To secinājusi Veselības ministrija (VM), kura sākusi sarunas ar ražotājiem par iespējām ierobežot uz bērniem vērsto neveselīgo pārtikas produktu reklāmu. VM piedāvājums - ražotājam, kurš televīzijā ievietojis par neveselīgu uzskatāma produkta reklāmu, ir jāapmaksā viena sociālā reklāma, kas seko pirmajai un reklamē veselīgu dzīvesveidu. Priekšlikumi, arī domas par VM ierosinājumu ražotājiem VM jāiesniedz līdz aprīļa sākumam.
Jau vēstīts, ka VM izstrādātajā Sabiedrības veselības pamatnostādņu 2011.-2017. gadam projektā iekļauts diētas un uztura speciālistu ierosinājums «aizliegt neveselīgu pārtikas produktu reklāmu». VM Sabiedrības veselības departamenta direktore Inga Šmate norāda - ja ražotāji nenāks pretī ministrijai un nepalīdzēs veicināt veselīgāku uzturu, VM pieļauj iespēju, ka varētu ierobežot neveselīgās pārtikas reklāmu. Piemēram, aizliegt tās rādīt televīzijā laikā, kad reklāmas var skatīties bērni. «Pārāk salds, pārāk sāļš un pārāk taukains,» - galvenās neveselīgo produktu grupas, uz ko ierobežojumi attiektos, nosauc I. Šmate. «Protams, ka bērns tic reklāmai, no tās ietekmēsies,» saka Latvijas Diētas un uztura speciālistu asociācijas vadītāja Lolita Neimane. Viņasprāt, neveselīgo pārtikas produktu reklāmām ir jābūt ierobežojumiem.
Latvijas Bezalkoholisko dzērienu uzņēmēju asociācija (LBDUA) pagaidām VM ierosinājumu par sociālo reklāmu apmaksāšanu nekomentē. LBDUA pārstāve Inese Lielpinka Dienai norāda, ka šis ierosinājums vēl nav pietiekami izdiskutēts ražotāju vidē. «Industrijas pārstāvji uzskata, ka labākais risinājums ir pašregulācija, kā tas notiek daudzās demokrātiskās valstīs,» viņa saka. Pašregulācijas mehānismus, uz kuriem balstītos atbildīgs mārketings, izstrādātu paši ražotāji. Kā izpaustos pašregulācija, I. Lielpinka pagaidām nevarot pastāstīt, notiekot darbs pie priekšlikumu izstrādes.
Līdz šim sarunās ražotāju piedāvātos pašregulācijas priekšlikumus VM neuzskata par pietiekamiem. Ražotāji piedāvājuši, piemēram, veidot informatīvus pasākumus, rīkot sporta sacensības skolās, kā arī marķējumā uzsvērt kaloriju, tauku, cukura saturu produktā.