Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Pašvaldības mācīsies radīt savu veiksmes stāstu

Kamēr vienas nosmeļ investoru un tūristu krējumu, citas vēl tikai sapņo kļūt spilgtas un piesaistošas, taču ne vien svešiniekiem, bet galvenokārt savējiem. Tiem, kas reiz devušies mācīties vai strādāt citur, bet varētu atgriezties, lai ar savām zināšanām un darbu celtu novada konkurētspēju. Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) ar Norvēģijas valdības finansiālu atbalstu izveidojusi projektu, kas iesaistītajiem novadiem uzliek augstu mērķi - ievērojami uzlabot pārvaldības principus un veiktspēju, kā arī izstrādāt un vadīt savu mārketinga stratēģiju.

«Mēs mācīsim pašvaldībām cīnīties un savā starpā konkurēt, jo uzskatām, ka novadu vadīšanā jādarbojas tirgus ekonomikas principiem. Tas gan nenozīmē, ka novadi nevar būt sabiedrotie. Apstākļos, kad centrālā valdība ir diezgan nevarīga un līdz šim izdabājusi tikai Starptautiskajam Valūtas fondam, valsts attīstības jautājumi gulstas uz privātā sektora un pašvaldību pleciem. Cerams, kādreiz tiem pievērsīsies arī valdība,» projekta nepieciešamību pamato tā idejas autors LPS vecākais padomnieks un Latvijas Universitātes docents Māris Pūķis.

Pagaidām viens paraugs

Projektā iesaistījušās deviņas pašvaldības - Amatas, Gulbenes, Jaunpils, Madonas, Preiļu, Skrundas, Valmieras un Ventspils, un to pārstāvji šonedēļ devušies pieredzes apmaiņas braucienā uz Poliju. M. Pūķis norāda, ka projekta aktivitātes aptvers apmēram pusi Latvijas vietvaru, bet, kuras tās būs, - atkarīgs no to vadītājiem. «Politiķiem šajā jautājumā ir liela nozīme - viņu griba un spēja uzturēt motivāciju sev padotajos darbiniekos nosaka to, vai izaugsmes rats nepārstās griezties īstajā virzienā,» norāda M. Pūķis, kā piemēru minot Ventspili: «Viņu izstrādātais modelis ir viens no progresīvākajiem pasaulē, un patīk tas vai nē, bet tur ir pilna mārketinga stratēģija, kas strādā daudzu gadu garumā. Tas ir paraugs, kā mārketinga instrumentus izmantot, lai novadu vadītu kā konkurētspējīgu uzņēmumu.»

Ventspils pilsētas domes mārketinga nodaļas vadītāja Kristīne Duļbinska skaidro, ka Ventspils projektā iesaistījusies, lai savā 11 gadu mārketinga jomā uzkrātajā pieredzē dalītos ar pašvaldībām, kas šajā lauciņā sper pirmos soļus.

Savukārt Preiļu novada domes Attīstības daļas vadītājs Zigmārs Erts norāda, ka ar iesaistīšanos projektā pašvaldība apliecina spēju kļūt nozīmīgākiem spēlētājiem reģiona līmenī: «Mēs esam Latgales centrs, mums ir ar iniciatīvu apveltīti darbinieki un konkurētspējas potenciāls, ko gribam palaist darbībā.»

Lai motivētu projektā iesaistītos novadus sasniegt uzstādītos mērķus, LPS īpašā datu bāzē apkopos un salīdzinās daudzus rādītājus, piemēram, kā uzlabojusies sociālā situācija, cik jaunu uzņēmumu dibināts, kā palielinājusies investoru un tūristu interese. Te talkā nākusi Valsts reģionālās attīstības aģentūra (VRAA), kas pašvaldībās mērīs investīciju piesaistes indeksu. «To uz vairākām pašvaldībām jau esam izmēģinājuši un iegūtie rezultāti ir interesanti,» atklāj Ģ. Pūle, piemetinot, ka drīzumā investīciju piesaistes potenciāls tiks izmērīts visās 118 Latvijas pašvaldībās, kas atainos patieso situāciju desmitos jomu - sākot no industriāli izmantojamu zemju platību pieejamības, beidzot ar izglītības iespējām un dzīves kvalitāti.

Būves ar zīmola potenciālu

Pašvaldību mārketinga redzamākā daļa ir tās zīmols un sauklis, kas, pēc M. Pūķa teiktā, patlaban ir visām Latvijas pilsētām, taču tā esot vien fasāde. Daļai aiz tās ir saturiskais piedāvājums, bet vairākums pie tā vēl tikai strādā, lielāko uzsvaru liekot uz tūrismu. Piemēram, Ogres novada tūrisma informācijas centra vadītāja Ieva Tumana norāda, ka patlaban sperts pirmais solis - izpratnes vairošana vietējā sabiedrībā par mārketinga nepieciešamību: «Mēs strādājam par iedzīvotāju nodokļu naudu, tādēļ arī viņiem jāizprot, kādi būs ieguvumi no šīm darbībām. Turklāt pašvaldības speciālisti ir noslogoti, un liels izaicinājums ir arī viņiem pamatot, kāpēc katrs projekts vai cita komunikācija ar iedzīvotājiem, uzņēmējiem vai tūristiem ir svarīga un ka tai jāietver Ogres vēlamais tēls un vērtības, par kurām esam iepriekš vienojušies.»

Savukārt Rēzeknes novada domē norāda, ka pilsēta savu tēlu atjaunina, piesaistot to jaunajiem objektiem - Austrumlatvijas koncertzālei Gors un Austrumlatvijas radošo pakalpojumu centram Zeimuļs. Kultūras dzīves attīstību kā mārketinga rīku izmanto arī daudzas citas pašvaldības, piemēram, organizējot mākslas festivālus un citus liela mēroga pasākumus un uzlabojot repertuāra kvalitāti vietējā teātrī.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?