētspējīgāks piedāvājums nekā no pārdošanas klusiņām izņemtā Impreza. 5